Sar skrev 2011-05-11 14:18:45 följande:
Men där har man ju tagit ett aktivt (och mkt dyrare val) som åker snowboard/slalom på helgerna snarare än längdskidor. Där det finns slalombackar (och ev. snökanon) brukar det vara mer regel än undantag att det även finns ett längdskidspår. Jag vet att barnen i närliggande skolor har "skid/skridsko-perioder" på gymnastiken, åtminstone i vissa årskurser men det kanske är olika i olika kommuner hur mkt krut man lägger på det.
Nja, det är nog mer att många anser det nördigt. Nu var det väldigt få som överhuvudtaget åkte iväg, utan det var mest att de (få) som åkte skidor åkte utför istället för längsmed och aldrig med skolan, utan det var en privat sak.
Mina syskonbarn, skåningar, åkte skidor första gången förra året, då är båda i tonåren och då på sitt sportlov, de har inte åkt några skridskor med skolan, av den enkla anledningen att det är två mil till närmaste ishall, däremot har de åkt privat. Det har ändå varit en skola med mycket uteliv, fast där har var och varannan häst, så det har varit det som gällt.
När jag gick i skolan så var ridning alltid ett stående inslag på idrottsdagarna, man fick bekosta det själv, men man hade möjligheten, bowling och simning var också sådan som ofta stod som förslag. Det enda som man hade gemensamt var orienteringen och friidrotten (en gren var obligatorisk, men valfri) på idrottsdagarna.
Min tonåring hade skridskor (skolan hade låneskridskor, likaså ishallen) under en period och simning, men aldrig någon annan sport som skedde utanför skolan.