• Smurfanna

Kan alla 8-åringar åka skridskor?

I vår sons skola ska de åka skridskor tre gånger. Vi har inte åkt så mycket skridskor med honom för han har inte velat åka. Nu säger min mamma att det hör till "allmänbildningen " att kunna åka skridskor. Är det bara vår son som inte kan och inte vill?

Vad för vintersport är det mer de måste kunna?

Slalom, längdåkning, snowboard?? Vi har ingen aning, kanske för vi bara åker pulka på vintern.. :)

Det blir dyrt isåfall?!

Vad har barnen för utrustning till skridskoåkningen? Här ska det vara det senaste i vår stad.. skydd, typ nackskydd, armbågsskydd sa läraren de skulle ha.. trodde det bara var för hockeyspelare..

• Svar på tråden Kan alla 8-åringar åka skridskor?
  • umaia

asså, jag e 27 å kan inte åka skridsko så jag tror inte det tillhör allmänbildningen Tungan ute

• AlexanderBubben

Haha, knappast så kan ALLA 8-åringar åka skridskor, men det betyder inte att de kommer ha mindre tråkigt för det! Och vill han inte, så vill han ju inte. Fast har han ens provat på det? Hur är han med andra aktiviteter? Låter lustigt det där med skydden, det enda kravet jag har hört att man ska ha är hjälm...

• Punkster

Haha, det är ju precis som att fråga "Kan alla 15-åringar spela piano?" Nej, knappast. Och det kan ju knappast höra till allmänbildningen.

Jag ska iväg och åka skridskor med fritidset jag jobbar på idag, och jag kommer knappast få tid över att åka själv. Snarare så kommer jag att få hjälpa till att knyta skridskor, hålla barn under armarna, trösta när dom ramlar osv. Och det är barn som är precis lika gamla som din son.

• Flamma
    umaia skrev 2010-11-03 22:44:25 följande:
    asså, jag e 27 å kan inte åka skridsko så jag tror inte det tillhör allmänbildningen Tungan ute

Precis vad jag tänkte skriva

Melvin har bara hjälm på huvudet när han åker. Jag tänker inte gå att köpa en massa skydd, för pengar som jag har andra hål att fylla med.

MELVIN -05 & MEYA -10
  • MrsMommy

Jag vill minnas att vi var tvugna att åka skridskor i idrotte på gymnasiet och att det var betygsgrundande. Weird. Det var en ångestfylld timma.... Men det är väl inte fel att utnyttja de tillfällen man gör det med skolan?

• dripdrop

Om det är med skolan kostar det ju inte er något, de ska tillhandahålla skridskor och hjälm.

Kan säga att jag jobbat som skridskoskoletränare och det är nog vanligare att folk INTE kan åka skridskor än att man kan. Åtminstone stadigt, och speciellt i den åldern. Lär nog gå åt många vuxna som håller i barnen om det är fullt av 8-åringar

Det är väl bara bra att de får chansen att lära sig i skolan, det är ju som med skidor, blir roligare ju säkrare man blir!

• dripdrop
    MrsMommy skrev 2010-11-04 07:18:42 följande:
    Jag vill minnas att vi var tvugna att åka skridskor i idrotte på gymnasiet och att det var betygsgrundande. Weird. Det var en ångestfylld timma.... Men det är väl inte fel att utnyttja de tillfällen man gör det med skolan?
    det verkar ju konstigt, de kan väl knappast bedöma er så?
    var det inte så att man var tvungen att delta bara?
  • MrsMommy
    dripdrop skrev 2010-11-04 07:23:42 följande:
    det verkar ju konstigt, de kan väl knappast bedöma er så?
    var det inte så att man var tvungen att delta bara?
    Vi hade tydliga betygskriterier, piruetter gav MVG.... 

Angående att skolan ska tillhandahålla skridskor och hjälm så stämmer det väl inte, så länge det inte är obligatoriskt. När vi åker med skolan får de fixa själva, vi tipsar om var man kan hyra billigt och de som inte vill/kan får göra en annan aktivitet. Skolan får lov att ta ut mindre avgifter ibland...
  • dripdrop
    MrsMommy skrev 2010-11-04 07:26:19 följande:
    Vi hade tydliga betygskriterier, piruetter gav MVG.... 

Angående att skolan ska tillhandahålla skridskor och hjälm så stämmer det väl inte, så länge det inte är obligatoriskt. När vi åker med skolan får de fixa själva, vi tipsar om var man kan hyra billigt och de som inte vill/kan får göra en annan aktivitet. Skolan får lov att ta ut mindre avgifter ibland...
    Tycker det är så dåligt när de gör så på skolidrott. Det ska ju handla om att delta, och att göra sitt bästa. Alla är ju bra på olika saker...

OK, kan hända att det är så på gymnasiet, där är ju inget obligatoriskt egentligen. Men under hela min skolgång tillhandahöll de skridskor - det borde de ju verkligen göra om det är betygsgrundande dessutom. Jag refererade nog mer till 8-åringen, där hänger ju hela klassen med oavsett, då kan man ju knappast förvänta sig att barnen fixar skridskor själva. Skulle ju bli ramaskri bland föräldrarna om inte annat...
  • Jackie85

Beror väl på vart man bor och vad man har för intressen. Personligen så kunde jag åka skridskor, men skulle jag ge mig på det nu i vuxen ålder hade det antagligen slutat med ett besök på akuten för en bruten handled eller något. Att det skulle tillhöra allmännbildningen tycker jag absolut inte. Däremot tycker jag att barn bör lära sig åka skidor, men det är mest pga att det är så mycket lättare att lära sig det när man är ung och man blir tyvärr bara "harigare" med åren. Sedan är det grymt skoj också.

Svar på tråden Kan alla 8-åringar åka skridskor?