Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Kan alla 8-åringar åka skridskor?

I den förra skolan vårt barn gick i, kunde nästan ingen åka skridskor, det var i södra Sverige och det fanns inte ens en ishall i kommunen

• sextiotalist
    Sar skrev 2011-05-09 23:07:50 följande:
    Jag tycker också att det hör till allmänbildningen att kunna åka skridskor och längdskidor. Passa på att köpa på bytardagar eller på Blocket, kanske har du någon arbetskamrat som har äldre barn men inte hunnit sälja utrustningen?
    Vi satte barnen i skridskoskola (ett antal lördagar på vintern) och det var en riktig höjdare.
    En skola i Malmö fick backning när de inte kunde ställa upp med skridskor av skolinspektionen, eftersom skridskor inte tillhör det som ingår i skolans normala verksamhet så kunde de inte kräva att barn skulle ha skridskor.
    Längdskidåkning, skämtar du, stora delar av landet har inte ens snö så man kan få ihop till ett spår de flesta vintrarna och som jag skrivit innan, alla skolor ligger inte i närheten av en ishall och inte ens alla kommuner har en ishall.
    Mitt barn har endast åkt skridskor en enda gång med skolan en gång sedan 2:a klass (går i 7:an nu)
  • sextiotalist
    Sar skrev 2011-05-10 23:31:41 följande:
    Nä, jag skämtar inte alls. Större delen av Sverige har tillgång till snö på vintern, åtminstone i perioder. Längdskidåkning är en allemanssport på det sättet att den är relativt billig att utöva och lätt att utföra, att köpa ett par skridskor är heller inte speciellt dyrt men det krävs betydligt mer träning för att lära sig behärska.
    Skridskor och skidor var stående inslag vintertid på gymnastiken under den period jag gick i skola.
    Jag har bott i många delar av södra Sverige under mitt snart 50-åriga liv, de vintrar som har samlat så mycket snö att man kunnat planera att åka skidor har inte varit många. Däremot har man kunna spontant åka skidor flera gånger (vilket jag har jag gjort)
    Det har funnits många vintrar där det har varit snöbrist i hela landet upp till Dalarna. Men mannaminnet är kort.

Skridskor åkte vi ofta under min skoltid, men så hade vi en konstfrusen bana ett stenkast från skolan. Skidor har jag aldrig åkt i skolans regi. De enda gångerna jag åkte skidor när jag gick i grundskolan var när vi åkte till fjällen. Då jag född på sextiotalet och uppvuxen i Stockholm. Jag frågade även min mamma, som varit lärare från slutet av 50-talet till mitten av 90-talet på mellanstadiet. Hon har varit verksam i 4 eller 5 skolor i Stockholmstrakten och nej, skidor var inte något man åkte- 
    Däremot hade man tur och det var snö under en inplanerad idrottsdag, då kunde det erbjudandet finnas, men aldrig som ett obligatoriskt moment.
  • sextiotalist
    Sar skrev 2011-05-10 23:31:41 följande:
    Nä, jag skämtar inte alls. Större delen av Sverige har tillgång till snö på vintern, åtminstone i perioder. Längdskidåkning är en allemanssport på det sättet att den är relativt billig att utöva och lätt att utföra, att köpa ett par skridskor är heller inte speciellt dyrt men det krävs betydligt mer träning för att lära sig behärska.
    Skridskor och skidor var stående inslag vintertid på gymnastiken under den period jag gick i skola.
    Och en annan sak, jag har tagit med vårt barn på skidor när tillfälle getts, absolut, skridskor gick inte, där körde det ihop sig när mamma skulle lära sig (min sambo är livrädd att ge sig ut på en sjöis). Så jag satt mitt barn på skridskoskola, men då fanns det en ishall som var öppen för allmänheten ofta.
    Men när det gäller skidor så tror jag mitt barn var den enda i klassen som stått på ett par turskidor, slalom var det mycket vanligare med och även snowboard, men då åkte man iväg på helgerna med familjen och åkte, för de backarna som fanns tillgängliga i närheten var ofta proppfulla de få helgerna det fanns snötillgång
  • sextiotalist
    Sar skrev 2011-05-11 14:18:45 följande:
    Men där har man ju tagit ett aktivt (och mkt dyrare val) som åker snowboard/slalom på helgerna snarare än längdskidor. Där det finns slalombackar (och ev. snökanon) brukar det vara mer regel än undantag att det även finns ett längdskidspår. Jag vet att barnen i närliggande skolor har "skid/skridsko-perioder" på gymnastiken, åtminstone i vissa årskurser men det kanske är olika i olika kommuner hur mkt krut man lägger på det. 
    Nja, det är nog mer att många anser det nördigt. Nu var det väldigt få som överhuvudtaget åkte iväg, utan det var mest att de (få) som åkte skidor åkte utför istället för längsmed och aldrig med skolan, utan det var en privat sak.

Mina syskonbarn, skåningar, åkte skidor första gången förra året, då är båda i tonåren och då på sitt sportlov, de har inte åkt några skridskor med skolan, av den enkla anledningen att det är två mil till närmaste ishall, däremot har de åkt privat. Det har ändå varit en skola med mycket uteliv, fast där har var och varannan häst, så det har varit det som gällt.
    När jag gick i skolan så var ridning alltid ett stående inslag på idrottsdagarna, man fick bekosta det själv, men man hade möjligheten, bowling och simning var också sådan som ofta stod som förslag. Det enda som man hade gemensamt var orienteringen och friidrotten (en gren var obligatorisk, men valfri) på idrottsdagarna.
    Min tonåring hade skridskor (skolan hade låneskridskor, likaså ishallen) under en period och simning, men aldrig någon annan sport som skedde utanför skolan.
Svar på tråden Kan alla 8-åringar åka skridskor?