Inlägg från: Sar |Visa alla inlägg
  • Sar

Kan alla 8-åringar åka skridskor?

Jag tycker också att det hör till allmänbildningen att kunna åka skridskor och längdskidor. Passa på att köpa på bytardagar eller på Blocket, kanske har du någon arbetskamrat som har äldre barn men inte hunnit sälja utrustningen?
    Vi satte barnen i skridskoskola (ett antal lördagar på vintern) och det var en riktig höjdare.

• Sar

Glömde skriva att slalom och snowboard tycker jag är överkurs, i alla fall i skolverksamhet.

• Sar

Nä, jag skämtar inte alls. Större delen av Sverige har tillgång till snö på vintern, åtminstone i perioder. Längdskidåkning är en allemanssport på det sättet att den är relativt billig att utöva och lätt att utföra, att köpa ett par skridskor är heller inte speciellt dyrt men det krävs betydligt mer träning för att lära sig behärska.
    Skridskor och skidor var stående inslag vintertid på gymnastiken under den period jag gick i skola.

• Sar

Men där har man ju tagit ett aktivt (och mkt dyrare val) som åker snowboard/slalom på helgerna snarare än längdskidor. Där det finns slalombackar (och ev. snökanon) brukar det vara mer regel än undantag att det även finns ett längdskidspår. Jag vet att barnen i närliggande skolor har "skid/skridsko-perioder" på gymnastiken, åtminstone i vissa årskurser men det kanske är olika i olika kommuner hur mkt krut man lägger på det. 

Svar på tråden Kan alla 8-åringar åka skridskor?