• cicci85

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Made in Taiwan skrev 2011-03-01 13:04:58 följande:
    Så även när man åker taxi och tillfälliga resor i ej egen bil måste det vara en bilbarnsstol?

Bryr man sig om barnet åker säkert så använder man såklart alltid bilbarnstol. Vad säger lagen: Barn som är yngre än tre år får inte färdas i ett fordon där det inte har möjlighet att använda särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfällig färd i taxi under korta sträckor. I sådant fall får barnet dock inte färdas i framsätet. Åker du med en kompis bil måste du använda bilbarnstol.
  • cicci85
    Made in Taiwan skrev 2011-03-01 13:13:11 följande:
    Varför är det skillnad på taxi och kompis bil?

Fråga NTF I lagen står det att barn under 3 år endast får åka utan bilstol om de ska åka korta sträckor i taxi.
  • cicci85

I morgon öppnar Babyproffsen i Uppsala. De har billiga stolar och vagnar då  Babyland och Barnens Hus rear oxå då! Tex Adventure 599kr,  twoway 1300 kr, hiway 1800 kr. Synd att man inte ska ha nån

• cicci85
    LillTussa skrev 2011-03-04 10:50:42 följande:
    Hittade en two-way för 1295 igår! Så nu står den så fint i hallen! Ellie älskar den redan och ser ut att sitta som en kung i den.. 
    Fråga: När de sover och huvudet har tendens att tippa framåt i stolen, har ni kört på nack-kudde då eller hur har ni löst det? 
    Vi hade en sån här kudde: http://www.bigbaby.se/produkt.php?id=187
    Om huvudet ändå ramlar ner satte vi en nackudde framför huvudet, under hakan... Ellie är sånt fint namn, det hade vi som förslag men det blev en Lucas
  • cicci85

Igår va vi på nya Babyproffsen här i Uppsala. Lucas tyckte det va jättekul att prova bilstolar så han testade de flesta Men i Hi-Wayen fick han inte plats, shit så trång den var! Han är ju bara 2,5 år... I Belogic satt han jättebra men bäst av allt passade Multi-Techen som vi har

• cicci85
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-03-06 22:50:02 följande:
    ja, vi funderar på en hi-way el. multi-tech. men såg tidigare här i tråden att folk tyckte hi-wayen va trång för en 2 åring. så undrar om man kan ha den hela tiden då el man måste byta igen ? svårt val med stolar :S
    Min 2,5-åring är för bred för hi-wayen, han fick prova alla stolar på butiken och han satt sämst i Hi-wayen och bäst i Multi-techen!
  • cicci85
    contaqt skrev 2011-03-18 21:32:20 följande:
    Har kollat lite i bildtråden nu på britax two-way. Jag ser att några har klacken infälld fast stolen är monterad för bakåtåkande. Kan man ha den så? För det hade verkligen löst en hel del av mitt problem. 
    Ja, det går bra. Det rekommenderas att man fäller ut klackn efter 13 kg men den är godkänd även för högre vikt med klacken infälld. Det ger ju bättre lutning och stolen tar mindre plats med klacken inåtfälld.
  • cicci85
    mjuik skrev 2011-03-22 11:14:43 följande:
    Nu har vi varit och provsuttit i affären och provställt stolarna i bilen.
    Båda tar ohygglig plats i bilen så vad det gäller det spelar det inte så stor roll vilken det blir.

Jag tyckte att dottern satt mycket bättre i izi kid x3 än i hi-wayen. Han i affären tyckte att jag skulle tänka på framtiden och om hur hon sitter om två år. Är det logiskt att tänka så? Jag tycker det känns konstigt att välja bort stolen hon sitter bäst i nu med motiveringen att hon kanske sitter bättre i den andra om två år.
    Ska man inte välja den som är bäst nu?

Sen är det det där med att den ena är godkänd till 18 kilo och den andra till 25.

Det är inte enkelt det här.
    Jag skulle köpa den som passar bäst nu och byta om några år om det behövs. Min 2,5-åring sitter bättre i Besafe än i hiway, men han väger 16 kg nu så om jag hade haft en 18-kg-stol skulle jag definitivt behöva byta stol snart...
  • cicci85

Det finns en lista men det står ju bara i vilka bilar stolen är godkänd, den passar mer eller mindre bra i de olika bilarna ändå... Men twoway brukar passa i alla bilar.

• cicci85

Jag har oxå samma blå kid plus till min son, den är fin :)

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!