BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Tips på bra bilstol till 7 ½ månaders bebis som väger ca 10kg? Har kollat på acta graco duoflex och cosmic comfort.. erfarenheter? Tack!
Har ni hiwayen monterad utanför sätet så att det blir mer benplats? Om du kollat i bildtråden så kan man ju se en del stolar som är monterade för att ta så lite plats i bilen som möjligt och en del som är monterade för att ge så mycket benplats som möjligt.
Bra att du inte lyssnar på de som tycker han är för stor för att åka bakåtvänd, de har uppenbarligen ingen kunskap om saken.
Tycker det är väldigt olika i bilar hur det går att montera bilbarnstolarna. Har de mjuka säten är det ju asdrygt, speciellt i framsätet! Jag har en Britax Secura och i vissa bilar går den inte att montera den, det är omöjligt att få den stadig. Men i vissa bilar sitter den som berget! Multi-techen är iaf väldigt lättmonterad och att montera Twoway i baksäte brukar alltid gå bra
Be safe Izi Up är väl störst och rymligast, Britax KidPlus ska oxå funka länge på höjden men kan väl bli trång pga hornen. Båda ska funka tills ca 150 cm. Jag skulle absolut köpa en sån, inte ha 6-åringen på bara kudde.
Vilken bältesstol har han haft som är urvuxen redan?
Det ang TW & MT
När jag var med en kompis i förra veckan för att köpa stol till hennes 2½ åring sa de att MT räcker längre eftersom bältet på TW kommer fel om man låter barnet växa ur längden på stolen.
Det blev en MT till henne för ca 2600kr, någon utgående färg.
Jag hade TW och har MT och kan säga att TW räcker betydligt längre tid! När sonen var 118 cm satt bältet fortfarande över axeln på TW-stolen men i MT fick han inte ens plats på långa vägar!
Min lillplutt blir 3 i sommar, han han bältet näst högst upp och snart måste vi byta till översta läget, hoppas han får plats iaf tills han blir 4 men det är tveksamt...