• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Väldigt ofta skapas trådar där man oftast vill veta om det är OK att vända sitt barn framåtvänt i bilen, av olika anledningar. Barnet är för långt, för kort, väger för mycket, väger för lite, är si o så gammal, får inte plats med benen, ett yngre syskon behöver ta över bilstolen osv.
    Varje gång är svaren väldigt varierande - nån gjorde såhär, en annan har hört att det går att göra såhär, en tredje tror sig veta att det är det här som gäller…

I den här tråden har jag försökt sammanställa all information, så läs noga och kika på länkarna.
    Jag har försökt att dela upp det och skriva lite rubriker så man lättare ska hitta det man söker. Men läs gärna igenom allt, även om du tror dig ha koll på läget.
    Alla vill väl att barnen åker så säkert som möjligt i bilen! Det som står här är vad som gäller - vad lagen och rekommendationer (från bl.a. NTF, Vägverket, forskare, läkare) säger

NTF om Barn i bil

NTF om Varför du ska välja bakåtvänt

En informativ och skrämmande film om skillnaden mellan bakåt- och framåtvänt

Motormännen om Barnens säkerhet i bilen

Vad säger lagen?
    Enligt lag ska alla under 135cm sitta i särskild godkänd skyddsanordning såsom babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Om barn färdas i bilen utan bilbarnstol och/eller bälte riskerar man böter - 2500kr/barn (förutom att man riskerar barnets liv).

Krockkudde/airbag
    En bakåtvänd bilbarnstol ska aldrig placeras i framsätet om det finns en aktiv krockkudde! En urkopplad krockkudde (oavsett nyckel/knapp/verkstad) sägs vara helt säker och det finns endast en dokumenterad olycka där en krockkudde utlöst och barnet avled. Detta var 1999 i Tyskland och berodde på att verkstaden kopplat ur fel krockkudde..

För att sitta framåtvänd i framsätet med aktiv krockkudde ska man vara 140cm lång (stående på marken, inte inkl. bilstolen), annars kan krockkudden göra med skada än nytta då den träffar fel och kan skada huvudet och nacken. Det finns inga särskilda rekommendationer för passagerarsäte utan krockkudde.
    Sidokrockkuddar utgör ingen fara för bilbarnstolar.

Varför bakåtvänt?
    Läkare, forskare, NTF, Vägverket, Folksam m.fl. rekommenderar starkt att barn åker bakåtvänt till minst 4 års ålder, gärna längre. Anledningen till detta är att nacken och musklerna runt, samt skelettet, ännu inte är så stabila och utvecklade att de klarar en kollision eller ens en häftig inbromsning. Det med 40km/h för att ett barn ska få allvarliga skador.

I stort sett inga barn omkommer i bakåtvända bilbarnstolar eftersom de har en skyddseffekt på 90-95%. De sista 5-10% där det bakåtvända bilbarnskyddet inte hjälper, är olyckor i mycket hög hastighet, krock med tåg, brand – väldigt svåra olyckor som inte heller är särskilt vanliga.

Självklart händer ingenting magiskt då barnet fyller 4år, men eftersom alla barn utvecklas olika så är 4-5års åldern satt som en "minimigräns". Ett tjockt/stort barn betyder inte att man kan vända framåt i en lägre ålder.

Har man en nyare bil idag så är den faktiskt ”farligare”/sämre för barn, vad det gäller nack- och ryggskador. Anledningen är att karossen är hårdare, för att bilen inte ska bli mosad, men det gör istället att kollisioner blir väldigt stumma (vilket på vuxna medför whiplash). När barnet sitter i en bakåtvänd bilbarnstol fördelas kraften över en större yta på kroppen, vilket leder till minimal belastning. Även på huvud och nacke är belastningen mycket låg.

Kan jag vända barnet? Böjda ben?
    De flesta framåtvända stolar i Sverige är godkända från 15kg. Betyder det att ett barn som är 2år och väger 15kg kan sättas framåtvänt? Absolut inte! Åldern är det viktigaste och det som avgör, varken längden eller vikten (så länge man håller sig inom vad bilstolen är godkänd för) Ett barn som väger 13kg och är 4år bör alltså sitta bakåtvänd längre.
    Så gott som alla barn sitter med böjda ben, mer eller mindre, förr eller senare. Detta påverkar inte säkerheten och är inte alls farligt, hellre brutna ben än bruten nacke eller död! Om krocken är kraftfull nog att bryta barnets ben, tänk då på vad som istället skulle hänt med barnets nacke om de sitter framåtvänt...

När ska/kan man byta?
    Babyskyddet är urvuxet när barnet kan sitta själv, då bör man byta till en bakåtvänd bilbarnstol eftersom den mer upprätta vinkeln är skonsammare för nacke och rygg vid en krock. I babyskyddet får huvudet inte sticka ovanför kanten alls och självklart får inte viktgränsen överskridas.

Den bakåtvända bilbarnstolen är urvuxen när viktgränsen är uppnådd (ofta 18 eller 25kg) eller när 1/3 av huvudet är ovanför ryggstödet, ungefär i höjd med öronen. Om detta sker före 4-5års ålder bör man försöka hitta en större stol, t.ex. Britax Two-way.

Bältesstol eller bälteskudde?
    Bältesstol (med rygg) är att föredra så länge det är möjligt - det skyddar bättre än bara kudde och ser till att bältet sitter rätt och stannar kvar SE FILM HÄR

Till 10-12års ålder rekommenderas det att barn sitter i bältesstol/bälteskudde (men kom ihåg att lagen säger 135cm). Då är höftbenen utvecklade och klarar av trycket från bältet vid en krock. Bältesstolar/kuddar har en viktgräns på 36kg men det är inte lika viktig att hålla som när det gäller bakåtvända stolar.

Livslängd och krockad bilbarnstol
    Tänk på babyskydd har en max livslängd på 5-7år och bilbarnstolar en max livslängd på 10år.
    En krockad bilbarnstol får inte användas utan ska genast kasseras och bytas ut – oavsett om bilen är körbar, oavsett om barnet satt i bilbarnstolen eller inte!

Föräldrar får idag väldigt dålig, eller ingen, information om barnsäkerhet i bilen! Jag hoppas ni får mer kunskap och fattar rätt beslut med hjälp av denna tråd…

Vi är många i tråden som gärna svarar på frågor så gott vi kan.

Titta gärna i bildtråden - där finns bilder på barn i olika åldrar, sittandes i bakåtvända bilbarnstolar

• Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
  • Finesse

Axelremmarna MÅSTE träs genom de hål i överdraget och stolen som sitter
    närmast barnets axlar. Om du är osäker på vilken slits du ska använda ska du
    hellre välja en som sitter lite nedanför axeln än en som sitter lite ovanför

www.britax.se/uploads/cms/file/Bruksanvisning%20Hi-Way_.pdf

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Queen Of Darkness
    Finesse skrev 2010-12-02 10:25:31 följande:
    Axelremmarna MÅSTE träs genom de hål i överdraget och stolen som sitter
    närmast barnets axlar. Om du är osäker på vilken slits du ska använda ska du
    hellre välja en som sitter lite nedanför axeln än en som sitter lite ovanför

www.britax.se/uploads/cms/file/Bruksanvisning...
    Precis, det övre just nu är drygt 1½ cm närmare hennes axlar än det undre så det övre är ju det jag borde välja, eller?
    ♥ Amanda, Isabella & MiniMe ♥
  • Queen Of Darkness
    Finesse skrev 2010-12-02 10:22:46 följande:
    Nu har du nog läst lite tokigt, speciellt om du har en hi-way.. det står klart å tydligt i instruktionsboken att det är bättre om bältet kommer lite mer UNDERIFRÅN än ÖVERIFRÅN.. min dotter är snart 3 och har fortfarande hål 2 för att jag tycker inte det ser bra ut när bältet kommer så högt.
    Haha såg precis att jag skrivit fel. Jag har såklart läst så som du säger, hellre underifrån än överifrån. MEN man ska välja hålen som är närmast axlarna.
    Om vi har dom undre hålen och drar åt bältet så sitter hon väldigt ihoptryckt och snett och säger att hon har ont, om vi drar åt så dom ligger precis slätt längst med henns kropp (då känns det dock inte som dom sitter åt hårt) så glider bälterna numera ner över axlarna om hon vrider sig åt något håll. Känns tryggare överifrån då, särskilt eftersom dom är närmre hennes axlar.
    Stora dottern har precis fått byta till översta hålen (hon är 3 år och 7 månader) och hålen går nästan i jämnhöjd med hennes axlar så det passar henne perfekt (tror dock vi borde gjort det tidigare men har missat att hon växt så )
    På tisdag får vi hämta bilen! Så då kan jag bidra med lite bilstolsbilder jag med
  • Linastrumpan
    Queen Of Darkness skrev 2010-12-02 09:27:03 följande:
    Ditt alternativ har jag oxå funderat på. Men har fått svar från Robert Bell, jäklar vad jag ser upp till honom!
    Robert Bell är min barnsäkerhetsguru Har har alltid så välformulerade svar och är trots sin bana inom britaxkoncernen väldigt objektiv i sina svar
    Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Finesse
    Queen Of Darkness skrev 2010-12-02 18:44:41 följande:
    Haha såg precis att jag skrivit fel. Jag har såklart läst så som du säger, hellre underifrån än överifrån. MEN man ska välja hålen som är närmast axlarna.
    Om vi har dom undre hålen och drar åt bältet så sitter hon väldigt ihoptryckt och snett och säger att hon har ont, om vi drar åt så dom ligger precis slätt längst med henns kropp (då känns det dock inte som dom sitter åt hårt) så glider bälterna numera ner över axlarna om hon vrider sig åt något håll. Känns tryggare överifrån då, särskilt eftersom dom är närmre hennes axlar.
    Stora dottern har precis fått byta till översta hålen (hon är 3 år och 7 månader) och hålen går nästan i jämnhöjd med hennes axlar så det passar henne perfekt (tror dock vi borde gjort det tidigare men har missat att hon växt så )
    På tisdag får vi hämta bilen! Så då kan jag bidra med lite bilstolsbilder jag med
    Ja alltså.. dom måste ju sitta bra i stolen oxå
  • Queen Of Darkness
    Linastrumpan skrev 2010-12-02 18:45:23 följande:
    Robert Bell är min barnsäkerhetsguru Har har alltid så välformulerade svar och är trots sin bana inom britaxkoncernen väldigt objektiv i sina svar
    Han är min gud
    Jag gillar att han inte bara svarade att det är ok och att jag kan lägga i kataloger, han svarade oxå varför och gav sig verkligen tid till det, åtminstone kändes det så! Han lär få många mejl framöver
    Finesse skrev 2010-12-02 18:46:06 följande:
    Ja alltså.. dom måste ju sitta bra i stolen oxå
    Haha precis Jag gillar hi-way skarpt, för det är relativt lätt att ordna bra med benutrymme. Stora tjejen hade jättebra utrymme i volvon vi har nu, lillatjejen hade dock inget benutrymme alls men hon har hela tiden varit liten så hon har inte behövt det heller, det är först nu när hon är 2 år som fötterna sticker utanför bilstolen typ, fast hon har längre överkropp än underkropp.
  • Karolin86

De med vilket hål man ska ha bältet i, pratade jag med personalen på babyland om. Dom hade fått info på deras utbildning att man hälldre ska ha lite ovanför än under (fast inte så högt som öronen) pga har man under så spänner man åt så halkar bältet sidan om axlarna och då skyddar inte bältet ju. Jag bara nicka och sa jaha men så står de inte i instruktionerna och de skulle hon ta upp nästa gång britax kom till dom, för de va enligt henne fel.

• Finesse
    Karolin86 skrev 2010-12-02 20:53:13 följande:
    De med vilket hål man ska ha bältet i, pratade jag med personalen på babyland om. Dom hade fått info på deras utbildning att man hälldre ska ha lite ovanför än under (fast inte så högt som öronen) pga har man under så spänner man åt så halkar bältet sidan om axlarna och då skyddar inte bältet ju. Jag bara nicka och sa jaha men så står de inte i instruktionerna och de skulle hon ta upp nästa gång britax kom till dom, för de va enligt henne fel.
    märkligt.. instruktionsboken är ju godkänd.. men man får väl ringa britax själv å fråga annars..

fast halkar kan ju inte 5 punktsbälte göra eftersom man drar ju fast dom så hårt som möjligt.. sen kan man ju inte höja dom mer än 3 snäpp.. när barnet då blir 5-6 år kanske det sitter långt ner... men det är ju bra mkt säkrare att sitta så ändå framåtvänd.
  • cicci85

Ang, hur bältet ska ska sitta så står det ju olika till olika Britaxstolar! Till HW står det ju att den ska sitta under och i bruxwn till TW står det att den hellre ska vara över! jag brukar flytta upp när bältet hamnar under axeln så man trycker ner axlarna när man spänner bältet och det riskerar att åka ner på sidorna. Då brukar det hamna mellan axlar och öron när jag flyttar upp det.

• Finesse

Jag var iaf in på Babyproffsen i Umeå å diskuterade bilbarnstolar.. Har ju fortfarande inte bestämt mig för om det blir en Multi-tech eller Two-way (ja jag vet vad ni i tråden tycker.. men för mig så känns MT mer ombonad och den har ett stödben.. den är ju även nyare än TW vilket kan vara positivt då utvecklingen går framåt)..

Iaf så sa dom till mig: "I den här kan hon sitta tills hon är 4 år.. för sen vänder man den och då kan man höja nackstödet ännu mer och då kan hon sitta där till 8 års åldern.. eller ännu längre.."

Jag blev rätt arg när dom sa just 4 år och förklarade att köper jag den stolen så kommer hon ENDAST sitta bakåtvänd.. och sitta så tills öronen är över kanten ELLER väger 25 kg.. punkt slut typ.. Det spelar ingen som helst roll för mig att man kan vända stolen för mig är den enbart en bakåtvänd stol. Hon tittade på mig som om jag vore dum i huvudet.. Dom kändes inte alls seriösa

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!