Inlägg från: thecarseatlady |Visa alla inlägg
  • thecarseatlady

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Hej på er alla! Roligt att det är full fart här i tråden ännu! :) Själv har jag börjat hjälpa lite färre personer via nätet och lite fler personer IRL, därför kikar jag inte in så ofta längre. Nästa vecka har jag nu bokat tre mammor som kommer hit och provmonterar bilstolar. Roligt, va? Glad

Dagens bästa var att jag när jag kom till jobbet i morse såg skymten av en röd och fin bakåtvänd two-way i en bil på parkeringen. Hann inte ens se vems bil det var innan en arbetskollega kom och berättade att de nu hade köpt nya bilstolar åt sina småtjejer på 1 och 2 år. Jag hade inte pratat bilstolar och bakåtvänt åkande med henne men givit henne en kopia av min broschyr när jag såg att båda flickorna satt framåtvända i bilen. Nu hade hon helt på eget initiativ skaffat två two-way så båda flickorna fick åka bakåtvända. Oj, oj, så glad jag blev! Glad Tycker annars också att jag börjar se allt fler bakåtvända stolar i trafiken här omkring... Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker faktiskt att det har ökat lite om man jämför med hur det var för ett par år sedan. Så det finns hopp! Flört

Nu till något mindre kul. Sonen som bara är 4år och 2 månader växer så fort att det inte är klokt... Bara för ett par månader sen när jag mätte honom var han 108cm. Då höjde jag nackstödet på MT'n till max. Härom dagen när jag mätte honom var han 113cm och drygt 20kg!! Förvånad Inte konstigt att jag knappt får in hans axlar under nackstödet på MT'n längre! Shit! Testade sen Hi-wayn och den är också urvuxen... kanten är precis i ögon-  och öronhöjd... snacka om att ha lång överkropp... snyft... Gråter Jag ska nu ta löst MT'n ur bilen i helgen och kolla riktigt noga om den går att använda längre eller ej. Two-wayn mätte jag honom i ikväll och där verkar han ha knappt 5cm kvar innan öronen är uppe vid kanten... Känner mig inte alls redo för det här och vill att han ska sakta upp i tillväxten NU!!

• thecarseatlady
    mjuik skrev 2011-03-20 22:10:38 följande:
    Det är väldigt synd faktiskt. Det borde ligga i deras intresse att veta såna tycker jag.
    Hon tyckte att vi skulle använda babyskyddet så länge som möjligt.

Jag har kollat lite på hi-way men tycker den ser så kal ut, inte så ombonad.

Vad finns det för andra märken? Det finns så många märken att välja på.
    Du verkar ha koll på det här. Det uppskattas verkligen.
    Jag rekommenderar också Hi-way. Som en vän till mig sa "den är helt enkelt genial i sin enkelhet!" :) Så man ska absolut inte låta sig luras av att den ser lite tråkig och enkel ut, det är först när man har använt den ett tag som man märker hur otroligt välgenomtänkt och praktisk den är! :)
  • thecarseatlady

"Most of you know I'm carseat crazy. You may even think I'm bordering (or even crossed the border) on carseat insane. But do you know why I do what I do? Because it saves lives."

Denna mamma kan minsann tacka högre makter för att hon är bilstolsgalen och hade alla barnen perfekt fastspända på denna resa. Flickan som är nästan 3 satt bakåtvänd i en Brio Zento och klarade sig utan en skråma. carseatnanny.blogspot.com/2011/03/why-i-do-what-i-do.html

• thecarseatlady
    norgesessan skrev 2011-04-08 17:34:32 följande:
    Jag lämnar nu denna tråd, har anmält många av mina inlägg, och tagit bort alla foton eftersom budskapet har misbrukts här på FL vid ett tillfälle, utan att få någon påföljd. (Väldigt utpekande, kom undan med att låtsas att det inte hade nåt med honom att göra). Skriver inte rakt ut vad det handlar om ifall FL lyssnar och tar bort mina inlägg, då vill jag ju ite att det är ett färskt inlägg om det från mig här.

Tack och hej från mig! Vänligen henvisa inte till honom längre (ålder med mer) då det tyvärr misbruks på ett taskigt sätt. Tycker det är jättesynd, för jag vill verkligen hjälpa till med nåt jag är bra på.
    Nej, men snälla vän, världen är ju full av idioter! Det är bara att ignorera och lägga sin energi på bra saker i stället, saker som man själv tror på och som man vet att är rätt. Jag tycker att du ska fortsätta precis som du har gjort hittills. So what ifall någon tycker att man är lite tokig ibland, de som inte tycker det och har fått hjälp och råd av en betyder ju så mycket mer. Jag hoppas du tänker om när du har lugnat ner dig och fortsätter jobba för det du tror på! Kram till dig!
  • thecarseatlady

^ Hur gammal och stor är Jonathan nu?

Jag har köpt en bagagnad Britax Eclipse idag! Glad Kunde bara inte motstå frestelsen, har så länge velat testa en sån. Och vilken stol säger jag bara! Den verkar helt super! Skulle vara väldigt intressant att veta varför den slutade tillverkas. Sonen som var 113cm och 20kg sist jag mätte honom rymdes i den ännu, han har ca 5 cm kvar på längden. Ungefär samma som i Securan vi testade för ett tag sen(bilder kommer snart!). För visst var det så att Secura och Eclipse har precis samma "skal"? Vill minnas att det var så.

• thecarseatlady
    StorFot skrev 2011-07-14 20:31:30 följande:

intressant info, men har mina barn utan kuddar i bilen, alla ligger runt 128-134 i längd, alltså kan jag få böter... tror jag går på lite hur fysiskt utvecklade de är överlag istället för längden...

Att få böter är väl inte hela världen, men om du krockar kan det gå väldigt dåligt för dina barn. Spelar ingen roll hur fysiskt utvecklade du tror att de är om de inte har längden och åldern inne för att kunna skyddas av bilbältet, som ju är tillverkat för att skydda vuxna människor, inte barn. Tänk på att barn under 10-12 års åldern bara har ett ca 20% skydd av bilens bälte (inte mycket säkrare än att åka utan bälte alltså). Använder man en bältesstol/kudde tillsammans med bilbältet ökar den procenten till 50-60%, samma skydd som vuxna människor har av bilbältet. Du får givetvis göra precis som du vill, men barnen är ju helt beroende av dig och att du ska välja det som är bäst och säkrast för dem.

Vår dotter växte ur våra största bältesstolar när hon fyllde 10 år och var lite över 150 cm lång. Stolarna blev både för korta i ryggen och för smala för hennes rumpa. Jag sökte då efter det nästbästa, en bälteskudde som skulle vara bredare, men utan resultat... Hon började då åka helt utan stol, vilket sved väldigt mycket i mina bilstolsfrälsta ögon... Hon hade längden för att diagonalbältet skulle hamna rätt, men midjebältet hölls inte alls ner på hennes höfter utan gled upp över magen...såg bara framför mig hur midjebältet vid en krock for in i hennes mage och krossade alla inre organ och ryggraden... Rynkar på näsan Så satt hon i ett par månader tills jag nu helt nyligen hittade en bra bälteskudde som passar henne( i ett lågprisvaruhus av alla ställen!), så nu använder hon den, bältet sitter perfekt och jag är glad igen... Glad Hon är nu 153 cm och minst 45 kg, men sitter ändå inte bra utan kudde, så lagen på 135 cm ger jag inte mycket för.
  • thecarseatlady
    Triple Trouble skrev 2011-07-15 19:31:00 följande:
    jag trodde ju för en vecka sen att hon var 118, men hon hade växt snabbt till 122. Men hon har suttit bra i Multi techen tills nu. Se bild i bildtråden, där är hon alltså 122 cm lång,  så det går ju ändå bra länge, hon fyller 6 i år.

Jag har haft henne några gånger framåt nu, jag köpte en britax kid plus. Hon gillar den. Förstår bara inte hur jag får fast mugghållaren jag köpte?!

Eller ska jag ha henne bakåtvänt fast det är jätteobehgligt på axlarna? Dilemma..
    Wow, det var långt! Vår pojke har det trångt för axlarna i MT'n nu och han är 113 cm. Din dotter verkar ha mycket av längden i benen. Vad väger hon? Jag skulle nog vända framåt och försöka att inte må dåligt över det. Det är jäkligt bra jobbat av er att hon har suttit bakåtvänd till 122 cm, så var stolta över det!!  Glad
  • thecarseatlady

^ Kanske du inte hade nackstödet i högsta läget då? Bäst att ta löst stolen så du ser säkert.

• thecarseatlady

Lade nyss in bilder på sonen i en Secura. Tänk att Hi-wayn är urvuxen, men inte Securan!
    Det trodde ni väl inte va?! Flört

• thecarseatlady

Nu följer jag inte alls med i diskussionerna, ska bara sticka mig in och fråga om någon vet vad det är för årsmodell på denna two-way? Tycker klädseln ser så lustig ut och har aldrig sett den tidigare, så  jag blev bara lite nyfiken... :)  beckahbitch.blogg.se/2011/july/viktigt-barn-i-bil.html (Bra

• thecarseatlady

^ Ja, rätt bra inlägg också, tänkte jag lägga till där...

• thecarseatlady
    t0va skrev 2011-07-22 00:30:07 följande:
    ser nästan hemmasytt ut, jag har ingen koll på äldre stolar så jag vet inte. 
    Men det här stämmer väl inte?  "Det är inte heller någon större skillnad i rygghöjd. Det handlar om någon cm mellan lägsta och högsta stol." 
    Jag skrev en kommentar redan igår om bl.a. det där, men hon som skriver bloggen brukar bara godkänna kommentarer som stryker henne medhårs, hon vill aldrig höra något som går emot det hon själv tycker... Obestämd
  • thecarseatlady

Ang. Aktas vändbara stolar så är de nog godkända för att användas framåtvända med internbältet här i Finland i alla fall (9-18 kg). Delen som beskriver hur de monteras så är borttagen ur era svenska bruksanvisningar, för ni är ju lite före oss andra och får tydligen inte ha den valmöjligheten. Så här ser det dock ut i massor av bilar här i landet; www.nettimarkkina.com/akta-graco-turvaistuin/915106  Även nyaste Cosmic comfort S är godkänd så.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!