Inlägg från: thecarseatlady |Visa alla inlägg
  • thecarseatlady

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Jat skrev 2010-11-17 09:30:28 följande:
    jag har vänt på min 2,5 åring.
    det gick inte att spänna ut bältet mer så jag kunde inte spänna fast henne med stolens bälte.....
    Jat skrev 2010-11-17 09:45:16 följande:
    jag hade en akta graco xtp, den har jag redan sålt

hon är långoch väger över 15 kg. har inga exakta mått..
    hon har overall..
    vi har köpt framåtvända stolar från britax nu.
    Äsh, vad tråkigt.... Jag gillar inte alls den stolen, av många olika orsaker. Det som redan är gjort går ju förstås inte att ändra på, men du kunde i stället för overall ha haft jacka på henne då det blev trångt i stolen. En sån går att öppna helt så man kan dra bältena under. Så här;

Och här förklaras det varför man ska göra så på ett väldigt bra sätt;

Sen finns det också betydligt större bakåtvända bilstolar än den du hade, så om du hade vetat om det och valt en av dem i stället för en framåtvänd, hade din dotter säkert kunnat åka bakåtvänt flera år till. Vår pojke är snart 4år, 18-19kg, 107cm och kan sitta bakåtvänd länge ännu (i rätt stol). Kanske du kan tänka dig att spara de framåtvända stolarna tills hon är stor nog att använda dem, och köpa en större bakåtvänd stol tills dess? Anledningen till att jag skulle välja att göra så är att det är väldigt farligt för en 2,5-åring att bara sitta fast med bilens bälte i en bältesstol. Barnet riskerar att glida ner under midjebältet så att det hamnar över magen och ger svåra inre skador, eller att helt flyga ur diagonalbältet då barnet har så smala axlar. Och lägger man då till risken för att bryta nacken eller få allvarliga hjärnskador då det inte finns nåt som hindrar huvudet från att flyga framåt, så inser man att det inte alls är något säkert val. För att barnet ska kunna skyddas av en bältesstol bör det vara minst 4år och helst över 18kg. Och även då sitter barnet betydligt säkrare bakåtvänt.
  • thecarseatlady

Även denna var bra;

Jag har faktiskt läst om en liten baby som blev "ejected", alltså kastad ur sin bilstol och ur bilen vid en krock, och dog. Vinteroverallen hade dock lämnat kvar i bilstolen...

• thecarseatlady
    cicci85 skrev 2010-11-17 22:04:24 följande:
    jag kikade en snabbis på AG Belogic idag, den var mycket rymligare än vad jag trodde. Det såg ut som att den inte hade några förankringsband utan bara satt fast med bältet! hann dock inte kolla efter så noga... Hoppas att den börjar säljas mer i andra länder då! Och att även Britax utvecklar en sådan stol! 
    Jag läste att den har ett underförankringsband, men har ju inte sett den själv....
  • thecarseatlady

Tackar för intressant info här tidigare Finesse. Jag hade inte alls hört att det finns några problem med isofix-bältesstolarna.

• thecarseatlady
    Line80 skrev 2010-11-17 22:20:11 följande:
    Ni som e "stammisar" här jobbar ni inom detta område eller hur kommer det sej att ni är så insatta och kunniga inom denna fråga? Jag tycker detta är en väldigt bra och intressant tråd önskar att fler kunde få upp ögonen för detta!! :)
    Jag kunde först för ett par månader sedan säga att jag jobbar med bilsäkerhet för barn, och det var roligt! Glad Jag har nu alltså några bilstolar som jag hyr ut och så provmonterar jag mina bilstolar åt folk, kontrollerar hur gamla bilstolar de har och om de är rätt monterade, och ger råd åt föräldrar som är vilse i bilstolsdjungeln och inte vet vad de ska köpa. Tilläggas kan att jag bor i Finland och här har vi inte alls samma service och kunskap som ni har vid affärerna som säljer bilstolar(även om den också är dålig ibland). Här säljer de utan problem framåtvända bilstolar åt bebisar som har vuxit ur babyskyddet, så det finns väldigt mycket som behöver ändras och förbättras. Själv visste jag att småbarn ska åka bakåtvända redan när jag fick första barnet för snart 10år sedan, men mitt stora intresse för bilstolar tog fart först när andra barnet skulle ha ny bilstol för ca.5år sedan och jag fick fel info i butiken och blev tvungen att vända honom framåt tidigare än jag hade tänkt (han var 3år gammal och jag skulle köpa en större bakåtvänd bilstol, men personalen i butiken sa att det inte finns någon sådan). Jag blev efteråt så arg då det kan gå till på det sättet, så jag kände att jag måste göra något. Sedan dess har jag då gjort som de andra här och läst mig till det jag kan, samt frågat ut experter som kan mycket. Men jag har väldigt mycket kvar att lära. Och "färdiglärd" blir man väl ändå aldrig... Flört
  • thecarseatlady
    Line80 skrev 2010-11-18 09:07:49 följande:
    ja den stolen verkar ju de flesta rekommendera men hur vet man om den passar bilen? alltså menar om det är nåt speciellt att man inte kan ha den på alla platser eller om det är stödben osv?
    Jag skulle också testa en Hi-way först, den passar nästan alltid. Kolla om stödbenet räcker till, om lutningen blir bra utan kil eller om det behövs en, samt om bältesspännet hamnar rätt och inte för nära stolen.
  • thecarseatlady

Maja 81; Det är sunt att ifrågasätta! Absolut! Sedan jag började läsa på om vacciner har jag börjat ifrågasätta allt, och märkt att det verkligen behövs. Det finns så otroligt mycket som vi inte vet....

Jag har tyvärr inte tid eller ork att skriva någon lång utläggning nu (sängen väntar), men tänkte bara tipsa dig om den här sidan till att börja med  www.carseat.se/  Där finns ganska mycket att läsa om bakåtvänt åkande, när och varför man började med det, varför resten av världen inte hänger med osv. osv.

• thecarseatlady
    maja 81 skrev 2010-11-18 22:50:05 följande:
    vad händer om du blir påkörd bakifrån om ditt barn sitter bakvänt i 70km/h? ngn som hittat info om det? 
    Har inte hittat någon statistik, bara verkliga olyckor, men det räcker gott och väl åt mig. Här är ett exempel;

påkörd bakifrån i 104 km/h (!!) och allt gick bra; myangelsaliandpeanut.tripod.com/id5.html

Sängen var det ja....
  • thecarseatlady

Jag fick idag en ny arbetskollega och kikade självklart in i hennes bil. Där fanns en framåtvänd bilstol för småbarn (med internbälte) och en bältesstol. Frågade senare hur gamla barn hon har och fick höra att de är 1 och 2 år gamla... Gråter Så nu fick jag något nytt att fundera på. Inte lätt att veta hur man ska lyckas påverka utan att folk tar illa upp....

• thecarseatlady

Finesse, det var en gammal tråd. Han vet nog bättre idag. Flört D.v.s. att TW går att använda mycket längre än MT.

Jag kommer snart att behöva höja nackstödet på vår MT till högsta läget och sonen fyller 4 i januari....

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!