• myran82

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Brio zento kan småttingar sitta bra i också. Vår son satt inte jättebra själv när vi bytte till den men det går att få till bra lutning på den så de små sitter bra, utan att den lutar för mycket.

• myran82
    angeni skrev 2011-03-24 12:06:59 följande:
    Är det inte samma förankringsband till alla stolar? Det trodde jag iallafall. Vi har köpt extra uppsättningar på barnens hus, och det är britax som har gett ut dem som vi köpt.
    Jag har dålig koll, men vet att brio inte har likadana som britax tex.
  • myran82
    drömmaromsmått skrev 2011-03-28 18:08:00 följande:
    Vet inte vad du vill ha för bilder men här är en från sidan och en uppifrån, kanske inte syns så jättebra, även om jag var osäker första gången jag satte in den i bilen så går det liksom inte att sätta den fel som du skrev att det står.
    att man kan lyfta lite i fram spelar inte någon roll det kan man göra med våran också, skulle det vara så att man inte ska kunna göra det så skulle den ju sitta fast på något sätt men det gör den ju inte =) 

Det är ju vid bältet den ska sitta fast så lägg ett ordentligt tryck på basen, dra åt bältet så hårt du bara kan och spänn låset så sitter den där den sitter, det spelar inte heller någon roll om du kan rubba stödbenet i sidleds det är ju inte i sidleds den ska ta smällen om man krockar.

En nyfiken fråga bara... Sitter bilbältet fast i basen med bara det där blå plast(?)spännet? Jag har varit lite tveksam till bas för jag vet inte om jag litar på att stolen alltid kommer rätt och inte lossnar vid en krock men sitter den bara med en plastspänne är jag ännu mer tveksam.

Det ska ju vara godkänt & så självklart, men verkar lite klent om man bara spänner ett plastspänne över bältet.

Vi valde att inte ha bas.
  • myran82
    Cecci78: Läste i bildtråden att du tänkte testa att sätta din 6 åring i en brio zento. Finns det möjlighet att jag kan få se den bilden?

Vi har 2 brio zento och än är sonen liten men är nyfiken på hur det är med stora barn i den.
  • myran82

I helgen träffade jag en kompis till sambon. Vi kom in på bilstolar & de hade vänt sin  2½ åring framåt i bilen för hon hade växt ur sin besaft (?) som är till 18 kg. Hon är en stor tjej & väger 19 kg. Längden är jag osäker på.

Hon sa att hon visste att dottern satt fel i bilen och ville ha henne bakåt. Så när de åkte till affären för att köpa ny stol sa de att det inte fanns någon som passade henne och sålde därför en framåtvänd stol.
    Jag blev helt paff och sa att hon visst får plats bakåt. Tog flickan och satte henne i sonens britax eclipse och hon skulle lätt kunna växa minst 10-15 cm på överkroppen innan den var urvuxen. Hon skulle lätt få plats i en bakåtvänd stol. Jag blir så arg på affärena ibland.

Jag vet vilken affär det handlar om så känner bara för att åka dit och låtsas att jag behöver köpa framåtvänd stol till mitt "påhittade" barn som är 2½ & se vad de rekomenderar.

• myran82

I dag var jag inne på babyproffsen & shoppade lite. Passade då på att fråga om de skulle få något kampanjpris på two way åt en kompis som behöver ny stol till sin 3-åring då lillasyster ska ta över cosmicen som han sitter i nu.

Hon därinne sa att hon inte ville rekomendera den utan hon tyckte att muti-techen skulle passa honom bättre (barnet var inte med utan jag skulle bara fråga om priset) eftersom den är mer ombodad och fungerar mycket längre. Jag ifrågasatte varför den räcker till längre eftersom (vad jag sett & hört) nackstödet blir ivägen sen. Då sa hon att om ett halvår/år tar man man bort internbältet och därför räcker den längre.
    Jag blev lite snopen  & sa, men då kan han väl inte sitta bakåt längre? Ne, sa hon. Men den fungerar jättebra framåt och han sitter väl inte bakåt mer än max ett år till.

Ibland blir jag bara sur. Visst, stolen är godkänd att använda framåtvänd och det är okej att vända vid 4 år. Men i mina ögon är detta fel. Man ska inte vända en kombistol framåt & inte heller vända barnet framåt bara för han/hon fyllt 4 år. Fast hon tyckte att 3½ va okej att vända också...

• myran82

Jag tänkte på det med att ha bilbarnstol med 2-punksbälte. Finns någon ny (?) lag som säger att man inte får ha mer passagerare i bilen än vad det är regisrerad för och i en del bilar tror jag inte att mittenplatsen som bara har tvåpunktsbälte är räknad som plats eller hur man ska förklara.

Någon som hört om detta? I min bil har jag bara tvåpunktsbälte i bak men har inte tänkt på kolla detta föränn jag läste frågan här uppe nyss. Får kolla mitt regbevis i morgon.

• myran82

Det ang TW & MT

När jag var med en kompis i förra veckan för att köpa stol till hennes 2½ åring sa de att MT räcker längre eftersom bältet på TW kommer fel om man låter barnet växa ur längden på stolen.

Det blev en MT till henne för ca 2600kr, någon utgående färg.

• myran82
    stor grön drake skrev 2011-05-25 21:16:58 följande:
    Har barnet växt ur längden på stolen ska den inte användas mer.
    Man ska helst inte använda bilstolen som bältesstol utan köpa en separat sådan.
    MT's bältestyrning är iof en bra grej, men betyder ingalunda att stolen räcker längre (Speciellt inte i denna tråd där den enbart är tänkt att användas bakvänd med det interna bältet)
    ovanstående är absolut inte kritik mot dig, utan mot butikspersonalen som är okunnig
    Allt detta vet jag redan.

Det hon menade och jag  försökte förklara är att internbältet på TW (blandar inte in vanliga bilbältet för det har inte med saken att göra) kommer för långt underifrån och därför gör att barnet inte bör kunna använda stolen tills det att den är urvuxen på längden.

Jag har bra kontakt med de på babyproffsen här & har sagt att MT inte räcker lika länge som TW pga av nackstödet och de har därför varit i kontakt med britax & fått det förklarningen som jag försöker skriva om.
  • myran82
    Sweetness skrev 2011-05-30 10:30:58 följande:
    Vi har en Brio Zento till vår 1 åriga dotter och jag tycker att det är svårt att få henne att sitta bra. När hon somnar tappar hon huvudet framåt så pass mycket att hon knappt kan andas och den som sitter i baksätet med henne får hålla uppe hennes huvud när hon somnar. (hon sitter alltså i baksätet i vår VW passat)

Stolen är så väldigt rak, hur får man den mer bakåtlutad? Hur långt fram på sätet ska stolen sitta monterad egentligen? Hittar inget "märke" eller så på den lilla svarta klacken i bak på stolen som indikerar vart säteskanten ska vara. Tacksam för hjälp.
    Vi har monterat vår på sätet och fått till en bra lutning. En från brio monterade den så när vi köpte den och så har vi fortsatt att ha den. Om några månader får vi nog ställa "ut" den så sonen får plats bättre med benen men än så längre(78 cm) går det jättebra
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!