BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
Brio zento kan småttingar sitta bra i också. Vår son satt inte jättebra själv när vi bytte till den men det går att få till bra lutning på den så de små sitter bra, utan att den lutar för mycket.
Brio zento kan småttingar sitta bra i också. Vår son satt inte jättebra själv när vi bytte till den men det går att få till bra lutning på den så de små sitter bra, utan att den lutar för mycket.
I helgen träffade jag en kompis till sambon. Vi kom in på bilstolar & de hade vänt sin 2½ åring framåt i bilen för hon hade växt ur sin besaft (?) som är till 18 kg. Hon är en stor tjej & väger 19 kg. Längden är jag osäker på.
Hon sa att hon visste att dottern satt fel i bilen och ville ha henne bakåt. Så när de åkte till affären för att köpa ny stol sa de att det inte fanns någon som passade henne och sålde därför en framåtvänd stol.
Jag blev helt paff och sa att hon visst får plats bakåt. Tog flickan och satte henne i sonens britax eclipse och hon skulle lätt kunna växa minst 10-15 cm på överkroppen innan den var urvuxen. Hon skulle lätt få plats i en bakåtvänd stol. Jag blir så arg på affärena ibland.
Jag vet vilken affär det handlar om så känner bara för att åka dit och låtsas att jag behöver köpa framåtvänd stol till mitt "påhittade" barn som är 2½ & se vad de rekomenderar.
I dag var jag inne på babyproffsen & shoppade lite. Passade då på att fråga om de skulle få något kampanjpris på two way åt en kompis som behöver ny stol till sin 3-åring då lillasyster ska ta över cosmicen som han sitter i nu.
Hon därinne sa att hon inte ville rekomendera den utan hon tyckte att muti-techen skulle passa honom bättre (barnet var inte med utan jag skulle bara fråga om priset) eftersom den är mer ombodad och fungerar mycket längre. Jag ifrågasatte varför den räcker till längre eftersom (vad jag sett & hört) nackstödet blir ivägen sen. Då sa hon att om ett halvår/år tar man man bort internbältet och därför räcker den längre.
Jag blev lite snopen & sa, men då kan han väl inte sitta bakåt längre? Ne, sa hon. Men den fungerar jättebra framåt och han sitter väl inte bakåt mer än max ett år till.
Ibland blir jag bara sur. Visst, stolen är godkänd att använda framåtvänd och det är okej att vända vid 4 år. Men i mina ögon är detta fel. Man ska inte vända en kombistol framåt & inte heller vända barnet framåt bara för han/hon fyllt 4 år. Fast hon tyckte att 3½ va okej att vända också...
Jag tänkte på det med att ha bilbarnstol med 2-punksbälte. Finns någon ny (?) lag som säger att man inte får ha mer passagerare i bilen än vad det är regisrerad för och i en del bilar tror jag inte att mittenplatsen som bara har tvåpunktsbälte är räknad som plats eller hur man ska förklara.
Någon som hört om detta? I min bil har jag bara tvåpunktsbälte i bak men har inte tänkt på kolla detta föränn jag läste frågan här uppe nyss. Får kolla mitt regbevis i morgon.
Det ang TW & MT
När jag var med en kompis i förra veckan för att köpa stol till hennes 2½ åring sa de att MT räcker längre eftersom bältet på TW kommer fel om man låter barnet växa ur längden på stolen.
Det blev en MT till henne för ca 2600kr, någon utgående färg.