• myran82

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Norgesessan: Bra!

Jag tänkte på en sak, frigoliten i stolarna är väl inte enbart för barnets komfort? Minns att jag såg en annons för någon dag sen där det stod att frigoliten var trasig men att det inte var någon fara för den är bara till för barnets komfort.

• myran82

Jag får höra att inte är rätt person att uttala mig om att barn ska sitta bakåtvända till de är minst 4 år eftersom jag själv inte har så stora barn. Och eftersom min son bara är 7 månader så "vet" jag inget och mycket jag säger är bara skitsnack enligt dem trots att jag tycker det är jätteviktigt att barn sitter rätt i bilen.

Finns de som säger att sonen kommer växa ur sin brio-stol innan han är 3 och att jag då måste vända honom så det var ett fruktansvärt dåligt val av stol. Att man kan köpa en annan bakåtvänd stol senare om det skulle behövas finns tydligen inte på världkartan eftersom det är så onödiga pengar. Det är inga ondöiga pengar att betala för att ens barn åker säkert i bilen.
    Jag har hört att jag borde köpt en multi-thec istället, men sonen satt fruktansvärt dåligt i den och bälterna hamnde inte rätt men det spelar visst ingen roll.

Gahh!!

• myran82

I går när vi var & handlade såg jag en familj med två barn, de var nog ungefär 3-4 år & 1½-2 år gamla. Det större barnet sitter/står/hoppar i ett babyskydd som stod i kundvagnen, det är ju inte alls bra för stolen.

När vi sedan åkte hemåt ser jag hur de sätter det mindre barnet i babyskyddet som måste varit urvuxet för honom för länge sen. Jag såg inte så mycket mer än att han kröp ner i det. Det större barnet satt bara på sätet i fram.

Ville så gärna säga till dem att det var fel, men jag fegade ur.

• myran82

I morgon är det "Barn i bil" på familjecetralen vi brukar gå på. Jag tycker det är toppen att de han ordnat med en sån aktivitet och jag hoppas verkligen att folk lyssnar & tar till sig det de pratar om!

• myran82
    thecarseatlady skrev 2010-11-09 22:44:16 följande:
    Intressant, berätta mera! Har det ordnats förr?
    Jag vet inte om de har haft det förr. Vi har bara gått där den här terminen.

Återkommer i morgon & berättar hur det var =)
  • myran82
    Finesse skrev 2010-11-11 07:52:34 följande:
    Så var NTF på öppna förskolan igår.. å jag kan säga att jag blev inte speciellt imponerad av karln.. Visst han kunde mycket men vissa grejer han sa tycker jag var helt fel..

Han tyckte:

* Att om barnet kräks, vänd det.. trots att barnet kanske bara är 1-2 år gammal så är det bättre att ha det framåtvänd..

* Det gör inget alls om barnet har overall på sig i stolen.. det påverkar inte säkerheten.. han har det själv på sin dotter.

* Det är rekommenderat att sitta bakåtvänd så länge som möjligt.. men man brukar säga att man kan vända vid 4 år.

* En bältestol är bra att ha efter 4 års ålder.. men en vanlig kudde uppfyller samma funktion..

* Ett babyskydd kan man sitta i tills man väger 13 kg.. Men han brukar rekommendera att byta när barnet kan sitta på sin egen rumpa.. men det är ingen större skillnad på babyskydd och bakåtvänd bilbarnstol.

Det var säkert nåt mer oxå.. men nu kommer jag inte på det... jag ifrågasatte vissa grejer men det lät som han tyckte att jag var lite för petnoga med allt.. :-S
    På min familjecentral var den en kvinna från NTF i går & pratade. Men jag reagerade på en del saker jag med som det med babyskyddet som du skriver om samt att bilkudde är lika bra som bältesstol, ryggen på stolen är en bekvämlighetssak.

Däremot tyckte hon att barnen ska ha så lite kläder på sig som möjlig under bälterna.
  • myran82

cicci85:

Vi har sån & den är från -07. På vår finns det en märkning på undersidan.

• myran82

Jag har en liten fundering... såg mercedes bilbarnstolar på blocket, är det så alla de är framåtvända efter att man har använt babyskyddet?

Vet ni det?

• myran82
    Vill bara säga att på babyproffsen har de bra priser på hiway 2095 kr, multi-tech 2895 kr och sen tror jag att 1895 kr är bra pris för en two-way. Bältesstolar: Adventure 795 kr, kidfix 1995 kr.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!