Finesse skrev 2010-11-11 07:52:34 följande:
Så var NTF på öppna förskolan igår.. å jag kan säga att jag blev inte speciellt imponerad av karln.. Visst han kunde mycket men vissa grejer han sa tycker jag var helt fel..
Han tyckte:
* Att om barnet kräks, vänd det.. trots att barnet kanske bara är 1-2 år gammal så är det bättre att ha det framåtvänd..
* Det gör inget alls om barnet har overall på sig i stolen.. det påverkar inte säkerheten.. han har det själv på sin dotter.
* Det är rekommenderat att sitta bakåtvänd så länge som möjligt.. men man brukar säga att man kan vända vid 4 år.
* En bältestol är bra att ha efter 4 års ålder.. men en vanlig kudde uppfyller samma funktion..
* Ett babyskydd kan man sitta i tills man väger 13 kg.. Men han brukar rekommendera att byta när barnet kan sitta på sin egen rumpa.. men det är ingen större skillnad på babyskydd och bakåtvänd bilbarnstol.
Det var säkert nåt mer oxå.. men nu kommer jag inte på det... jag ifrågasatte vissa grejer men det lät som han tyckte att jag var lite för petnoga med allt.. :-S
På min familjecentral var den en kvinna från NTF i går & pratade. Men jag reagerade på en del saker jag med som det med babyskyddet som du skriver om samt att bilkudde är lika bra som bältesstol, ryggen på stolen är en bekvämlighetssak.
Däremot tyckte hon att barnen ska ha så lite kläder på sig som möjlig under bälterna.