• norgesessan

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Jag tvivlar starkt på att det ska så mycket till före det flyger saker genom bussen. Det är ju samma i bilen, det är livsfarligt att inte säkra bagageutrymmet när man har saker därbak.

I "vår" buss hade det inte funkat att sätta den fast bakåtvänt häller..För mycket plats där vi satt, för liten på vanliga säten, speciellt om den framför skulle luta sätet.

Samt allt för långt ner till golvet för att stödbenet skulle nå ner.. (och då var det endå en multitech).

Men har man en vägg bakom är det ju inga problem..

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Vad konstigt. Kan det vara någon som har sågat bort skyddet pga bruten arm, trångt mellan två stolar.eller nåt? Det verkar dock inte vettigt, men det finns ju folk till allt.

• norgesessan

Ja, då måste det ju vara nåt sånt, eftersom nackskyddet han ner.. Var det tyg utanpå som inte innehöll något eller såg man att det var hemmagjort? Eller såg du det bara en kort tid?

• norgesessan

Jysk?? Vad tråkigt...
    Det måste då finnas nåt i lagen som skyddar spädbarn från sånt...
    Tillochmed USA har lägsta gränser.. (fast dom är låga).

Vi får protestera allihopa..Måste baara se den först. Massmajla dom, evt. skicka brev.

• norgesessan

Var hittade du den? Finns inte på hemsidan. Hade du kunnat tänka dig att smyfota den? Vet inte om det är lagligt dock.. Vill sprida en varning på FB, media och liknande..

• norgesessan

Då är den förhoppningsvis borttagen direkt när NTF uppmärksammade det.

Deras barnvagn fick jo också säljsförbud och dom var tvungna att refundera alla som hade köpt den...

• norgesessan

På danska heter bilbrnstol Autosete eller autostol eller nåt liknande. Börjar på auto iallafall.

• norgesessan

Fast han svarade en gång att han alltid väljer att sitta i bakåtvända säten i bussen också. Det gör aldrig jag, för det är nästan inga andra passagerare som bältar sig..
    Men bältet använder jag alltid på bussarna som går utanför stan. Känns inte bra utan.

När jag åkte med Jonathan var det som sagt bara två punktsbälte. Det gick bra att spänna fast stolen med det så han satt med internbältena på. Bara tvåpunktsbältet tvivlar jag faktiskt på om det hade skyddat... Hade blivit ihjälslagen iallafall, samt fått interna blödningar... Jag satt ju så...

På bussen vi åkte var det proppfullt.

• norgesessan

MammaHela, håller med, den lutningsgrejen var bara trams.

Annars ang. cosmicen är jag inte försjust i att bilbältet bara dras om två pinnar, alla andra utom cosmic och duologicm (vet inte omd et finns fler) har ju hål som bältet träs igenom.
    Det är säkert därför cosmic inte blev godkänt i det testet 2006.

• norgesessan

Det står alla andra UTOM har ju hål.
    Menade förresten duoflex, inte duologic.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!