BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
Är det någon som har en duoflex som kan kolla upp hur den monteras framåtvänd fast barnet ska sitta i internbälterna? (Gäller bakåtvänd säte i en husbil)
Är det någon som har en duoflex som kan kolla upp hur den monteras framåtvänd fast barnet ska sitta i internbälterna? (Gäller bakåtvänd säte i en husbil)
Men ingen akta graco stol är då godkänt för det? Cosmicen har öppningar i ryggen för framåtvänd monterande dock. Sån som two way har.
Så duoflex har inga öppningar som man kan dra bältet genom?
Cosmicen har riktiga monterings "hål". Vet inte om den nya har det, har ju den gamla (med löst stödben).
Angeni, jag klippte av hela remmen, bara muffarna som är kvar..
Vi har xpt, tittade på den igår, det är hål för den, monterar man den så (med bilbältet) så är det ju inget bilbälte kvar att fästa runt barnet.
Den som fanns innan comfort
Ennu en av mina FB vänner som har vänt sin 2 åring framåt (vet inte hur länge). Han har dock brutit benet så han hade inte kunnat sitta bakåt just nu. Dom vände honom första gången när han var 1, jag dsa till, jag vet inte om dom vände, men hon tog det till sig iallafall.
Han sitter i bältesstol nu, vet inte om han hade suttit säkrare med 5punktsbälte så chansen för att glida ut hade minskats?
Enligt bilden satt han dock bra i den, men det är ju skillnad mellan ett bälte och två till så små barn..
Nu är ju den aktabältesstolen gammal, (enda skillnaden var det spännet över axeln).
Men fast det är godkänt enligt stolen så är det inte tillåtet nu, barnet MÅSTE väga 15 kg.
Så med andra ord, hon ljuger i annonsen... För den är inte godkänt.
Mammahela, man får INTE sitta med BILENS bälte (trepunkt) före efter 15 kg. Spelar ingen roll vad det står på stolen. Från 9 kg kan barnet sitta framåt med internbältet.
Så säger faktiskt lagen.
Den är jättegammal.
Jag hittar inget om 15 kg. som lag. Är det verkligen bara rekomendation och fabrikaternas egna godkänningskrav?
Måste ju vara livsfarligt för en ettåring att sitta i den bältesstolen...
Låter ju otroligt sjukt om den ska vara godkänt idag...