• Joico

    BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

    Väldigt ofta skapas trådar där man oftast vill veta om det är OK att vända sitt barn framåtvänt i bilen, av olika anledningar. Barnet är för långt, för kort, väger för mycket, väger för lite, är si o så gammal, får inte plats med benen, ett yngre syskon behöver ta över bilstolen osv.
    Varje gång är svaren väldigt varierande - nån gjorde såhär, en annan har hört att det går att göra såhär, en tredje tror sig veta att det är det här som gäller…

    I den här tråden har jag försökt sammanställa all information, så läs noga och kika på länkarna.
    Jag har försökt att dela upp det och skriva lite rubriker så man lättare ska hitta det man söker. Men läs gärna igenom allt, även om du tror dig ha koll på läget.
    Alla vill väl att barnen åker så säkert som möjligt i bilen! Det som står här är vad som gäller - vad lagen och rekommendationer (från bl.a. NTF, Vägverket, forskare, läkare) säger

    NTF om Barn i bil

    NTF om Varför du ska välja bakåtvänt

    En informativ och skrämmande film om skillnaden mellan bakåt- och framåtvänt

    Motormännen om Barnens säkerhet i bilen

    Vad säger lagen?
    Enligt lag ska alla under 135cm sitta i särskild godkänd skyddsanordning såsom babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Om barn färdas i bilen utan bilbarnstol och/eller bälte riskerar man böter - 2500kr/barn (förutom att man riskerar barnets liv).

    Krockkudde/airbag
    En bakåtvänd bilbarnstol ska aldrig placeras i framsätet om det finns en aktiv krockkudde! En urkopplad krockkudde (oavsett nyckel/knapp/verkstad) sägs vara helt säker och det finns endast en dokumenterad olycka där en krockkudde utlöst och barnet avled. Detta var 1999 i Tyskland och berodde på att verkstaden kopplat ur fel krockkudde..

    För att sitta framåtvänd i framsätet med aktiv krockkudde ska man vara 140cm lång (stående på marken, inte inkl. bilstolen), annars kan krockkudden göra med skada än nytta då den träffar fel och kan skada huvudet och nacken. Det finns inga särskilda rekommendationer för passagerarsäte utan krockkudde.
    Sidokrockkuddar utgör ingen fara för bilbarnstolar.

    Varför bakåtvänt?
    Läkare, forskare, NTF, Vägverket, Folksam m.fl. rekommenderar starkt att barn åker bakåtvänt till minst 4 års ålder, gärna längre. Anledningen till detta är att nacken och musklerna runt, samt skelettet, ännu inte är så stabila och utvecklade att de klarar en kollision eller ens en häftig inbromsning. Det med 40km/h för att ett barn ska få allvarliga skador.

    I stort sett inga barn omkommer i bakåtvända bilbarnstolar eftersom de har en skyddseffekt på 90-95%. De sista 5-10% där det bakåtvända bilbarnskyddet inte hjälper, är olyckor i mycket hög hastighet, krock med tåg, brand – väldigt svåra olyckor som inte heller är särskilt vanliga.

    Självklart händer ingenting magiskt då barnet fyller 4år, men eftersom alla barn utvecklas olika så är 4-5års åldern satt som en "minimigräns". Ett tjockt/stort barn betyder inte att man kan vända framåt i en lägre ålder.

    Har man en nyare bil idag så är den faktiskt ”farligare”/sämre för barn, vad det gäller nack- och ryggskador. Anledningen är att karossen är hårdare, för att bilen inte ska bli mosad, men det gör istället att kollisioner blir väldigt stumma (vilket på vuxna medför whiplash). När barnet sitter i en bakåtvänd bilbarnstol fördelas kraften över en större yta på kroppen, vilket leder till minimal belastning. Även på huvud och nacke är belastningen mycket låg.

    Kan jag vända barnet? Böjda ben?
    De flesta framåtvända stolar i Sverige är godkända från 15kg. Betyder det att ett barn som är 2år och väger 15kg kan sättas framåtvänt? Absolut inte! Åldern är det viktigaste och det som avgör, varken längden eller vikten (så länge man håller sig inom vad bilstolen är godkänd för) Ett barn som väger 13kg och är 4år bör alltså sitta bakåtvänd längre.
    Så gott som alla barn sitter med böjda ben, mer eller mindre, förr eller senare. Detta påverkar inte säkerheten och är inte alls farligt, hellre brutna ben än bruten nacke eller död! Om krocken är kraftfull nog att bryta barnets ben, tänk då på vad som istället skulle hänt med barnets nacke om de sitter framåtvänt...

    När ska/kan man byta?
    Babyskyddet är urvuxet när barnet kan sitta själv, då bör man byta till en bakåtvänd bilbarnstol eftersom den mer upprätta vinkeln är skonsammare för nacke och rygg vid en krock. I babyskyddet får huvudet inte sticka ovanför kanten alls och självklart får inte viktgränsen överskridas.

    Den bakåtvända bilbarnstolen är urvuxen när viktgränsen är uppnådd (ofta 18 eller 25kg) eller när 1/3 av huvudet är ovanför ryggstödet, ungefär i höjd med öronen. Om detta sker före 4-5års ålder bör man försöka hitta en större stol, t.ex. Britax Two-way.

    Bältesstol eller bälteskudde?
    Bältesstol (med rygg) är att föredra så länge det är möjligt - det skyddar bättre än bara kudde och ser till att bältet sitter rätt och stannar kvar SE FILM HÄR

    Till 10-12års ålder rekommenderas det att barn sitter i bältesstol/bälteskudde (men kom ihåg att lagen säger 135cm). Då är höftbenen utvecklade och klarar av trycket från bältet vid en krock. Bältesstolar/kuddar har en viktgräns på 36kg men det är inte lika viktig att hålla som när det gäller bakåtvända stolar.

    Livslängd och krockad bilbarnstol
    Tänk på babyskydd har en max livslängd på 5-7år och bilbarnstolar en max livslängd på 10år.
    En krockad bilbarnstol får inte användas utan ska genast kasseras och bytas ut – oavsett om bilen är körbar, oavsett om barnet satt i bilbarnstolen eller inte!

    Föräldrar får idag väldigt dålig, eller ingen, information om barnsäkerhet i bilen! Jag hoppas ni får mer kunskap och fattar rätt beslut med hjälp av denna tråd…

    Vi är många i tråden som gärna svarar på frågor så gott vi kan.

    Titta gärna i bildtråden - där finns bilder på barn i olika åldrar, sittandes i bakåtvända bilbarnstolar

  • Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
  • SuPe76
    maja 81 skrev 2010-11-18 22:50:05 följande:
    ska börja med att säga att jag är för att följa de regler som finns i sverige, men man kan ju ifrågasätta dem?
    det statistisken säger är att om du vände barnet framåt när de är 2-år så vid krock dör 40 barn i sverige, i tyskland 100. (och det är inte vid alla krockar)

    det framkommer ingenting om biltyp använts vid krock, hastighet? osv, i sverige är högsta hastighet 110 i tyskland obegränsat på autobahn, spelar det in i statistiken? 

    vad händer om du blir påkörd bakifrån om ditt barn sitter bakvänt i 70km/h? ngn som hittat info om det? 
    men du, hur läser du tabellen egentligen? det är ju inte ANTAL i den utan PROCENT, så det är inte så att det i tyskland skadas100 barn och sverige 40 som är två år.

    du får läsa såhär:
    % av antal involverade i bilolyckor som skadas
    0 åringar 0.025% (svenska)
    0 åringar 0,04 % (tyska)

    1 åringar 0,03 % (sv)
    1 åringar 0,14 % (ty)

    2 åringar 0 ,04 % (sv)
    2 åringar 0,10 % (ty)

    3 åringar 0,04 % (Sv)
    3 åringar 0,11 % (ty)

    4 åringar 0,07 % (sv)
    4 åringar 0,125 % (ty)
    etc

    detta visar att det är mindre risk att råka ut för skadliga olyckor för svenska barn i smååldern. givetvis kan det spela in att tyskarna kör på autobahn, men, det förklarar ju faktiskt inte varför de inte har en liknande kurva för sina 0åringar som för övriga. om autobahn skulle vara den enda orsaken, borde 0åringarnas statistik vara 0,1 % ca och inte som idag, 0,04 %. att man i sverige vänder vid 4 går ju att se då staplarna där gör ett hopp från att varit relativt stabil fram till 0,04 och plötsligt ändras till 0,07%.

    ber om ursäkt om någon redan har sett det felaktiga i ditt resonemang, men jag svarade när jag såg det..
  • Cecci78
    Line80 skrev 2010-11-20 12:43:37 följande:
    Jo men vi har två bältesstolar en rally sport och en kid plus, de är 8 och 5,5 år. Det här va en lösning som sambon tyckte vi kunde utnyttja då vi åker hela familjen eftersom tre barnstolar inte får plats i baksätet (vi har ett babyskydd oxå) och menade på att jag skulle slippa sitta så trångt som jag gör i bak. Men nej detta såg jag absolut inte som en lösning! Idag har vi fixat barnvakt när vi ska iväg och hälsa på några vänner det är den enda lösningen i väntan på nya bilen!
    det går inte få in alla tre stolarna där bak o du där fram? Jag hade absolut låtit dem sitta kvar i sina stolar, det andra låter inte alls ok.
  • Cecci78
    Line80 skrev 2010-11-20 12:43:37 följande:
    Jo men vi har två bältesstolar en rally sport och en kid plus, de är 8 och 5,5 år. Det här va en lösning som sambon tyckte vi kunde utnyttja då vi åker hela familjen eftersom tre barnstolar inte får plats i baksätet (vi har ett babyskydd oxå) och menade på att jag skulle slippa sitta så trångt som jag gör i bak. Men nej detta såg jag absolut inte som en lösning! Idag har vi fixat barnvakt när vi ska iväg och hälsa på några vänner det är den enda lösningen i väntan på nya bilen!
    Förresten, om du behöver övertyga din sambo kan du maila din fråga till Robert Bell på säkerhetsbutiken, han kan allt om bilstolar!
  • norgesessan

    Det finns integrerade bilstolar (i vår ena volvo var det på sidosäterna, man drog upp nåt i sitsen, så halva åkte upp.... i andra volvon var det armstödet man delade på. Då vecklade sitsen och ryggen sig ut lite.

    Läste i ett norskt forum, från en expert (typ fråga experten) att det var inte säkert, och att barnet ska sitta i en bältesstol.


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Jempa L

    Line80: Om det nu är ett rent armstöd så blir det ju ett hål i själva ryggstödet... Hur tänkte han att det skulle fungera mot ryggen... Näe, ingen bra idé, men det vet du ju redan

    Hur fungerar de integrerade (volvo)bilkuddarna? Är det någon form av bälteshorn, eller anser man att det inte behövs eftersom "kudden" redan sitter fast i bilen?


    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • norgesessan

    Nej, inga horn. Barnet sitter ca. 15 cm högre upp. Nackstödet var tredelat så man kunde vrida på ändstyckerna så det blev huvudstöd....(Ni kan själv föreställa er det fantastiska skyddet )


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • maja 81
    SuPe76 skrev 2010-11-20 13:06:46 följande:
    men du, hur läser du tabellen egentligen? det är ju inte ANTAL i den utan PROCENT, så det är inte så att det i tyskland skadas100 barn och sverige 40 som är två år.

    du får läsa såhär:
    % av antal involverade i bilolyckor som skadas
    0 åringar 0.025% (svenska)
    0 åringar 0,04 % (tyska)

    1 åringar 0,03 % (sv)
    1 åringar 0,14 % (ty)

    2 åringar 0 ,04 % (sv)
    2 åringar 0,10 % (ty)

    3 åringar 0,04 % (Sv)
    3 åringar 0,11 % (ty)

    4 åringar 0,07 % (sv)
    4 åringar 0,125 % (ty)
    etc

    detta visar att det är mindre risk att råka ut för skadliga olyckor för svenska barn i smååldern. givetvis kan det spela in att tyskarna kör på autobahn, men, det förklarar ju faktiskt inte varför de inte har en liknande kurva för sina 0åringar som för övriga. om autobahn skulle vara den enda orsaken, borde 0åringarnas statistik vara 0,1 % ca och inte som idag, 0,04 %. att man i sverige vänder vid 4 går ju att se då staplarna där gör ett hopp från att varit relativt stabil fram till 0,04 och plötsligt ändras till 0,07%.

    ber om ursäkt om någon redan har sett det felaktiga i ditt resonemang, men jag svarade när jag såg det..
    har inte dubbelkolat dina siffror men det enda det säger är att OM DU KROCKAR i tyskland så skadas 1 av 10. och denna statistik är från framåtvänd 1 år. Visst är det det "jättemånga" om man jämför med sverige. det enda jag ville med detta var att få folk att inse att man inte är en dålig förälder för att man vänder stolen innan 5 år.
  • norgesessan

    Maja, man ger inte barnet de besta förutsättningarna VID en krock. Vi har aldrig krockat = Vi hade aldrig behövt använda säkerhetsbälte....ännu gör vi det konstant.
    Barnens säkerhet är inget jag kompromisserar med, samma hur sällan man krockar.


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

    Ang. visst är det "jättemånga". Det är FÖR många...Det skulle inte finnas dödsolyckor, varenda en är tragisk och inte bara statistik som man kan förminska. (Samma hur den gick till).


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!