• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Väldigt ofta skapas trådar där man oftast vill veta om det är OK att vända sitt barn framåtvänt i bilen, av olika anledningar. Barnet är för långt, för kort, väger för mycket, väger för lite, är si o så gammal, får inte plats med benen, ett yngre syskon behöver ta över bilstolen osv.
    Varje gång är svaren väldigt varierande - nån gjorde såhär, en annan har hört att det går att göra såhär, en tredje tror sig veta att det är det här som gäller…

I den här tråden har jag försökt sammanställa all information, så läs noga och kika på länkarna.
    Jag har försökt att dela upp det och skriva lite rubriker så man lättare ska hitta det man söker. Men läs gärna igenom allt, även om du tror dig ha koll på läget.
    Alla vill väl att barnen åker så säkert som möjligt i bilen! Det som står här är vad som gäller - vad lagen och rekommendationer (från bl.a. NTF, Vägverket, forskare, läkare) säger

NTF om Barn i bil

NTF om Varför du ska välja bakåtvänt

En informativ och skrämmande film om skillnaden mellan bakåt- och framåtvänt

Motormännen om Barnens säkerhet i bilen

Vad säger lagen?
    Enligt lag ska alla under 135cm sitta i särskild godkänd skyddsanordning såsom babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Om barn färdas i bilen utan bilbarnstol och/eller bälte riskerar man böter - 2500kr/barn (förutom att man riskerar barnets liv).

Krockkudde/airbag
    En bakåtvänd bilbarnstol ska aldrig placeras i framsätet om det finns en aktiv krockkudde! En urkopplad krockkudde (oavsett nyckel/knapp/verkstad) sägs vara helt säker och det finns endast en dokumenterad olycka där en krockkudde utlöst och barnet avled. Detta var 1999 i Tyskland och berodde på att verkstaden kopplat ur fel krockkudde..

För att sitta framåtvänd i framsätet med aktiv krockkudde ska man vara 140cm lång (stående på marken, inte inkl. bilstolen), annars kan krockkudden göra med skada än nytta då den träffar fel och kan skada huvudet och nacken. Det finns inga särskilda rekommendationer för passagerarsäte utan krockkudde.
    Sidokrockkuddar utgör ingen fara för bilbarnstolar.

Varför bakåtvänt?
    Läkare, forskare, NTF, Vägverket, Folksam m.fl. rekommenderar starkt att barn åker bakåtvänt till minst 4 års ålder, gärna längre. Anledningen till detta är att nacken och musklerna runt, samt skelettet, ännu inte är så stabila och utvecklade att de klarar en kollision eller ens en häftig inbromsning. Det med 40km/h för att ett barn ska få allvarliga skador.

I stort sett inga barn omkommer i bakåtvända bilbarnstolar eftersom de har en skyddseffekt på 90-95%. De sista 5-10% där det bakåtvända bilbarnskyddet inte hjälper, är olyckor i mycket hög hastighet, krock med tåg, brand – väldigt svåra olyckor som inte heller är särskilt vanliga.

Självklart händer ingenting magiskt då barnet fyller 4år, men eftersom alla barn utvecklas olika så är 4-5års åldern satt som en "minimigräns". Ett tjockt/stort barn betyder inte att man kan vända framåt i en lägre ålder.

Har man en nyare bil idag så är den faktiskt ”farligare”/sämre för barn, vad det gäller nack- och ryggskador. Anledningen är att karossen är hårdare, för att bilen inte ska bli mosad, men det gör istället att kollisioner blir väldigt stumma (vilket på vuxna medför whiplash). När barnet sitter i en bakåtvänd bilbarnstol fördelas kraften över en större yta på kroppen, vilket leder till minimal belastning. Även på huvud och nacke är belastningen mycket låg.

Kan jag vända barnet? Böjda ben?
    De flesta framåtvända stolar i Sverige är godkända från 15kg. Betyder det att ett barn som är 2år och väger 15kg kan sättas framåtvänt? Absolut inte! Åldern är det viktigaste och det som avgör, varken längden eller vikten (så länge man håller sig inom vad bilstolen är godkänd för) Ett barn som väger 13kg och är 4år bör alltså sitta bakåtvänd längre.
    Så gott som alla barn sitter med böjda ben, mer eller mindre, förr eller senare. Detta påverkar inte säkerheten och är inte alls farligt, hellre brutna ben än bruten nacke eller död! Om krocken är kraftfull nog att bryta barnets ben, tänk då på vad som istället skulle hänt med barnets nacke om de sitter framåtvänt...

När ska/kan man byta?
    Babyskyddet är urvuxet när barnet kan sitta själv, då bör man byta till en bakåtvänd bilbarnstol eftersom den mer upprätta vinkeln är skonsammare för nacke och rygg vid en krock. I babyskyddet får huvudet inte sticka ovanför kanten alls och självklart får inte viktgränsen överskridas.

Den bakåtvända bilbarnstolen är urvuxen när viktgränsen är uppnådd (ofta 18 eller 25kg) eller när 1/3 av huvudet är ovanför ryggstödet, ungefär i höjd med öronen. Om detta sker före 4-5års ålder bör man försöka hitta en större stol, t.ex. Britax Two-way.

Bältesstol eller bälteskudde?
    Bältesstol (med rygg) är att föredra så länge det är möjligt - det skyddar bättre än bara kudde och ser till att bältet sitter rätt och stannar kvar SE FILM HÄR

Till 10-12års ålder rekommenderas det att barn sitter i bältesstol/bälteskudde (men kom ihåg att lagen säger 135cm). Då är höftbenen utvecklade och klarar av trycket från bältet vid en krock. Bältesstolar/kuddar har en viktgräns på 36kg men det är inte lika viktig att hålla som när det gäller bakåtvända stolar.

Livslängd och krockad bilbarnstol
    Tänk på babyskydd har en max livslängd på 5-7år och bilbarnstolar en max livslängd på 10år.
    En krockad bilbarnstol får inte användas utan ska genast kasseras och bytas ut – oavsett om bilen är körbar, oavsett om barnet satt i bilbarnstolen eller inte!

Föräldrar får idag väldigt dålig, eller ingen, information om barnsäkerhet i bilen! Jag hoppas ni får mer kunskap och fattar rätt beslut med hjälp av denna tråd…

Vi är många i tråden som gärna svarar på frågor så gott vi kan.

Titta gärna i bildtråden - där finns bilder på barn i olika åldrar, sittandes i bakåtvända bilbarnstolar

• Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
  • Mela78
    Finesse skrev 2010-11-19 20:28:45 följande:
    Nä men varför ska du vända honom då?

Så länge det är tekniskt möjligt att sitta i en bakåtvänd bilbarnstol och man väger under 25 kg finns det INGEN som helst anledning att vända.. spela roll hur gammal är han..
    Så klart jag kommer att vända honom så småningom. Känner mig lite påhoppad för att jag söker information här istället för att surfa runt själv. Som jag redan skrivit kommer vi INTE vända honom nu, tidigast om ett år mer troligt ännu senare. Men jag vill veta vilka fällor/nitar som finns, förbereda val av stol och kunna köpa den stolen på rea.
  • Joico
    Mela78 skrev 2010-11-19 20:30:59 följande:
    Så klart jag kommer att vända honom så småningom. Känner mig lite påhoppad för att jag söker information här istället för att surfa runt själv. Som jag redan skrivit kommer vi INTE vända honom nu, tidigast om ett år mer troligt ännu senare. Men jag vill veta vilka fällor/nitar som finns, förbereda val av stol och kunna köpa den stolen på rea.
    Inte påhoppad, vi informerar bara. Eftersom han är så pass liten.

Jag tycker du ska åka och prova en stol när det är dags, prova med honom också och se vilken han tycker är bekvämast. Bra sidokrockskydd är ju att föredra, så Biltemas plastbytta är ju ingen höjdare direkt
  • Finesse
    Mela78 skrev 2010-11-19 20:30:59 följande:
    Fast om du köper den på rea nu så kommer den ju kanske vara nåt år innan du behöver använda den..

Jag tycker att det är viktigt att folk får veta att det är faktiskt 5 ggr säkrare att ha sitt barn bakåtvänt.. å ditt barn verkar vara litet.. min är inte ens 3 å väger redan över 15 kg och är nästan 1 meter lång.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Mela78
    Joico skrev 2010-11-19 20:35:49 följande:
    Inte påhoppad, vi informerar bara. Eftersom han är så pass liten.

Jag tycker du ska åka och prova en stol när det är dags, prova med honom också och se vilken han tycker är bekvämast. Bra sidokrockskydd är ju att föredra, så Biltemas plastbytta är ju ingen höjdare direkt
    Tack, precis sådana här råd var det jag behöver. Biltema= inget val för oss och att fortsätta med sidokrockskydd. Vet faktiskt väldigt lite om skillnadena på stolarna för framåtåkande eftersom det inte är aktuellt för oss. ALLA som vi känner och har barn som är upp till 1,5 år yngre har redan vänt, så vi har tagit ställning i frågan att bakåtåkande är det enda rätta trots grupptryck.
  • Finesse
    Mela78 skrev 2010-11-19 20:38:42 följande:
    Tack, precis sådana här råd var det jag behöver. Biltema= inget val för oss och att fortsätta med sidokrockskydd. Vet faktiskt väldigt lite om skillnadena på stolarna för framåtåkande eftersom det inte är aktuellt för oss. ALLA som vi känner och har barn som är upp till 1,5 år yngre har redan vänt, så vi har tagit ställning i frågan att bakåtåkande är det enda rätta trots grupptryck.
    Här vänder alla sina 3 åringar.. känner ingen som är äldre å sitter bakåtvänd.. gissa om vi kommer att få blickar och dumma kommentarer när vi köper en ny bakåtvänd bilbarnstol när Ebba nästan är 4 år..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Mela78
    Finesse skrev 2010-11-19 20:44:33 följande:
    Här vänder alla sina 3 åringar.. känner ingen som är äldre å sitter bakåtvänd.. gissa om vi kommer att få blickar och dumma kommentarer när vi köper en ny bakåtvänd bilbarnstol när Ebba nästan är 4 år..
    Kan tänka mig! Ryser varje gång jag hämtar samtidigt som andra från förskolan. ALLA sitter framåtvända, många åker i knät på förälder eller sitter fram, utan stol och helt obältade.
  • salsajenny
    Joico skrev 2010-11-19 20:06:30 följande:
    Menar hon att ni ska byta ut er bakåtvända till den bältesstolen? Fakta om det hittar du i TS - text och läskiga filmer. Det borde få stopp på det knorrandet

Åldersgränsen är 10år, så är den 8år så betyder det att ni kommer behöva köpa ytterligare en bältesstol innan hon kan åka utan någon stol öht.
    Ja, hon tycker ju det är dags nu vid 4 års ålder, som jag tidigare sagt till henne är den gränsen vi tänker rätta oss efter, men nu har jag ändrat mig till närmre 5 år om det är möjligt. det får hon ju inte riktigt in....

ja, vi kommer nog inte använda den gamla stolen om det nu bara är två år kvar av den, så att säga...och hon visste ju inte exakt ålder på de heller....och jag hittar inget på stolen som talar om det heller. vi köper nya till våra bilar när det är dags. =)
  • Line80

Vi har det väldigt trångt i vår bil som det är nu, jag sitter i mitten på halva skinkan ungefär med bältet på! Nu har vi ju ny bil på gång så det blir inte så här illa länge till men vi åker typ aldrig hela familjen i bilen som det är nu!
    Jag blir lite irriterad på min sambo som påstår att armstödet bak i mitten fungerar som en inbyggd barnstol, bara barnet kommer upp en bit så bältet hamnar rätt, säger han.. Jag vägrar gå med på det och kommer aldrig tillåta den lösningen men ärligt talat visst låter det urdumt?! Vad kan jag komma med för fler argument om det skulle komma på tal igen?

• Cecci78
    Line80 skrev 2010-11-20 12:08:25 följande:
    Vi har det väldigt trångt i vår bil som det är nu, jag sitter i mitten på halva skinkan ungefär med bältet på! Nu har vi ju ny bil på gång så det blir inte så här illa länge till men vi åker typ aldrig hela familjen i bilen som det är nu!
    Jag blir lite irriterad på min sambo som påstår att armstödet bak i mitten fungerar som en inbyggd barnstol, bara barnet kommer upp en bit så bältet hamnar rätt, säger han.. Jag vägrar gå med på det och kommer aldrig tillåta den lösningen men ärligt talat visst låter det urdumt?! Vad kan jag komma med för fler argument om det skulle komma på tal igen?
    Men hjälp! Sätt inte ert barn där!! Det är ju livsfarligt!Finns det då ens något skydd för nacken?  Det är till att börja med för långt upp skulle jag tro.

Hur stort är barnet vi pratar om och hur siter det idag? När barnet är ca 5 o ska börja åka framåtvänt bör man ha en riktig bältesstol med sidoskydd och skydd runt huvudet, alltså inte bara en liten bilkudde. Denna stol bör användas tills den är urvuxen, till ca 10-12, sen efter det bilkudde i så fall om bältet inte siter ok. Bältesstolar jag tycker är bra är tex Britax kid plus, Britax Adventure eller Be safe.
  • Line80

Jo men vi har två bältesstolar en rally sport och en kid plus, de är 8 och 5,5 år. Det här va en lösning som sambon tyckte vi kunde utnyttja då vi åker hela familjen eftersom tre barnstolar inte får plats i baksätet (vi har ett babyskydd oxå) och menade på att jag skulle slippa sitta så trångt som jag gör i bak. Men nej detta såg jag absolut inte som en lösning! Idag har vi fixat barnvakt när vi ska iväg och hälsa på några vänner det är den enda lösningen i väntan på nya bilen!

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!