BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
Emil hade sitt babyskydd som gunga (stod på marken dock ) Kapade av banden.
Emil hade sitt babyskydd som gunga (stod på marken dock ) Kapade av banden.
Det var jättegammalt, begagnat inom släkten. När den skulle kastas demolerade maken den i en byggkrossare eller vad det är.
Isabelle åkte i sin kusins hiway på tåget, stödbenet rack inte ner, men satt en eväska under, och satte spennbanden runt sätesryggen, men den satt inte hårdt. Hon satt i den och sov. Den kunde ju inte sättas framåtvänd på nåt sätt.
Jonathan åkte framåt när vi åkte buss från Malmö till Oslo, det är helt andra faromoment i en buss än i en bil. Bakåtvänd går bra om det inte är någon bakom, men annars kan barnet få allt möjligt på sig. Passagerare, mobiler, laptops....
Då satt han i sin multitech i internbältena eftersom det bara var midjebälte.Satte fast midjebältet på samma sätt som man ska med trepunktsbältet, men bara nere.
Cecci, nej, och "problemet" är att det är en pinne(del av stödbenet) som sticker ut bak ryggen så den inte kan stå framåtvänd..
Inte är det något att fästa bältet i häller..
Har ju glömt att uppdatera ang. huvudstödet från Britax, Jonathan har somnat i bilen flera gånger, har inte tippat framåt en enda gång!! Gjorde han ALLTID innan. (Hang med huvudet).
Såg ett barn i en bakåtvänd bilstol idag, mamman spände fast honom, men hon stramade inte bälderna, han lutade sig framåt tillochmed, och satt i framsätet, så hon kan inte undvikit att se det. Han hade nog 10 cm luft bak ryggen...
Har sett det på flera filmer på youtube med, i framåtvända stolar. Med jättelösa bälten..
Framåtvända babyskydd ser jag ofta. Iblant är bygelen bakåt så bygelen är överst på skyddet, sen surrar dom bältet runt bygelen, det du beskrev har jag också sätt, men oftast är den helt lös (när den är framåtvänd).
Värsta jag har sätt var ett framåtvänt babyskydd med ett barn i som inte ens hade bältet på sig. (inom framtvända babyskydd)
Jag majlade SVT efter att ett barn satt utan bälte samt ett annat med bara midjebältet i den serien där dom scannar olika jobbare. En syster som också var med satt också helfel. Och på påpekade jag inte bakåtvänt, men höll mig till lagen.
Fick inget svar.
Jag blev också besviken över att bussen jag och Jonathan åkte med bara hade tvåpunktsbälte...Det enda det gör är ju att man stannar kvar i sätet, man slår sig ju halvt ihjäl på sätet framför, eller glasrutan framför..
Vi fick panikinköpa en bältesstol till Jonathan idag. Vi åkte till Uddevalla (från Malmö) och han hade så ont i rumpan fast jag hade lagt under blöjor så det blev mjukt. Han måste vara överkänslig. Första gången han har åkt långt i den. Han gråt hysteriskt sista milen (skulle träffa mina föräldrar där så vi kunde inte stanna hur länge som hälst, men några stopp blev det). Så på Torp hittade jag två ställen med bilbarnstolar, ena hade bara Brio (tycker ja ginte alls om) och andra hade Besafe, gamla besafe samt en jag inte vet. (mekonomen).
Det blev Besafen.
Han ska ha den när vi åker långt (behåller den i bilen tills vi kommer tillbaka från norge på slutet av månaden) sen blir det den bakåtvända igen eftersom han inte får ont i rumpan när vi inte kör så långt. Sen blir det inte före till julen.
Tyckte den bvar bra, men jag saknar verkligen horn, bältet ligger mycket bättre över låren på kid+en än besafen, axelbältet skar in i hans hals på besafen, fanns inte muffar i den affären...
När han sov gled han neråt flera cm, fick ta av han byxorna (glatta träningsbyxor). Han drog dock upp benen hela tiden, men dom får inte plats uppe i sätet. Måste hitta något att sätta under hans fötter så han får stöd. Typ toapallen, men jag tror den är för hög...
Nej,det blir för tjockt. Det var iallafall mjukt det jag hade lagt under, kände själv. Emil gråt aldrig när han satt i den och han satt ju där länge. Han sa till, men inget mer. Och han är smal, så ingen naturlig polstring i rumpan.