• Jempa L

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

mamma smurfen skrev 2010-11-30 19:19:20 följande:
    hur tyder man åldern på babyskyddet?

Ser ju en "ålderklocka" med en pil, där spettsen pekar på 10...
    innebär det att "utgångsåret" är nu..dvs 2010??

Det är tillverkningsdatumet som är instämplat. Kan ha fel, men vill minnas att det är årtalet i mitten av cirkeln, och pilen pekar på månaden den är tillverkad. Ibland finns det två "klockor" och då ser man även dag.
    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Jempa L

Vilken morgon... När jag skulle spänna fast lilljäntan i bilen så gick det inte att knäppa fast fempunktsbältet hur mycket jag än försökte... Antagligen så hade det kommit ner snö i bälteslåset som frusit. Tillslut fick hon åka i storasysters Two-way och storjäntan fick för första gången åka framåtvänd i Kid-Fixen. (Som alltid finns med i bilen som tur är!) Trodde hon skulle bli "glad" över att få åka framåtvänd som kompisarna på dagis, men det var tvärtom, hon ville verkligen inte! Jag fick försäkra henne om att det skulle gå bra och lova att hon ska få åka åt "rätt" håll när vi åker hem från dagis! Hon ville tom att jag skulle vända på bältesstolen Hjärta.
    Jag blev riktigt positivt överrraskad, eftersom hon har surat lite tidigare över att barn som är yngre än henne får åka framåtvända.

• Jempa L
    mamion skrev 2010-12-08 17:10:47 följande:
    Sen undrar jag lite på säkerheten på Britax Two way, eftersom det ser ut som den inte har mycket skydd på sidorna? Är den säker ändå?
    Nu har jag bara Freeway och Two-way att jämföra med. (Duoflexen vet jag är betydligt grundare i sidoskydden än båda dessa, förutom huvudstödet som dock är i ren frigolit.)

Om jag mäter sidostödens djup i höjd med översta bältesläget så är det såhär, mätt från ryggstödet:
    Free-Way ca 13.5 cm
    Two-Way ca 16 cm.
    Största skillnaden är att Two-Wayen är aningen mer utåtvinklad. Har tyvärr ingen gradskiva så jag kan inte ge exakt mått.
  • Jempa L

Provade att mäta djupet som inkapslar barnet, alltså från ryggstödet fram till en tvärslå lagd från sida till sida i höjd med översta bältesläget. Djupet är 14 cm på bägge stolarna. (Med max några millimeters skillnad.)

• Jempa L
    Alexis mamma skrev 2010-12-08 19:22:26 följande:
    just det! Nån som har tips på framåtvänd bilstol? Dags för en för mellantjejen snart, kollat på recaro monza med seatfix (är det enda stolen som finns med seatfix??) Nån som har erfarenhet av den...? (den var ju iofs väldigt dyr med en massa onödig lyx men den verkade bra.
    Har ingen aning om recaro, men annars så har du även Britax Kid-Fix och Cybex solution X fix. sakerhetsbutiken.se har dessa stolar.
  • Jempa L

Är det någon som har tips på tresitsig arbetsbil som rymmer två bilstolar? Helst bakåtvända, men det verkar vara omöjligt med tanke på hur instrumentpanel och växelspak är monterade. Så en bakåtvänd närmast dörren och en bältesstol i "mitten"? Har hitills bara provmonterat i en tresitsig Peugeot Expert, och det blev väldigt trångt för chauffören plus att bälteslåset hamnade för högt upp på bältesstolen.

• Jempa L
    cicci85 skrev 2010-12-10 16:36:26 följande:
    jag har provat i sambons men jag kommer inte ihåg vad han har, kollar sen Provat med Multitech och kidplus, det fick nästan plats, MT satt jättebra. Med hiway och adventure hade stolarna fått bättre plats, nu hamnade bältesstolen lite över kanten har jag för mig.
    Oki! Jag provade med KidFixen, och den är ju rätt "axelbred" i jämförelse. Sen Two-way bredvid. Än så länge får ju lillan plats i Duoflex eller Freeway men eftersom det här ligger lite framåt i tiden så vore ju det optimala om two-wayen kunde användas.
  • Jempa L
    tobiq skrev 2010-12-30 21:29:29 följande:
    Är det någon som har erfarenhet av Maxi Cosi Mobi? Enligt säljaren på Babyproffsen här i stan är det den som tar minst plats då vi ska ha den bakom förarsätet. Ett annat alternativ vi var intresserad av var Britay Two-way men den hade dom inte inne, någon som vet vilket som är rymligast? Vår tvååring provsatt Mobin och det var ju inte så väldigt mycket ryggstöd att växa i direkt, kanske en dm kvar.

Jag trodde aldrig att Two-wayen skulle få plats bakom passagerarsätet i vår lilla Suzuki Grand Vitara, men det gjorde den! (Lillasyster sitter framför i en Britax Free-Way.)
    Ja, Two-wayen är helt klart rymligast. Femåringen får plats och kan fortfarande växa i den.

• Jempa L
    EnStoltMamma skrev 2011-01-02 21:25:50 följande:
    och en sista sak.. på själva bältet som man spänner fast barnet med så är det på lägsta hacket ett bälte vid axlarna som inte går att spänna.. vad är det till för? och går det på något vis att spänna det? någon som har lite mer närbilder på hur de satt fast en TW i bilen? :)
    Bältet du skriver om är för att hålla axelmuddarna på plats. Om det känns som att muddarna hamnar för långt ner på barnets bröst så kan man fästa ihop axelmudds-remmen på bilstolens baksida med tex en gummisnodd. Annars måste man dra upp dragkedjan i bak för att dra ner remmen och höja upp axelmuddarna, vilket kan bli lite omständigt när stolen sitter monterad.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!