• Jempa L

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

molnen skrev 2010-11-07 22:48:25 följande:
    Nu verkar det funka :)
    barnibil.if-sakerhet.se/svensk_izikidx1.pdf

Vad anser ni "proffs" om detta test ??????
    Det diskuteras ofta vilken stol som är bäst. Rätta svaret är "det beror på".

Be-Safen som fick bäst i test i tidningen är en bra stol, men den är väldigt tung, svårflyttad mellan bilar, relativt liten på det viset att stora barn (fyra-femåringar) sällan får plats på längden och maxvikten endast är 18 kilo.

"Alla" svenska bakåtvända stolar gör ett bra jobb, Det är många faktorer som spelar in i valet av den bästa stolen för just en själv.
    Även om våra bilstolar inte hör till bäst i test så har de varit bäst för oss, tex är Two-wayen perfekt då femåringen fortfarande kan sitta bakåtvänt. Two-way vore däremot inte särskilt lämpad för en 8-månaders som byter från babyskyddet. Ofta är det begränsat vilka stolar som i praktiken får plats i baksätet om man vill kunna sitta i passagerarsätet i fram alt har ytterligare en bilstol i framsätet. Hi-way eller dess föregångare Freeway passar ofta bra där det är ont om utrymme.
    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Jempa L
    The Bumblebee skrev 2010-11-09 10:49:59 följande:
    Någon som har manualen till Brio Primo (babyskydd) - eller vet var jag kan hitta den på nätet? Jag har sökt utan resulat.

En kompis har fått låna en sån och skulle montera fast basen igår (med bilbälte, ej isofix) men den gick liksom inte att få fast bra. Då det inte verkar finnas nån låsanordning till bältet, så rallar det ju upp på en gång och basen sitter jättesvajigt.
    I vår ena bil fungerar bältet så att om man drar ut det helt, och låter det åka tillbaka i rullen så låser sig bältet mot att dras ut igen. Isf måste man släppa tillbaka det helt och hållet innan man kan dra ut det igen. Har hon provat om det är så på hennes bilbälte? Behöver hon korta ner stödbenet?
  • Jempa L

Hittade inga bruksanvisningar, men det står lite instruktioner under varje stol. Blir väldigt fundersam över hur de skriver om bälteskudden, att diagonalbältet ska dras ÖVER armstödet?! Kan det verkligen stämma? På bältesstolen ska det dras under...

Saxat från http://www.brio.se/To_Go_Car_seats/Pilo.aspx

Montering

BRIO Pilo kan placeras på alla säten i bilen som har trepunktsbälte och inte har krockkudde (airbag). Bälteskudden läggs på sätet och bilens diagonalbälte fästs i kuddens justerbara supportbälte. Därefter spänns både barn och kudde fast genom att dra höftbältet under armstöden och diagonalbältet passerar ovanför armstödet på kudden.

• Jempa L

Verkar ju vara feltryck... Men jag vet att jag har sett en gammal broschyr på barn i bil där bältet är draget så, att diagonalbandet går över armstödet. Ser helgalet ut så jag har alltid trott att det har varit feldraget på bilden. Och nu läser man det även här..? Bältet hamnar ju längre ifrån kroppen när det är draget över, så under måste ju vara rätt. Eller? Mailar nog Robert...

• Jempa L
    Line80 skrev 2010-11-09 14:42:52 följande:
    Hur snabbt svarar Robert på mejl? Jag mejlade i början på förra veckan och har fortf inte fått svar...
    Oj då! Var länge sedan jag mailade nu, men då fick jag svar samma kväll! Återstår att se om jag får vänta lika länge på det jag frågade idag då...
  • Jempa L
    Misery skrev 2010-11-09 19:03:21 följande:
    När jag sålde bilstolar på stenåldern så var det så att mindre barn så satte man båda bältena under och på lite större så satte man diagonalbältet över hornet.
    Intressant!
    Vad var förklaringen till det? Bältet närmre resp längre ifrån kroppen eller?
  • Jempa L

Fick ett långt svar av Robert! I korta drag så fanns det ingen enhetlighet eller regel i frågan, man ska följa anvisningen men behöver inte oroa sig för att göra fel. Höftbältet måste gå under hornen, mot låren samt att diagonalbältet ska gå rätt över bröstbenet och inte irritera barnet på halsen. Tydligen kan bältesläget på diagonalen ge små skillnader i krocktester med den stora 10-årsdockan på 36 kilo. Men samtidigt menar han människokroppen är mjukare än provdockan som tydligen är väldigt hård. Brio har tydligen ändrat anvisningen, dock inte på hemsidan.

• Jempa L
    Line80 skrev 2010-11-11 19:34:41 följande:
    en annan sak jag tänkt på som jag inte sett att ni disskuterat är att många föräldrar verkar dra digonalbälet under båda armarna på barn som sitter på en kudde/bältesstol. Bara en sån sak tycker jag gör det självklart att en bältesstol är bättre för då kan man inte ju inte dra bältet fel! Det finns filmer som visar på hur farligt det är att dra bältet så men det verkar tyvärr vara rätt många som gör det misstaget för de tror väl att det skaver mot halsen annars!
    Oj! Förvånad Mycke knasigheter har jag sett, men faktiskt aldrig det du beskriver... Hoppas verkligen inte att det hör till vanligheterna... Att barn kryper ur på egen hand har jag varit med om när jag har kört andras barn, tex om de vill nå någonting i bilen. Men jag trodde aldrig att det var någonting som föräldrar gjorde medvetet, naiv som man är...
  • Jempa L
    thecarseatlady skrev 2010-11-13 22:40:45 följande:
    Håkan säljer nu också den nya Akta Graco Belogic och Britax Multi-tech med "cowmooflage"! Glad

www.carseat.se/store.html
    Kommer Beologic ut på den svenska marknaden? Någon som vet? Den går inte att googla på, konstigt nog!
  • Jempa L
    tinis77 skrev 2010-11-13 23:34:45 följande:
    Fick massa träffar på den när jag googlade. Du har ett O för mycket, den heter belogic, inte beOlogic.
    Tackar, det förklarar saken! Skrattande
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!