• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

yes79 skrev 2011-07-08 23:17:40 följande:
    Min dotter börjar också växa, hon är 15 månader nu och vi måste nog också byta till nästa hål till selen snart! Hon är inte så lång, bara 73 cm, men vi kör mest 80 och 86 i storlek nu, bara några få saker i 74 passar fortfarande, absolut inte byxor! Men hon väger äntligen 9,5 kg så hon passar för Mobins viktgräns NU Flört
    Finesse skrev 2011-07-08 22:46:23 följande:
    Min dotter är 3,5 år och har 110 på dom flesta kläderna.. dock nu i sommar har hon 98/104 eftersom då gör det inget att dom sitter tajt Men hon har oxå fortfarande bebismössor.. har 48 runt huvudet.. sonen har 43,5 redan nu..
    Min tjej måste ha stort huvud, hon har 48 runt huvudet redan och är 2 år yngre än din tjej! Glad
    Eller så har min dotter väldigt litet.. hon ligger på -2 på huvudet.. men det är ingen som sagt nåt på bvc trots jag frågat om det är nåt att oroa sig för.. Men nu är hon ju på samma nivå som andra 3,5 åringar så jag är inte lika orolig som förut
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse
    stor grön drake skrev 2011-07-09 07:23:20 följande:
    Min Linus var 85cm på 1,5 års kontrollen, haft 86/92 länge i tröjor och boddies, eller 86 om det funnits bara det. Han har lång överkropp, precis som jag och min man, så POP-byxorna jag tvekade på i höstas på loppis i stl 80 får vi fortfarande vika upp men vi har börjat gå över till 86 i byxor i sakta mak. Misstänker att det kan måsta bli 98 på vinteroverallen om vi inte ska behöva köpa ny halvvägs...
    Men möte en i mammagruppen igår, hennes kille var 88cm lång på 1,5 års kontrollen. Shit alltså. Tyvärr träffades vi bara snabbt på stan, men henne borde man se till att har koll på bilstol menar jag, när han är så lång, att hon inte blir övertalad av andra att vända tidigt
    Ebba var 74 cm lång på 1 års kollen och 86 på 1½ år... så det var då hon växte som mest.. nu är hon 102 cm lång och 3,5 år..

Hampus är redan nu, 67 cm lång..  
  • Finesse
    EnStoltMamma skrev 2011-07-09 23:31:55 följande:

visst kan man köpa fler överdrag/klädslar till bilstolar? sonen har precis slutat med blöja och jag vill inte behöva tvinga på honom blöja bara för att man ska ut med bilen, än så länge har inga olyckor hänt men man vet ju aldrig,.. har flera bilstolar att byta mellan men vore skönt att ha fler att byta med ändå :P

Vi kör med blöja.. men vi tvingar inte utan hon går med på det själv. Jag vill inte ha en nerkissad stol.. men det är bara när hon ska sova som vi sätter på henne en.. annars åker hon bil utan. (hon har ju fortfarande blöja på natten så det är ju samma sak)
  • Finesse
    BebisVagga skrev 2011-07-10 07:35:49 följande:
    min son e 3.5
    o han e ilsken som ett bi i bilen... så när han var 3 vände jag honom.. iom han skrek o sparkade o förde liv så var nog risken större att bli galen o krocka ...

så faktiskt vände jag honom..

vi har mycket kontakt med sjukhus då han e prematurfödd o haft en del svårigheter med mat.. o dem säger att man riskerar ju inte att krocka, men att man samtidigt måste tänka på barnets säkerhet.. i mitt fall e det bättre att ha honom framåt.. får helt enkellt vara mer observant o köra försiktigare när han e med
    Ok.. skulle du göra samma sak i en båt om han skriker och sparkade för att inte ha flytväst?

Min dotter skulle få bli hur arg hon ville isf skulle vi helt enkelt sluta åka bil.. men min dotter gör inte så för hon vet att det är JAG (och min man så klart) som bestämmer...  
  • Finesse
    BebisVagga skrev 2011-07-10 07:42:34 följande:
    nja.. att behöva sin fokus e ju mer nödvändigt i bil..  du kan inte gämnföra båt o bil.. tro mej jag vet.. för jag kör även båt.. det e att han inte ser nått som han e  arg över... i båten ser han.. + att han får vara nära mej..

men då vi fått klartecken från sjukhuset o hans läkare så e jag trygg med det..
    och läkaren har förklarar för dig att nacken kan brytas av om man vänder förtidigt? Jag tycker att du om någon borde var lite mer försiktig som dessutom har en prematur.. dvs. han är väl mindre än barn i hans ålder?

Min dotter är oxå 3,5 år.. hon är 102 cm lång och väger ca. 17 kg.. hur stort är ditt barn?

Min dotter ser ut.. genom sidofönstren och bakrutan.. hon håller koll på bilarna bakom mig och säger om hon ser en lastbil eller glassbilen eller en polisbil (alltså på skoj )

Sen handlar det om samma sak.. flytväst räddar liv, bakåtvänt åkande räddar liv.. 
  • Finesse
    BebisVagga skrev 2011-07-10 07:51:51 följande:
    som sagt.. jag var inte här för att skapa diskutioner om rätt o fel..

men diskutera ni andra
    Men varför då slänga in ditt svar här.. vill du inte diskutera behöver du ju inte skriva att du väljer att vända ditt barn alldeles förtidigt.. man kan ju räkna att han är 3 ungefär.. och då var han endast 2,5 år när du vände honom.. Barn ska sitta bakåtvända så länge dom ryms i stolen... 
  • Finesse
    BebisVagga skrev 2011-07-10 07:59:31 följande:

nej han e 3.5 nu... var 3 när jag vände honom..

det e en barnstol med tre punktsbälte... + med passagerarbältet över..

Va? Sitter han med internbälte på sig?

Hur mkt väger han? Det är bättre om du köper en bältestol och enbart har bilens eget 3 punktbälte på honom.. 
  • Finesse
    allt och lite till skrev 2011-07-10 08:14:12 följande:
    jag vände min son när han var 3 år då han är LÅNG som en 5åring! han är inte tjock men på bvc listan är han +3 på längden och +2 på vikten :) så han är lång och stor men smal ändå!! då han är så lång och då väger han mer...
    jag kan inte ha han bakåtvänd längre då bälterna räcker inte längre så han änvänder vanligt bällte nu i bilstolen :)
    tycker inte det är fel då han kan inte sitta åt andra hållet!
    Vilken stol hade du till honom och hur lång är han? Det finns fler alternativ än att vända..

Sedan är det som sagt mkt bättre att ha en bältestol än en kombistol.. 
  • Finesse
    Runguska skrev 2011-07-10 08:21:14 följande:
    Hej. Slänger in min fråga här då det verkar finnas många med erfarenhet. Har en son på 3,5år och en på snart 4 månader. Stora killen har en Hi-Way som förvisso skulle fungera bra för honom säkert ett par år till, men vi funderar på att köpa en Two-Way till honom och låta lillebror ta Hi-Way-stolen.

4 månader, sitter inte utan stöd. Provsatte honom i stolen hemma på parkeringen och han sitter bra i den - i alla fall då bilen är stilla. Tyvärr "orkade" jag inte för det lilla testet flytta bältet till nedersta läget, men det är väl där största oron ligger - att det ska vara för högt trots lägsta läget sen.

Det är såklart ingen panik att byta stol, men jag har ju läst att det ska vara säkrare/bättre med Hi-Way än babyskyddet?

Nu vet jag inte exakt hur lång han är men mellan 68-70cm. Så, byta inom den närmsta framtiden eller vänta till typ vintern med bytet?
    Du ska byta inom den närmsta framtiden

Jag är i samma situation som du, stora 3,5 år och lilla 4½ månad.. Min stora har redan fått en britax twoway då den var på rea.. 1499:-

Jag har gjort denna tråd så ser du skillnaden på hur min dotter sitter i hi-way och two-way.. hon sitter ju bra i hi-way men ännu bättre i tw.. Sonen kommer få ta över hi-way alldeles snart.. han kan fortfarande inte sitta själv men han är stor.. 8 kg och 67 cm lång

www.familjeliv.se/Forum-3-101/m59753252.html 
  • Finesse
    cicci85 skrev 2011-07-10 08:55:30 följande:
    jag förstår att många stolar känns för små när han är 110 cm. Men britax Twoway är rymligare på sidorna och mycket högre i ryggen. Den passar verkligen bakåtvänd tills barnet väger 25 kg och är ca 120-125 cm lång. Se skillnaden här! Hiway är normalstor som de flesta bilbarnstolar och twoway extra stor. www.familjeliv.se/Forum-3-101/m59753252.html
    haha ja länka just oxå till min tråd
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!