• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Nej Mt är högre än hw det jag menade var att det var tur vi köpte en tw istället för en Mt. Tw är ju största stolen men dom på babyproffsen och bh så att Mt var större men jag lyssnade på folk här istället.

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse

Ja dom menade på att hon kunde sitta längst i en mt.

• Finesse
    myran82 skrev 2011-05-25 21:01:33 följande:

Det ang TW & MT

När jag var med en kompis i förra veckan för att köpa stol till hennes 2½ åring sa de att MT räcker längre eftersom bältet på TW kommer fel om man låter barnet växa ur längden på stolen.

Det blev en MT till henne för ca 2600kr, någon utgående färg.

Hur menar du nu?

Vi köpte tw för 1499:- så jag tycker det ar ett superbra pris  
  • Finesse
    cicci85 skrev 2011-05-25 21:05:33 följande:

Jag hade TW och har MT och kan säga att TW räcker betydligt längre tid! När sonen var 118 cm satt bältet fortfarande över axeln på TW-stolen men i MT fick han inte ens plats på långa vägar!

Min lillplutt blir 3 i sommar, han han bältet näst högst upp och snart måste vi byta till översta läget, hoppas han får plats iaf tills han blir 4 men det är tveksamt...

i MT?

Ebba är 3½, 100 cm lång och 16,5 kg, och hon har på hål nummer två.. 
  • Finesse
    cicci85 skrev 2011-05-25 21:19:10 följande:

Nerifrån? Lucas är 98-99 cm och har ju på näst högsta, snart hamnar bältet nedanför axeln. Men du hade ju köpt en TW?

Ja det finns 3 hål.. Ebba har det i mitten.. i Hi-way hade hon det översta.. (den har ju oxå 3 hål..)
  • Finesse
    cicci85 skrev 2011-05-25 21:23:49 följande:
    Men på MT finns det massa hack, det är inte lika långt avstånd mellan bälteshålen som på TW. Min lillplutt har inte provat TW på länge, vet inte på vilket hål han skulel ha där.
    Jaha.. ok.. det visste jag inte
  • Finesse
    myran82 skrev 2011-05-25 21:33:00 följande:
    Allt detta vet jag redan.

Det hon menade och jag  försökte förklara är att internbältet på TW (blandar inte in vanliga bilbältet för det har inte med saken att göra) kommer för långt underifrån och därför gör att barnet inte bör kunna använda stolen tills det att den är urvuxen på längden.

Jag har bra kontakt med de på babyproffsen här & har sagt att MT inte räcker lika länge som TW pga av nackstödet och de har därför varit i kontakt med britax & fått det förklarningen som jag försöker skriva om.
    För oss kommer stolen räcka läääänge
  • Finesse

Jag har ett litet problem med bältet till two-wayen.. varför är det dubbelt? och varför kan man inte dra in det helt å hållet? Just nu där dom där muddarna är så blir det som dubbelvikt..

• Finesse
    norgesessan skrev 2011-05-26 15:16:08 följande:
    Muddarna har eget bälte som går från mudd till mudd....så onödigt tycker jag..
    Ja.. precis.. men det är den som blir som dubbel.. gör det nåt?
  • Finesse
    TyraochMärtasmamma skrev 2011-05-28 09:08:40 följande:
    Hej på er! (ursäkta att detta blir ett långt inlägg, har nu läst i flera veckor, så är lite skrivsugen Flört)

Vill bara berätta att jag hittade föregångaren till den här tråden för ett bra tag sedan. Blev helt fast och imponerad av era kunskaper... Nästan lite pinsamt att erkänna, men jag har faktiskt läst hela denna tråden, och hela tråden innan i "efterhand". Tagit  lite tid faktiskt, säkert flera veckor Glad.

Har själv två barn, en 3.5-åring och en 10-månaders. Vår äldsta sitter i en multitech i baksätet (bakom passagerarsätet). När vi köpte den hade vi tänkt använda den framåt i sista steget, vi var förstagångsföräldrar och tyckte det verkade "smart". Efter att ha läst era trådar har jag bestämt att den stolen endast kommer att användas bakåtvänt, tills hon inte får plats i den längre! Därefter blir det ytterligare en bakåtvänd stol (troligen en two way om det inte finns ngn annan stor motsvarande stol på marknaden då). Känns verkligen helt självklart nu att tjejerna skall åka bakåtvänt tills det verkligen inte finns NÅGON annan lösning.

Så har vi en baby också, som har åkt i sitt babyskydd fram tills igår. Visste inte heller här att en del rekommenderar att man byter till bilstol så fort barnet kan sitta... Vår tjej har i alla fall suttit bra i sitt Logico S, och är långt ifrån både viktgräns och "huvudgräns" så det har kanske inte varit ngn fara ändå. Efter allt mitt läsande här om era olika förslag (till andra) på bilbarnstolar och dess funktioner så testades i går i bilen:

1 Maxi-cosi Mobi &
    1 Britax Hi-way

Visste att många av er rekommenderade hi-wayen men ville ändå testa Mobin eftersom den ser så ombonad ut och det verkar så smart med ställbara lägen under färd. Vi ville också gärna kunna ha stolen i mitten bak, bredvid den andra stolen (multitech) i vår Saab 95. Gillade mobin IRL också, i butiken, men i bilen funkade det verkligen inte alls. Den tar mycket plats!! Säljaren sa att den måste stå med en del av underredet utanför sätet (fanns ett streck som markerade denna gräns) och då kom den jättelångt fram. I mitten bak hade stödbenet hamnat mitt uppe på mittkonsollen, inte så bra kanske Glad. Men inte ens i framsätet gick den in, vi har dragit fram passagerarstolen en del  för att göra plats för multitechen bak (inte extremt mkt, man sitter fortfarande bra där), men mobin gick verkligen inte in... Lite förvånad faktiskt.

Så till Hi-wayen. Kanske inte är världens "snyggaste" stol men den satt som gjuten. Den var verkligen perfekt. I mitten bak blev det jättebra (kommer bli vår ord.placering), och det blev faktiskt mera plats kvar för en vuxen sittande där bredvid än med babyskyddet. Och fram stod den också väldigt bra, kan vara bra att kunna ha den så om man skulle åka ensam med lillan ngn längre sträcka (och ja, självklart har vi kopplat ur airbagen).

Ska göra vår första långresa med nya stolen i morgon, och det blir super att båda tjejerna kan sitta bak tillsammans med en av oss!

Stort tack för all information, och inte minst till dig TS. Kram på er!!
    Va bra att ni hittar stolar som funkar i er bil

Här har vi oxå en saab 9-5:a och har fått plats med en britax two-way och sen en hi-way i mitten.. trodde aldrig det skulle gå men blev riktigt glad att allt funkade å stolarna sitter ändå fast som berget  
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!