• norgesessan

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Artikelen berättar om hur man man undvika åksjuka. H*n skiver att moderna bilbarnstolar är bakåtvända, och om man vänder stolen så barnet kan titta ur fönstret, och möta intrycken kan det hjälpa. (Typ).

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Mjuik, framsätet pga att instrumentbrädan (heter den det på passagerarsidan förresten?) ger bättre stöd än sätesryggen.

Ang, åksjuka, jag var fruktansvärt åksjuk när jag var yngre (har aldrig suttit bakåtvänd), på tåget också, där satt jag framåt, klarade inte av att sitta bakåt på tåget.

Än idag blir jag åksjuk om jag läser i bilen, eller sitter bakåt i bussen. (gör jag förövrigt aldrig, då står jag hällre).
    Jag läser alltid bruksanvisningar i bilen när vi har köpt saker..Har noll tålamod

• norgesessan

Som extrastol hade jag säkert kunnat använda den från året..Isabelle satt i den en gång hon kräkte ner sin bilstol, och two wayen var ledig.

Som fast stol föredrar  jag den som passar bäst för barnet och bilen, med bra nackstöd eftersom barnet är så litet. (Cosmic eller multitech). Det är det enda jag tycker om ang. cosmicen.

Så jag hade köpt en two way till deras bil.

• norgesessan

Kodia, lutade ni inte stolen? Med tanke på att huvudet tippade fram?
    Nu har vi aldrig lutat våran eftersom hon bara satt i den på väg hem, men hon var nog över året då.

• norgesessan

Carseat, ang. fotot på cosmicen. Är det inte en fördjupning i ryggen om man tar bort nackstödet? Det var det då på vår, vet inte omd et är ändrat. Känns inte säkert att ha en barn sittande i en stol som inte är platt i ryggen. Så jag ansåg vår som urväxt när det inte gick att ha nackstödet.

Så tråkigt med Multitechen. Nu hann Jonathan aldrig växa ur den, men han var på nästsista eller sista hacket. Nu är Isabelle på första.

• norgesessan

Kommer ihåg att jag såg en annons där någon sålde mercedes eller nåt liknande med sensor på, men utan sensorn, för den skulle han ta bort och använda på en annan stol...

Låter ju väldigt säkert, att syssla med sånt själv...

• norgesessan

För någon vecka sen såg jen man parkera nästan mitt i en korsning, han skulle handla på torget och gick till baksätet för att plocka upp sin son...
    I baksätet stor en bakåtvänd volvostol, monterat framåtvänt, och brevid den låg (verkligen låg) ett babyskydd framåtvänd, barnet låg i den...var inte ens fastspänt i internbälterna....

Vågade inte säga till, han var av typen man inte säger till....

• norgesessan

Ser det tyvärr väldigt ofta....Ser flera felmonterade stolar än rättmonterade...
    Tyvärr är det en grupp som är överrepresenterade inom felmontering/inte använda alls här...
    Ett faktum...

• norgesessan

Ja, gör några infoblad och lämna ut till affärer som säljer begagnade stolar/skydd...
    Det är synd för den som lämnade in menade ju säkert väl... Synd inte alla är medvetna om när stolarna är för gamla..

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!