• norgesessan

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Helen, vad läskigt!! Tur det gick såpass bra med er, och att sonen satt rätt!

Two way är bra bakåt, men kombistolar är inte så bra framåtvänd. Har foton påtwo way och multitech i mitt galleri, har en 8 åring och en 5 åring i dom bakåtvända.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Han har ju inte testat den i bilen, så jag vet inte om det går i praktiken, men ang. ryggen så var han precis på gränsen där, och har flera cm kvar i two wayen fortfarande, snart ett år efter fotot togs..

Det bästa är att ha two wayen som sista bakåtvända innan barnet vänds i en bältesstol. Man kan byta direkt till den, eller köpa en mellanstol. Det är upp till er.

• norgesessan

Tinis, hur är det att ta sig bak via framsätet och ner för gången? Det gr bra i vår bil (Mitshubishi space wagon)
    Tittade på en vanlig chrysler voyager, det gick inte i den. (Vi tog bort armstöden i vår bil). Det är så Emil kommer åt sin stol som står längst bak. Han spänner sig själv.

Isabelle sitter i mittraden bak föraren, Jonathan sitter bakom passageraren (mig).
    Funderade på att koppla ut airbagen, men det går inte att sitta i mittraden, det är så kort ned till golvet, så det struntar vi i. Kan ni göra nåt sånt? Då har ni ett säte över i mittraden så man kommer åt bakre raden.

När Emil vänds ska han antningen sitta i mittraden (Isabelle på andra sätet i mittraden, och Jonathan bak, där Emil sitter nu), eller så sitter både Emil och Jonathan bak, då kan man komma åt bakraden lättare eftersom det blir ett ledigt säte..Men då blir det ju svårt med en vuxen i mittraden igen...

Får experimentera när den dagen kommer...

• norgesessan

Behåll mittsätet ledigt, vi har bara två säten där bak som är helt intill varandra, därför kan vi inte ha två bakåtvända där...(om vi hade velat).

Du och maken i framsäterna, det minsta barnet i mellanraden eftersom dom andra kan gå till stolarna själv.
    Nu kan du ta dig in eftersom ett säte är ledigt i mellanraden. (behövs ju inte vippas fram då).

Hur låter det?

• norgesessan

En stolt mamma, det brukar vara annorlunda eftersom bältet brukar vara kortare. Vi kunde inte dra bältet genom båda hålen, bara genom det hålet närmast bälteslåset (underifrån, över kanten, och ner i låset).

Kan inte tänka mig att överifrån, under och över skulle vara negativt i framsätet.

• norgesessan

Lindis, jag hänger nog med. Du vill fästa den i samma säte som bilstolen sitter i, precis som man gör med förarsätet. Jag vet inte om det blir bra, i framsätet har man ju instrumentpanelen som stöd.
    Kan ni inte montera öglor som sitter i skenorna på stolarna framf? Då sitter dom ju i golvet.

• norgesessan

Victors, högt upp i bilen?
    Nu när ni endå har en two way behöver ni ju inte tänka på att stolen ni köper nu ska vara länge.

Tycker också om hiway, det kommer snart en ny med längre stödben, den som finns nu har väldigt kort stödben så den inte passar i alla bilar.

• norgesessan

Multitech har ett nackskydd som gör att man inte kan utnyttja hela rygglängden på stolen, som man kan med two way.
    Så lika långa är dom inte när det handlar om våra intressen.
    Har bilder på båda i mitt galleri.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!