• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Griffelfot skrev 2011-06-06 18:11:09 följande:
    Behöver tips på lättmonterad, lättanvänd bilbarnstol som farmor o farfar kan ha i sin bil. Barnbarnen är 1,5-3 år nu. Gärna en som man kan hitta till bra pris också...
    Two-way säger jag
  • Joico
    Tjollabolla skrev 2011-06-07 20:17:51 följande:
    Är det någon som har koll på Cybex bältesstol? Vi hade tänkt köpa en Be Safe, men såg en Cybex och den såg ju väldigt rejäl ut... Har aldirg hört talas om dom.
    Jag är lite småkär i Cybex Solution finesserna och just att den ser så rejäl ut. Tror att kanske en här i tråden har Cybex, men jag kan ha fel. Annars vet jag ingen som har provat faktiskt
  • Joico
    Felix060424 skrev 2011-06-09 10:04:13 följande:
    Hej... Har en fråga som kanske nån kan svara på..? Kan barn som sitter på bilkudde,( alltå utan ryggstöd) sitta i mitten bak med bara midjebälte? Eller ska man ha "riktigt" bälte till dom kuddarna? Tacksam för svar...
    Ingen! Om man sett krockfilmer på framåtvända barn i bilens vanliga trepunktsbälte så vet man hur kroppen slungas framåt. Det skulle bli katastrof med bara midjebältet.

http://www.ntf.se/konsument/fraga964.asp?katid=13
    NTF säger "Den minst dåliga åldern är nog barn mellan 7 och 10 år" för att sätta någon öht i mittbältet, men jag hade inte placerat någon där. Möjligen en bakåtvänd bilbarnstol som är godkänd att montera med ett fast mittbälte 
  • Joico
    MammaHela skrev 2011-06-09 23:39:58 följande:
    En fråga som jag hittat i en annan tråd,

En mamma är så arg på att hon måste låna ut bilstolen till exet när han har umgänge varannan helg.

Skulle ni låta exet låna bilstolen eller bråka om det?

För det första anser jag att bilstolen är barnets, och jag vill att barnet ska sitta så skyddat och säkert som möjligt och skulle låta han ta stolen under umgänget utan ett ord.
    Nu har ju inte jag några barn. Och det framgår inte vad alternativet är, alltså om mamman vägrar låna ut stolen - hur färdas barnet då?

Jag hade, hursom, absolut lånat ut stolen. Barnets säkerhet först!
  • Joico
    lillronya skrev 2011-06-10 00:55:41 följande:

Inte vet jag.

Läste i trådstarten att det var åldern som var viktig så länge de väger för lite för att vändas.

Men jag har ingen koll egentligen.

Hehe det är första gången jag hör/läser om någon som vänt på det där med ålder vs. vikt/längd åt det andra hållet alltså många vill vända sina barn när de väger 15kg (gränsen för framåtvända bältesstolar), oavsett hur gamla de är nästan. De kan alltså få för sig att vända en 2åring, bara för att ungen väger 15kg. Men det viktiga är inte barnets vikt eller längd utan åldern. I TS står 
    "Läkare, forskare, NTF, Vägverket, Folksam m.fl. rekommenderar starkt att barn åker bakåtvänt till minst 4 års ålder, gärna längre

Alltså, barnet ska vara MINST 4år för att vändas framåt (och dessutom väga minst 15kg), men det finns ingen som helst anledning att göra det då sålänge barnet får plats i stolen (Two way är den största stolen, så får barnet inte plats i den så finns det nog inget att göra tyvärr).
  • Joico
    TheMother skrev 2011-06-11 18:22:56 följande:
    Kan man ha klacken på Two-way infälld även till en 2,5-åring på16 kg? Planerar nämligen en lite längre resa och det vore bra om man kunde fälla stolen så pass att han kan sova utan att huvudet tippar ner.
    Bruksanvisningen säger ju "klacken infälld till 13kg" men jag vet inte om det är OK ändå... risken finns ju att lutningen blir för stor. Jag tycker att det oftast går att få till en rätt bra vinkel trots utfällt klack.

Om du har djupa/skålade säten så finns ju en speciell kil som man lägger i framkant 
  • Joico
    Alexis mamma skrev 2011-06-12 20:54:59 följande:
    www.blocket.se/kristianstad/Bilnat__Babis_sky...

Det borde finnas nån slags spärr på blocket för vad som får o inte får säljhas när det gäller barnsäkerhet....detta sätt är väl knappast godkänt längre?? Det finns ju stolar som går att ha i liggläge  har jag för mig) om barnet av medicinska skäl inte kan åka sittandes?
    Blocket bryr sig inte ett skit, tyvärr... vi är fler som har mailat men de har noll intresse. Jättetrist!

Ett såntdär nät är inte alls säkert!  Försökte hitta på länken till Folksams krocktest med ett sånt nät, men de verkar ha tagit bort det.. 
  • Joico
    norgesessan skrev 2011-06-12 21:05:21 följande:
    Annnan, kommer du ihåg den gamla infofilmen någon länkade till för nåt år sedan? Om hur man skulle säkra liggdelen i baksätet? Man skulle stoppa in portföljen mellan liggdelen och sätet framför. På 60 talet eller nåt.

Absolut inget annat.
    Jag minns att jag tog bilder på instruktionsboken som tillhörde sambons gamla Volvo 242 från -84. I den stod det att man kunde lägga barnet i en korg och ställa den på en pall på golvet i baksätet och kila fast med en filt mot ryggstödet. Volvo hade tydligen en särskild "barnbänk" för detta också.
    Här är länkarna till bilderna i mitt galleri:
    www.familjeliv.se/hem/annnan/gallery/phpguauel.jpg
    www.familjeliv.se/hem/annnan/gallery/phpbovmfl.jpg
    www.familjeliv.se/hem/annnan/gallery/php6keyzb.jpg

Men det kanske inte var det du menade?

• Joico
    norgesessan skrev 2011-06-12 21:35:18 följande:
    Annan, nej den jag tänker på var en film har jag för mig. Undrar om det var på hans hemsida, han som säljer stolar till utlandet.

Tur dom inte körde så snabbt som man gör idag, på den tiden...Barnbänk??
    Håkan? På Carseat.se?
    Hmm hittade inte på nån film men här är två länkar http://www.carseat.se/rearfacing/rear-facing-basics/http://www.carseat.se/rearfacing/rear-facing-basics/the-swedes/

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!