• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Kina79 skrev 2011-03-03 12:54:36 följande:
    Lillafrugan: De flesta babysydd jag vet ska ha ett säkerhetsavstånd till framförvarande säte/instrumentpanel.
    Vilket babyskydd har du?

Annars får du väl ha kvar det stora barnet fram och sätta bebisen bak. Det funkar ju utmärkt det med  
    Det var precis det jag tänkte på.. Minns nu inga exakta mått, men ett visst antal centimeter har väl de flesta babyskydd. Alltså att de måste vara ett visst antal centimeter från det framför, det ska absolut inte luta emot.
  • Joico
    ÄrtaMärta skrev 2011-03-03 13:26:35 följande:
    Vi hade en britax, kommer inte ihåg märket då vi fick den av mina föräldrar och den står just nu hos dem.
    Den stolen skulle iaf fästas med bältet runt på nått sätt och den lutade mot själva panelen där krockkudden är på passagerarplatsen på framsätet, krockkudden fick vi ju såklart koppla ur.
    Den kändes inte stabil om den inte var mot själva panelen och då sa de på babyland att man skulle sätta fast den så för att få mer stabilitet.
    Svårt att beskriva men hoppas du förstår =)
    Fast.. som sagt. De flesta babyskydd ska inte, får inte ens röra instrumentbrädan.
    Som tinis77 skrev så ska det nog vara minst 10cm emellan.

Det låter som att det kanske är bäst att placera den stora fram och den lilla bak, oavsett. Men som sagt, samma sak gäller i baksätet - babyskyddet ska inte röra sätet framför
  • Joico
    1 och 1 är 3 skrev 2011-03-03 17:50:27 följande:
    Vi blev på backade, kom körandes rakt fram när en bil backade rakt ut i sidan på oss... höll väll runt 40-50 km...

Hade inte en tanke på att stolen skulle bytas ut, det var ett tag sedan detta hände, bilen är lagas osv,,, ska ringa försäkringsbolaget i morgon. Ingen frågade och jag hade inte en tanke på de förrän idag när diskussionen kom upp på jobbet...
    Jag skulle ha bytt stolarna. Prata med försäkringsbolaget!
  • Joico
    LillaJag89 skrev 2011-03-03 21:08:28 följande:
    måste fråga er. Ska man spänna så här som klippet visar?
    " target="_blank">

för så visar inte anvisningen på stolen.. Vi har stolen mer upprätt, då dottern sällan sover i bilen..
    Du menar att man liksom ställer hela stolen på sätet istället för att låta lite hänga utanför? Ja så kan man sätta den, mest för mindre barn. Lutningen blir bättre men benutrymmet mycket mindre.
  • Joico
    LillaJag89 skrev 2011-03-04 08:40:03 följande:
    syftar på hur de har satt bilens bälte. på filmen har dom satt de över först och sen under bilstolen och sen över kanten och fast. såg i bildtråden att vissa hade så, och vissa som vi har. Så det kanske inte spelar någon direkt roll? får testa hur den sitter bäst..
    Aha, du menade så. Du får vara lite tydligare Man kan dra bältet under över under eller över under över beroende på hur långt bältet är.
  • Joico

Det ser ju kanon ut tinis! Snyggt! Tycker det ser så härligt ut med massa bilbarnstolar i en bil hahaha

• Joico

EnStoltMamma: Jag håller med norgesessan.. jag har svårt att tro att det skulle spela någon roll. Dra bältet på det sätt att stolen sitter bäst!

• Joico
    Busbellan skrev 2011-03-05 23:48:30 följande:
    Hej på er
    Kikar in här med en fråga
    Tyget på dotterns bilstol har börjat gå sönder och det är en reva på ca 5 cm i det nu och den blir ju inte mindre efter hand ska jag ju inte påstå.
    Är dettta nåt som öht spelar nån roll säkerhetsmässigt?
    Det kan jag inte tänka mig.. Var sitter revan? Kan du inte sy igen den?
    Lindis 73 skrev 2011-03-06 00:19:31 följande:
    Har en Britax freeway och kör en Toyota Verso.
    Nån som vet om det är OK att fästa förankringsbanden i baksätets "ben" när man har stolen i mitten i baksätet? Baksätet är liksom tre skilda säten som kan flyttas framåt och bakåt var för sig och vi har barnstolen i mitten bak för det är där det blir bäst benutrymme. Just nu har vi fäst förankringsbanden under framstolarna ( i själva skenan där man flyttar stolarna) men det innebär att vi får spänna åt banden varje gång vi byter förare och det är inte helt lätt alla gånger...  såg nu att det skulle gå att fästa banden i mittenstolens "ben" och undrar om det är godkänt? Nån som vet?
    Men om förankringsbanden sitter i skenan så förstår jag inte varför ni måste spänna om dom?  Skenan sitter ju fast i golvet.
    Förstår inte riktigt vad du menar med stolens "ben"... Kan du ta en bild? Eller försöka förklara för ett pucko
  • Joico
    Busbellan skrev 2011-03-06 10:47:00 följande:
    Tack för svar
    Vet bara att jag nån gång läste att man inte får byta ut klädseln på bilstolen till vad man vill utan det ska vara den som hör till stolen, därför undrade jag
    Den sitter precis bredvid bältesspännaren
    Japp, det stämmer. Det är regler och krav på bl.a brandskydd som gör att man inte får byta ut klädseln. Vet att det är många som syr egna och framför allt finns det många på t.ex Tradera.

Jag hade sytt igen den och funkar det inte så köp en ny klädsel. Det är dock väldigt dyra...
  • Joico
    Lindis 73 skrev 2011-03-06 12:06:58 följande:
    När man flyttar bak sätet så kommer liksom bakdelen av själva sätet längre bak än skenan vilket gör att förankringsbandet spänns åt (det går ju lite rakt bakåt innan det viker upp mot själva stolen) svårt att förklara....

I baksätet är det som tre enskilda säten som dras framåt och bakåt på en skena precis som framsätena och sätet står liksom på ben i skenorna, så tanken var i så fall att fästa stolen i samma säte som den står i (ungefär som man gör i framsätet) men frågan är ju om det är godkänt att göra så. När man gör så i framsätet så lutar ju stolen mot instrumentpanelen o den är ju där den är vid en ev krock.. lutar stolen mot framstolarna så kanske de flyttar på sig vid en rejäl krock o då har ju stolen inte något stadigt att luta sig mot... OJ det blev snurrigt.. kan försöka gå ut o ta en bild när bilen är hemma....
    OKej då är jag med, på båda delarna
    Nja, jag tror inte det är godkänt att göra så. Men jag är inte säker. Dessutom tror jag det är svårt att få en stabil montering
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!