Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

MammaHela skrev 2011-04-26 13:20:55 följande:
    Synd bara att den stolen bara är godkänd till 18 kg, min dotter vägde 18 kg innan hon blev 4 år :(
    ja, jag vägde 18kg som 2,5 åring (jag var knubbig, och lång) så vi vågade inte ta en sån stol vi heller.
  • stor grön drake
    t0va skrev 2011-04-27 21:26:02 följande:
    står 00-02 på den, då är den väl för gammal för att användas? 
    ja, absolut.
    10år är max användningstid/5-7år på babyskydd som bärs runt mer (plasten vittrar) så den är redan "död"
  • stor grön drake
    t0va skrev 2011-04-28 21:52:23 följande:
    Nej den var ju helt klart för gammal ju. Någon som har koll på vad den här kan vara för årsmodell, antar att den har många år på nacken också. Säljaren skulle se ifall hon hittar något datum på den. 
    img.skitch.com/20110428-mqwdw7gexm7yqc2g2usyg...
    det står bara akta på den... det är länge sen de gick ihop med Graco... vill minnas att de började dubbelmärka 2002-2003 någonting, eller om det var då de bara skrev graco, minns dåligt, det var i samband med att babyskyddet autobaby kom iaf.
  • stor grön drake
    t0va skrev 2011-04-29 19:55:24 följande:
    Bra, ska se ifall de hittar en datummärkning på den. Personen funderar på att sälja men jag har sagt att om den är för gammal så ska de inte sälja. Hon har ingen koll alls på ålder men den ser jättegammal ut. 
    maila säkerhetsbutiken annars, de har garanterat koll! Elelr NTF då
  • stor grön drake
    t0va skrev 2011-04-29 20:10:13 följande:
    mmm.. ska göra det ifall de inte får någon klarhet. Hon sa att det var en britax också. Fast bättre att man ber om hjälp än lägger ut gamla saker till salu. 
    VA? Men det står ju AKTA på märket mitt på ryggen... *ASG*
  • stor grön drake

Sålde vårat babyskydd från 2009 idag.
    Fick frågan hur jag kan sälja ett använt skydd när jag inte kan tänka mig att köpa begagnat...

Vad tysta de blev när jag sa att jag visst kan köpa begagnat, om det är från mig själv, dvs att jag VET att det är oskadat och aldrig blivit ovårdsamt behandlat.
    Och på frågan varför jag sålde då så har babyskyddet ca 3 år kvar att leva, det har stått oanvänt i snart ett år i väntan på syskonbeslut och nu ahr vi kommit till det att det blir inget syskonförsök det närmaste året. Då är det 2 år kvar på skyddet. Sen ahr vi fertilitetsproblem, fast de är dokumenterade kommer det krävas 6 månaders egna försök först, 1,5 år kvar. Efter det räknar vi in lite tid för medicinsk hjälp och sen en graviditet och vips har vi 0,5 år kvar... och vi använde babyskyddet 7 månader med sonen, bytte pga sommaren och att han fick på tok för varmt i babyskyddet, annars hade vi använt det till hösten, dvs ca 10 månader. Detta är ju dessutom "glädje" tider, inte alls säkert att vi kan börja fundera på syskon om ett år, inte säkert vi får hjälp snabbt efter det halvåret med "egna försök" osv. Så jag bestämde att sälja medans det var värt något.
    Då får jag minnsan motvilligt höra "att det var väll Ok för mig att sälja då..."

Lite hyckleri med tanke på att denna person sålde sitt babyskydd från första barnet (2004) för ett år sen, och jag är inte säker på att det var nytt när hon hade det till första barnet. Hon har även lustiga inbillningar om bilbarnstolar, men är 100% säker på att hon vet rätt för hennes man jobbar på bilfirma. Tex är deras duoflex godkänd för 25kg bak för den sitter med isofix... VA? är inte grejjen med isofix just att gränsen för fästena är 18kg?

• stor grön drake
    Finesse skrev 2011-05-19 15:34:48 följande:
    Nån som haft problem med att deras barn SKRIKER i bilen? Blev det bättre när ni bytte från babyskydd till bilbarnstol?
    Min Linus fick sånna tendenser i maj förra året (född november) men det tog ett tag innan vi fattade att han ahde tokvarmt i babyskyddet. Då bytte vi genast till bilstolen, som tur var hade vi köpt en MultiTech när babyproffsen ahde kampanjdagar några veckor innan.

Ont i magen av denna annons...
    www.nyan.ax/torget/index.pbs&cfied_id=54766
  • stor grön drake
    Finesse skrev 2011-05-19 21:41:19 följande:
    men ingen som vet om man kan sätta en 3 månaders i en hi-way? jag vet att den är från 0 kg.. men han kan ju inte sitta själv ännu.. hade tänkt vänta tills dess egentligen men han är ju fullkomligt hysterisk i bilen. 
    Vad har ni för babyskydd? Går det att vinkla det mer upprät? Tex graco logico går ju att få nästan upprätt sittande i basen om man vinklar den med reglagen (dvs helt enligt instruktionsboken)
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!