BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
![](https://www.familjeliv.se/Chatt/ikoner/smile6.gif)
Vi har sonen mitt bak av praktiska skäl, men förarsätet är ställt efter 186cm make och det finns rum mellan ryggstödet och bilstolen fast vi har den lite extra lutad ibland.
har man babyskyddet ytterst så är det ju relativt lätt att få in barnet i mittenstolen, köp ett husdjurs skydd för baksätet (hittade för 250kr, finns garanterat billigare) så blir inte smutsiga skor ett problem. sen när barnet är inne sätter man i babyskyddet. Det är riktigt bekvämt att sitta brevid på sätet och spänna fast, men ingen fara att luta sig in heller.
gran scenicens "bak baksäten" är godkända för bilstol har jag för mig, då de är likadana som de vanliga. man kan även djupjustera baksätet, så de kanske skulle gå att dra bak för att ge utrymme för lång man+barn.
Usch, var riktigt otäckt att läsa den bloggen (men viktigt, spred den genast på fejjan)
Blev nästan ovän med min syster när hon vände sin dotter framåt när hon var 2 år och 10 månader, och lååååångt ifrån 15 kilo (ungen vägde 19 när hon började skolan) bara för att det blev lugnare så för tösen ville inte åka bakåt längre. Min lilla skrutt kommer få åka bakåt tills öronen växt ur stolen, basta!
Då fanns inte den infon som finns nu, och internet var inte på samma vis, men det kändes inte bra. Behöver jag säga att min 14½ år äldre syster med 3 barn inte lyssnade på barnlösa 20åringen...
för fallande huvud bara måste jag rekommendera denna : www.barntrygghet.se/erbjudanden/nyheter/sleep-safe-en-unik-present-som-fyller-en-stor-funktion/
Vi hade till sonen i förra bilen (i nya är det inte lika skålat säte så inte behövt använda) och den funkade perfekt. Sonen gillade den väll inte direkt, men när den väl var fastspänd så brydde han sig inte mer