Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Ekorrfamiljen skrev 2011-03-26 14:59:25 följande:
    Så, bästa placeringen, tips på hur man ökar benutrymmet något och tja, kanske tips på en annan bil med bättre plats för tre bakåtvända stolar, tack!!
    vet inget om zafiran, men våran Renault Scenic har utan bekymmer plats med 3 bilstolar i bredd i baksätet, och jag tror ju inte att 7 sitsaren grand scenic är smalare precis.
    Vi har sonen mitt bak av praktiska skäl, men förarsätet är ställt efter 186cm make och det finns rum mellan ryggstödet och bilstolen fast vi har den lite extra lutad ibland.
  • stor grön drake

har man babyskyddet ytterst så är det ju relativt lätt att få in barnet i mittenstolen, köp ett husdjurs skydd för baksätet (hittade för 250kr, finns garanterat billigare) så blir inte smutsiga skor ett problem. sen när barnet är inne sätter man i babyskyddet. Det är riktigt bekvämt att sitta brevid på sätet och spänna fast, men ingen fara att luta sig in heller.

gran scenicens "bak baksäten" är godkända för bilstol har jag för mig, då de är likadana som de vanliga. man kan även djupjustera baksätet, så de kanske skulle gå att dra bak för att ge utrymme för lång man+barn.

• stor grön drake
    Åsalind skrev 2011-03-27 18:12:24 följande:
    Wingtear: vi har också en Scenic. I den får vi inte, enligt återförsäljaren, koppla ur airbagen fram. Är det samma sak för er? Jag trodde att om man lät proffs koppla ur airbags så fick man alltid göra det, men jag blev väldigt osäker efter beskedet och vet inte vart man mer ska vända sig för att få bekräftelse. Har f ö fått in 2-wayen och provåkt den nu. Maken höll på att få hjärnblödning när han skulle justera axelbanden och montera den i bilen...:) Allt eftersom han trodde att den gick att montera utan att först läsa manualen...
    vi har en äldre scenic, så jag vet faktiskt inte. vi har haft sonen bak sedan han bytte från babyskydd, det hade vi fram, men då hade vi en toyota corolla från -92 så det fanns ingen airbag. Men iom att alla andra bilar han åkte i hade airbag bestämde vi att dte var bäst han vande sig.

Jag har fått hjärnblödning på svärfar några gånger, de har en graco cosmic och när han inte fick den bra hade han istället för att ringa mig knutit fast den med midjebältet. *ryser* däremot är bilderna på sidan vilseledande, de visar att ena bältet ska gå direkt till bälteslåset, medans det andra ska gå under stolen osv. Men det är ju omöjligt utan att dela bältet (eller, det går ju i scenicen som har dubbla knäppen för att alla säten går att ta ur) så vi kör med båda under, stolen känns stabilare så med, än den variant vi fick till på annat vis.

Jag trodde multitechen var omöjlig att montera fel, det är den lättaste av alla bilstolar jag någonsin monterat, men lika sjutton lyckades min kusin få det tokigt. Hon bad mig kolla det, för fast de använde styroxkilen var det sån lutning så flickan bara hängde i axelremmarna.
    Visade sig att de fått med en kil för hiway från butiken, och därmed inte noterat den inbyggda kilen som man viker över... Den är ju bakfälld som ny, så undra på att det blev lutning Hon blev störtlycklig när jag fixade det åt dem.
  • stor grön drake
    Cecci78 skrev 2011-03-29 21:25:22 följande:
    eftesrom det är ett bröstspänne på den är det säkert en utländsk
    bröstspänne? det är ett 5punktsbälte med ett tillköpt säkerhets"spänne" för att förhindra barnet att lirka ur armar/axlarna ur axelremmarna. Det säljs flera olika modeller av dem här, det hör knappast till stolen som orginal.
  • stor grön drake
    myran82 skrev 2011-03-28 22:23:47 följande:
    En nyfiken fråga bara... Sitter bilbältet fast i basen med bara det där blå plast(?)spännet? Jag har varit lite tveksam till bas för jag vet inte om jag litar på att stolen alltid kommer rätt och inte lossnar vid en krock men sitter den bara med en plastspänne är jag ännu mer tveksam.

Det ska ju vara godkänt & så självklart, men verkar lite klent om man bara spänner ett plastspänne över bältet.

Vi valde att inte ha bas.
    Spännet sitter stenhårt, samt att det blir låst av babyskyddet till. Är inte spännet fast som det ska går det inte att klicka fast babyskyddet. Det bästa med bas är att man kan ändra vinkeln på stolen, på just graco's betyder dte att maan mycket snabbare kan börja ha barnen mer upprätt (=säkrare) än i en utan bas/bas utan möjligheter för att justera lutningen.
  • stor grön drake
    cicci85 skrev 2011-03-30 19:51:15 följande:
    men i tex USA är det väl alltid med bröstbandshållare? På alla bilder har de iaf det, till o med på babyskydd...
    Ok, bara sett dem som tillbehör förrut, vet tokmånga som önskat sig det (men inte brytt sig om att fråga i bilstolsbutiken, som för övrigt säljer sånna för några tior...)
  • stor grön drake
    cicci85 skrev 2011-03-30 20:07:10 följande:
    Jo, jag köpte ett sånt. Men vad jag sett finns bara en modell i sverige. De utländska verkar man spänna på nåt annat sätt, rejälare, men antagligen svårare att knäppa loss...
    jag har sett 2-3 olika modeller, kan iof vara samma märke och en äldre som sedan ersätts av en ny, har ej haft behov, men jag kan typ hela utbudet i lokala barnbutiken. Om jag måste fråga om de har något har de oftast det inte :-9
  • stor grön drake

Usch, var riktigt otäckt att läsa den bloggen (men viktigt, spred den genast på fejjan)

Blev nästan ovän med min syster när hon vände sin dotter framåt när hon var 2 år och 10 månader, och lååååångt ifrån 15 kilo (ungen vägde 19 när hon började skolan) bara för att det blev lugnare så för tösen ville inte åka bakåt längre. Min lilla skrutt kommer få åka bakåt tills öronen växt ur stolen, basta!
    Då fanns inte den infon som finns nu, och internet var inte på samma vis, men det kändes inte bra. Behöver jag säga att min 14½ år äldre syster med 3 barn inte lyssnade på barnlösa 20åringen...

• stor grön drake
    GAGA skrev 2011-04-24 23:30:34 följande:
    hej! Vi vill ha en bil som rymmer 2 bakvända bilstolar bak, men att man samtidigt måste kunna ändra på stolsposition (framstolarna) beroende på vem som kör bilen,
    Renault (megane) Scénic
    Maken är 180cm+ och vi har multi-techen mitt bak med mycket frirum tillgodo. Den har inte golvöglor (iaf inte våran -98) men de brukar inte vara så dyra dem man kan köpa till och montera under löpskenorna till stolen. Vi får utan problem rum med MTn och AG Cosmicen brevid varandra (och då skulle ju AG logico S få rum på sista sätet med, borde plocka i dem alla någon dag och ta bild )
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!