• Line80

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Barnens 3- åriga kusin sitter frammåt i en Graco XTP tror jag den heter... De vände honom för säkert ett år sen! Min undran är om det ens är meningen att den stolen ska användas frammåt? Alltså om man jämför med Two way som går att ha frammåt..
    Kan säga att jag redan ifrågasatt för länge sen varför de vände honom men jag har ju tyvärr inget att säga till om i den frågan! Men blir ju lite orolig när jag läser om hur dumt det är att vända på en bakåtvänd stol..,

• Line80
    Kina79 skrev 2010-11-17 21:06:15 följande:
    www.blocket.se/kronoberg/Britax_Hi_way_bilbar...

Exakt likadan som Hi-Way???? Jo det är den ju, förutom den lilla detaljen att den måste användas framåtvänt från 9 kg!!! Demon
    måste den verkligen vändas? är den tillverkad att den inte klarar av större barn bakåtvänt?
    tycker det är konstigt att de inte har samma regler överallt vad gäller bakåtvänt åkande med tanke på hur mkt säkrare det är!
    ♥ Nicole 2002 & Colin 2005 ♥★♥ Seline 100823 ♥
  • Line80

Ni som e "stammisar" här jobbar ni inom detta område eller hur kommer det sej att ni är så insatta och kunniga inom denna fråga? Jag tycker detta är en väldigt bra och intressant tråd önskar att fler kunde få upp ögonen för detta!! :)

• Line80

Har ett lånat babyskydd som måste lämnas tillbaka i början på februari, då kommer min lilla tjej vara ca 5 mån.
    Frågan är vilken stol man ska välja till en sån liten? Får eventuellt låna ett annat babyskydd men jag vet inte det kanske inte behövs om vi ändå ska köpa en stor stol?

• Line80
    Finesse skrev 2010-11-18 09:04:42 följande:
    Jag skulle välja en britax hi-way (om den passar i er bil förstås).. den är godkänd från 0-25 kg.. och är endast avsedd för bakåtväntanvändade...
    ja den stolen verkar ju de flesta rekommendera men hur vet man om den passar bilen? alltså menar om det är nåt speciellt att man inte kan ha den på alla platser eller om det är stödben osv?
  • Line80
    thecarseatlady skrev 2010-11-18 09:39:32 följande:
    Jag skulle också testa en Hi-way först, den passar nästan alltid. Kolla om stödbenet räcker till, om lutningen blir bra utan kil eller om det behövs en, samt om bältesspännet hamnar rätt och inte för nära stolen.
    hur vet man om lutningen är rätt då? kil eller inte? bältesspännet i bilen alltså? jag känner mej som ett stort frågetecken här ok nu dröjer det några månader till men jag hade verkligen kännt mej helt lost om det inte vore för er som finns här! {#emotions_dlg.flower}
  • Line80
    Joico skrev 2010-11-17 22:30:58 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur jag kunde bli så insatt.. jag vet inte var intresset kommer ifrån riktigt.
    Kunnig, ptja, lite mer än en "vanlig" förälder är kanske iofs. Jag har också läst mig till det jag kan. Och diskuterat här på forum, fått bra svar och info från bl.a Robert Bell och tidigare Håkan på carseat.se osv osv.
    Jag har inga barn, ska tilläggas
    oj inga egna barn men ändå så intresserad, wow!
  • Line80

Det värsta jag sett (förutom att se lösa barn i bilen som man tyvärr ser FÖR ofta) är ett framåtvänt babyskydd med en 2-åring i!!

• Line80
    Finesse skrev 2010-11-18 21:44:31 följande:
    hemskt.. det värsta jag sett är nog en bältestol som är satt bakåtvänd.. har fortfarande försökt googla å se vad det egentligen var för stol.. men det var garanterat en bältestol..
    hur får man på bältet då? :-O

är dessa godkända i sverige www.tradera.com/Bilbarnstol-9-manade-12-ar--ny---auktion_302586_122623518

finns många sånna
    www.tradera.com/butik/shop24/Barnsakerhet-gallery.on-sort.128-302584
  • Line80

Det är ju typ alltid bra priser på just two way.. har varit ända sen vi köpte till dottern -03. Undrar egentligen varför
    Hoppas det kommer ett bra pris på hiway om några måndader!!

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!