• Line80

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

har kikat lite på Mobin, den är ju väldigt snarlik Hi-way.. men frågan är varför den är godkänd från 9kg medan Hi-way är från 0kg.. hur viktigt är det egentligen att följa den rekommendationen?

♥ Nicole 2002 & Colin 2005 ♥★♥ Seline 100823 ♥
  • Line80
    yes79 skrev 2010-12-12 20:08:07 följande:
    Vår dotter väger 8 kg nu och sitter i Mobin, jag väntade lite då jag var tveksam till att sätta henne i den vid 7 kg, men på Babyproffsen sade det att det går bra från 7 kg och det var viktigast att hon satt bra med bältet och jag har även fått det svaret här i tråden så jag får ju lita på det.

Nu känns ju inte babyskyddet inte aktuellt längre i alla fall. Vi är helnöjda med Mobin, men vi ville köpa Hi-wayen från början just för att den var godkänd från 0 kg, men den passade inte i bilen.
    ok, vi får hoppas att hi-way passar i vår bil då, för hon kommer nog knappt väga 6 kg när vi måste byta..
  • Line80

Jag var tvungen att mejla å spela dum..Drömmer får se om man får nåt svar... hemskt att lura en ev köpare ju!!

• Line80

Man kan ju hoppas att hon råkat sätta in fel bild bara... för texten stämmer ju bättre överrens med TW

• Line80
    t0va skrev 2011-01-02 21:47:34 följande:
    Imorgon ska vi försöka ta oss iväg och prova hur hi-way sitter i bilen med sonen i, sist var han inte på humör utan skulle sova. Men när vi har kollat priser så verkar det vara utförsäljning nu på 2010modellerna, är det någon som vet om de skiljer sig något från 2011, om det är något att vänta på, eller om vi ska slå till direkt. 
    vi är oxå inne på hiway till våran 4-månaders. vad har du sett för priser då och vart tex? jag funderar oxå på när 2011 modellerna inkommer? antar att det bara är andra tyger på dom.. om det inte är hiway2 vill säga?!
    vi måste ha ny stol om en månad senast för då måste vi lämna tillbaka babyskyddet som vi har lånat!
  • Line80
    t0va skrev 2011-01-02 22:20:23 följande:
    Babyproffsen låg på 2200-2400 har jag för mig och 2200 på en annan liten babyaffär vi kollade på. Verkar ligga runt där. Sen har jag en kupong på hi-way för 2495 inkl. sparkskydd, men där är det färgerna felix, olivia, noha och greta. Vi var lite sugna på färgen  cowmooflage, fast om det är fullpris så är det inte värt det. Så kul är det inte ;) 

Jag är lite sugen på att fixa en stol innan vi åker hem igen till helgen så vi kan testa på långresa, babyskyddet är ju ändå med, om någon affär har de hemma. Tror inte det är hi-way2 som kommer, jag googlade lite och det verkar inte stå mycket alls om den uppdateringen, så det får vi nog vänta lite till på. 
    aha den kupongen från babyproffsen?
    jag e oxå sugen på cow.. men funderar på om det blir skitigt fort på de vita partierna...
    du får gärna återkomma sen när ni testat stolen
  • Line80
    t0va skrev 2011-01-02 22:31:07 följande:
    japp, från smartson eller vad det nu var, det verkar vara för 2011 modellerna. Jo det blir nog inte så snyggt efter ett tag med kossa, min liten kräks massor så då får vi väl tvätta stup i ett, han skulle behöva ett överdrag i galon ;) 

Kanske inte helt fel med 2500 inkl. sparkskydd även om det nog inte behövs i början. Ska se vad det var för priser imorgon och kolla i den lilla affären som också hade stolarna, fast där vet jag inte vad det var för modeller och servicen var kass. Hittade några för 1990 men färg Harry, men den färgen gillar jag inte alls www.bigbaby.se/produkt.php?id=359 
    nej jag är inte heller nåt fan av rutigt, färgen harry har ju funnits i flera år vad jag vet.. är det bigbaby du tyckte de hade dålig service på? för isf håller jag med!
    visst va cow tyget i plysch oxå? tycker det verkar skönare dessutom men opraktiskt på alla sätt å vis!
  • Line80
    t0va skrev 2011-01-03 18:20:34 följande:
    Fick svar frå britax "

Hi-Way kommer att komma med ett längre stödben, precis som du säger, men vi vet inte riktigt när.

De 2011 stolar som finns ute idag har fortfarande det vanliga stödbenet.

Cowmooflage är mycket riktigt ett sammet/plysch tyg."

Men nu har vi problem, vi testade hi-way i bilen men stödbenet är precis för kort. Hon satte den med kilen och långt ut, så det går inte att sitta i framsätet då. Vi frågade om det inte gick att testa att ha den fram med det skulle vi inte ha. Eftersom vi inte har fästöglor sa de att man inte får fast stolen. Så nu undrar jag vad det finns för alternativ, liten stol som kan funka där sätet är högt.

Lutar väl åt att han får sitta fram och sambon bakom mig.

Finns det någon som har koll som man kan prata med och testa, babyproffsen hade inte koll. Vi bor i Norrköping men kan tänka oss att åka till tex. stockholm bara vi kan få hjälp att prova ut en vettig stol.  

va synd att den inte passade där ni ville ha den! vad har ni för bil?
    du kan ju börja med att mejla Robert Bell på säkerhetsbutiken, förklara din situation och se ifall han kan råda till nåt vettigt förslag?
  • Line80
    t0va skrev 2011-01-05 18:27:36 följande:
    Ni som har barnen i mitten bak är det inte bökigt att få in dem där? Jag blev tipsad om att sätta bilstolen där så det kanske blir bättre utrymme i framsätet men det känns jobbigt att kräla in med barnet och få fast honom.
    japp det är skit bökigt om man har två större barn som sitter på vardera sidan, men det är det enda som funkar i vårt fall så jag tycker inte du ska klaga!
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!