• cicci85

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Finesse skrev 2010-11-18 13:14:54 följande:
    ehh.. hoppas du skrev att besafe endast har bakåtvända stolar? eller alltså förutom bältestolarna
    Men i Norge finns de väl som kombistolar? har för mig att norgenessen nämnt det...
  • cicci85
    tinis77 skrev 2010-11-18 16:36:42 följande:
    De hade fått informationen av butiken.. Och de bor i sverige så det var nog ingen kombistol.
    cicci85 skrev 2010-11-18 16:12:20 följande:
    Men i Norge finns de väl som kombistolar? har för mig att norgenessen nämnt det...
    Nää, men gud så dåligt! I somras såg jag två besafe framåtvända, såg helknäppt ut, bygeln hamnade ju framför barnen, måste varit i vägen när de skulle sätta sig...
  • cicci85
    norgesessan skrev 2010-11-18 19:07:20 följande:
    När den vänds tas ju bygelen bort. Kan inte föreställa mig att det blir 25 kg framåtvänd, för det är ingen bältesstol ((Är jag ganska säker på, kan inte garantera) men internbälterna, och jag vet inte om någon stol som ät godkänt till 25 med internbälterna (förutom specialstolar)

I Norge fanns det, när jag tittade, en framåtvänd med bygel mot golvet...Den var enligt reklamen jättesäker.
    Ja så hade de inte gjort på de som jag såg. Men det låter ju bättre att den ska tas bort
  • cicci85
    Finesse skrev 2010-11-18 21:44:31 följande:
    hemskt.. det värsta jag sett är nog en bältestol som är satt bakåtvänd.. har fortfarande försökt googla å se vad det egentligen var för stol.. men det var garanterat en bältestol..
    Såg du har de spänt fast ungen?

Jag såg en unge i en bältesstol som va så liten att den inte ens nådde upp med huudet till huvudskyddet...
  • cicci85
    maja 81 skrev 2010-11-18 22:01:13 följande:
    har inte läst tråden men undrar varför är det praxis  i Tyskland att vända framåt när barnet är 1 år och olycksfallen är promille jämför med sverige ang. dödsfall? har letat överallt efter krockstatistik bakifrån(skulle upplevas för barnet som en framifrån krock) och det finns inte. NGN som har sett/läst?
    http://www.sakerhetsbutiken.se/drbob.php?qid=3#faq-3
    http://www.ntf.se/konsument/fraga675.asp?katid=29
    http://www.mhf.se/motorforaren/files/MF%20nr%207%201010/MF_7-10_sid30-31.pdf

Har för mig att det dör ca 3-4 gånger så många småbarn i Tyskland mor i sverige, hittar inte tabellen just nu.
  • cicci85

där va tabellen!

har läst några forskningsrapporter men har dem inte sparade, orkar inte leta just nu men jag ahr googlar fram dem tidigare.

• cicci85
    Jempa L skrev 2010-11-27 00:11:21 följande:
    Jag kan ha fel, men Graco har väl aldrig haft babyskydd med isofix? Brio Primo har isofix, den hade vi till yngsta dottern. Sen har väl Maxi Cosi sin cabriofix också. Finns det fler?
    britax och besafe. Jag har inte heller sett AG med isofix, speciellt inte på en så gammal som i annonsen. Shit va han ville ha betalt
  • cicci85

Ang, hur bältet ska ska sitta så står det ju olika till olika Britaxstolar! Till HW står det ju att den ska sitta under och i bruxwn till TW står det att den hellre ska vara över! jag brukar flytta upp när bältet hamnar under axeln så man trycker ner axlarna när man spänner bältet och det riskerar att åka ner på sidorna. Då brukar det hamna mellan axlar och öron när jag flyttar upp det.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!