• cicci85

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

thecarseatlady skrev 2010-12-27 19:38:20 följande:
    ^ Jo, nu fungerar den! Jättebra inslag!! Ska ut på Facebook genast!!
    Jag har oxå lagt ut den
  • cicci85
    Greksmurfen skrev 2010-12-27 21:10:05 följande:
    jo e nog bäst å testa lite stolar......har en ford mondeo så det e ju en rätt rymlig bil. men maken vill gärna ha rymligt vidbenen å vill därför gärna ha babyskydd till dottern så länge som möjligt eftersom den är enklare å förflytta o hon sover samt att vi kan fsta den på vår barnvagn (maxi.cosis) så är nog rätt hundra att det blir ett till babyskydd iaf.

att det ska var så svårt å hitta "rätt"stol, ngn som har brios?!? hur e den ??
    Vet maken om att barnet åker säkrare i en fast bilbarnstol än i babyskyddet? Man ska ju byta så fort som möjligt... Har du provat om hiwayen får plats i mitten mellan sätena? Isåfall kan ni ha en i mitten och en på sidan, då kan man flytta förarsätet som man vill.

Jag köpte Multi-tech till min 2-åring och är jättenöjd med den, nackdelen är den lite sämre benplatsen bara. Skulle jag köpa ny stol till en bebis skulle jag kolla på maxi cosi mobi.
  • cicci85
    I wannabe skrev 2010-12-27 23:43:30 följande:
    Bra tråd. Har inte varit inne på den tidigare. För senast två månader sen var det en mamma till en pojke på samma dagis som min går på som stod och svor på att man kunde vända framåt vid 15kg, för då är de tillräckligt utvecklade.

Jag har inte läst så mycket i tråden, mest fakta. Men jag har en fråga;

Vi har en pojke som är 2.5år och väger 14kg. Vi har inga som helst problem med hans längd/stolens ryggstöd, eller benutrymme. MEN det som ställer till det är bältena, vi upplever bältena som korta! Det var likadant med babyskyddet.

I den ena bilen har vi Akta Graco cosmic comfort och i den andra, Brio Zento. Och vi har givit upp att försöka ha overall på när han åker i Brion. Generellt så är han så varm i sig och vi har motorvärmare, så vi åker oftast utan overall ändå(med fleeceställ osv). Men ibland känner man ju att det vore bra om man har overallen på, som när det är 15 minus och man åka och göra något utomhus. Eller när man är borta någonstans och ska hem och bilen är svinkall.
    Och har vi det här problemet redan denna vinter, hur ska det då gå nästa?
    Någon annan med samma problem? Tips och råd.
    Det verkar vara lite olika. Jag hade inga problem med bältets längd i TwoWayen men vi hade en AktaGraco Duoflex och den hade kortare bälten. man kan ju ha jacka och byxa så tar man av jackan i bilen.

Tråkigt att mamma på dagis inte var så påläst. Tyvärr är det ju vanligt att många tror att det är okej att vända när barnet väger 15 kg. Det är ju godkänt att sitta framåtvänd med bara bilens bälte från 15 kg men såklart inte att rekommendera.
  • cicci85
    Greksmurfen skrev 2010-12-28 09:59:08 följande:
    jo e mer å mer inne på det nu,  tänk att det sak vara så avancerat för å få det säkert för barnett.. blir till å leka den terroriserande kunden i barnaffären idag =P
    cicci85 skrev 2010-12-28 07:41:58 följande:
    Vet maken om att barnet åker säkrare i en fast bilbarnstol än i babyskyddet? Man ska ju byta så fort som möjligt... Har du provat om hiwayen får plats i mitten mellan sätena? Isåfall kan ni ha en i mitten och en på sidan, då kan man flytta förarsätet som man vill.

Jag köpte Multi-tech till min 2-åring och är jättenöjd med den, nackdelen är den lite sämre benplatsen bara. Skulle jag köpa ny stol till en bebis skulle jag kolla på maxi cosi mobi.
    tro inte han vet det, få ta den diskutionen med han idag... vilken bil har ni ?!?
    Jag har en volvo v70. Multi-techen sitter bakom passagerarsätet. Jag sitter bra i fram men sambon sitter lite trångt.
  • cicci85
    salsajenny skrev 2010-12-28 13:04:33 följande:
    precis. när det kommer från nån expert på ett så tydligt sätt borde det vara lättare för folk att fatta. att det man tragglat inte är några jäkla påhitt, och att det är nån slags "lag" att man måste byta stol bara för att det står på stolen från X antal kilo eller från 4 år....så skönt att höra från en riktig expert att man inte bör byta förrän barnet är 4 år, eller helst ännu äldre!

vad säger personalen i barnbutiker där det säljs bilstolar? jag har uppfattningen att de inte är tillräckligt kunniga, eller har jag fel? har själv inte pratat med nån om saken, bara hört från andra.
    Läste på Tv4 text att de kollat med personal på barngrejs affärer. 50% gav fel info och tyckte det var okej att vända alldeles för tidigt! Skrämmande och det stämmer med min erfaranhet oxå
  • cicci85
    Finesse skrev 2010-12-29 09:11:43 följande:
    Bältestolar ska användas till 10-12 års åldern.. så så länge barnet ryms finns ingen anledning till att byta..

OCH SAMMA SAK är det från bakåtvänd till framåtvänd. Bara för att din dotter fyller fyra år finns ingen anledning till att vända henne.. väger hon 25 kg eller är öronen över kanten på stolen, då vänder man barnet, absolut inte före.. Det är 5 ggr säkrare att sitta bakåtvänd. 
    Skulle skriva samma sak jag med 
  • cicci85

Förrsten , nu har jag sett en unge med knäna vid hakan Min 5-åring provade multi-techen igår och fy farao så trångt han satt! Han som satt såå bra i twowayen, med jättemycket benplats!

Kan man montera MT längre ut på sätet för mer benplats? Nu är ju klossen tryckt mot stolsryggen, jag antar att man måste ha så, de sa så på affären iaf...

• cicci85
    SanTan skrev 2010-12-29 10:15:57 följande:
    Jag vet att det inte är en magisk gräns vid 4, men eftersom hon växer så det knakar så tror jag att hon har vuxit ur sin stol framåt våren/sommaren! Vi ska inte byta förrän den är urvuxen så klart!

Min fråga var dock om vi ska köpa en NY bältesstol till yngsta dottern eller om hon kan överta storasysters stol och storasyster får då använda bälteskudden som vi har hemma, alltså: vi slipper köpa en ny stol! Men är det detta som rekomenderas så köper vi självklart en stol till! Jag vill att mina barns ska åka säkert.

Men som sagt, detta gäller för andra-bilen. I stora bilen som används för långa resor kommer båda att åka i riktiga bra framåtvända stolar (när den bakåtvända är urvuxen).
    Vi har riktiga bältesstolar i båda bilarna, när lillen ska vändas om ca 3 år är äldsta 8,5 år så då blir det nya bältesstolar.
  • cicci85
    norgesessan skrev 2010-12-29 10:27:44 följande:
    Cicci, tror inte det går...Har inte haft plats till att testa...Den tar ju upp tillräckligt med plats som den är nu.
    Ska se om Emil går med på att fotas i stolarna nu när bilen står utomhus
    Ja, det har du rätt i! Ja, det vore kul att de en bild! hur lång är Emil? Ska försöka fota Alex i MT men det är lättare sagt än gjort
  • cicci85
    Joico skrev 2010-12-30 11:47:57 följande:
    Hur då menar du? Att huvudet hänger?

Men shit vilka djupa sidor den har!
    Den har väl ungefär som Secura tror jag...

Nån som vet när Britax nya stolar skulle komma ut i affärerna?
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!