I wannabe skrev 2010-12-27 23:43:30 följande:
Bra tråd. Har inte varit inne på den tidigare. För senast två månader sen var det en mamma till en pojke på samma dagis som min går på som stod och svor på att man kunde vända framåt vid 15kg, för då är de tillräckligt utvecklade.
Jag har inte läst så mycket i tråden, mest fakta. Men jag har en fråga;
Vi har en pojke som är 2.5år och väger 14kg. Vi har inga som helst problem med hans längd/stolens ryggstöd, eller benutrymme. MEN det som ställer till det är bältena, vi upplever bältena som korta! Det var likadant med babyskyddet.
I den ena bilen har vi Akta Graco cosmic comfort och i den andra, Brio Zento. Och vi har givit upp att försöka ha overall på när han åker i Brion. Generellt så är han så varm i sig och vi har motorvärmare, så vi åker oftast utan overall ändå(med fleeceställ osv). Men ibland känner man ju att det vore bra om man har overallen på, som när det är 15 minus och man åka och göra något utomhus. Eller när man är borta någonstans och ska hem och bilen är svinkall.
Och har vi det här problemet redan denna vinter, hur ska det då gå nästa?
Någon annan med samma problem? Tips och råd.
Det verkar vara lite olika. Jag hade inga problem med bältets längd i TwoWayen men vi hade en AktaGraco Duoflex och den hade kortare bälten. man kan ju ha jacka och byxa så tar man av jackan i bilen.
Tråkigt att mamma på dagis inte var så påläst. Tyvärr är det ju vanligt att många tror att det är okej att vända när barnet väger 15 kg. Det är ju godkänt att sitta framåtvänd med bara bilens bälte från 15 kg men såklart inte att rekommendera.