• angeni

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

nu har vi bytt ut freeway mot en ny hi-way så nu har vi 2 hi- way istället. Har tröttnat på att den är så krånglig att montera och få att sitta bra i olika bilar och eftersom vi har barnvakt ofta och vi vill att folk ska ha bilbarnstol när de är barnvakt ifall något händer så ville vi ha en hi-way till. Kollade på two-way med men tyckte den verkade krångliare att montera ( är säkert inte det )
    Men dottern ligger under medellängdkurvan och förväntas göra det med så hon borde kunna sitta i den tills vi vänder. Är 1 år och 9  månader. Lina hade freewayen förut
    Sonen sitter med i en hi-way är 7 månader och ligger över medellängden så det kanske blir en two-way innan det är dags att vända men sambon var helt med på att köpa en sådan isåfall! känns bra att han låter mig bestämma när det gäller stolarna, inga ord och gnäll :)

• angeni

Hej.

Vi har en fråga.

Vi köpte en till hi-way i fredags på barnens hus i västerås.
    Nu när vi monterar in den i bilen nuddar jag dörröppningen med stolen och tittar sedan till stolen. Jo visst en liten spricka i frigoliten på stolen..... Jag fattar inte hur det är möjligt när vi inte stötte den hårt alls mot dörröppningen..

Min fråga är nu : Kan man använda den stolen eller måste vi köpa en ny igen??
    Om det är så känsligt kommer man ju inte våga att flytta på stolen alls..

Fan känns inte bra att veta att de är så känsliga..

• angeni

2195 var det för färgen harry.

Så då får man ut helt ny frigolit som ska sitta i stolen? Så det måste bytas ut innan stolen kan användas?

• angeni

okej. Sprickan är väl ca 2 cm lång blev precis uppe vid tejpen som sitter under tygklädseln.

• angeni

Tack alla för era svar. Vi ska in till stan idag med bara ett barn så då kan vi prata med dem och se om vi kan få stolen utbytt. Man kan ju vara lite fräck och hävda att sprickan fanns där när vi öppnade stolen. Inget som man kan se i butik eftersom de har plast runt sig.

Men skönt att veta att de är mer för komforten frigoliten finns än att det är den som skyddar mest.

• angeni

Cissi85: Ja hi-way har jag med uppfattat som trång, vi har 2 stycken såna och ajg tycker det är jättesvårt att få ungarna att sitta bra och få tag på bältet, trångt mellan axlar och kanterna.

• angeni

Är det inte samma förankringsband till alla stolar? Det trodde jag iallafall. Vi har köpt extra uppsättningar på barnens hus, och det är britax som har gett ut dem som vi köpt.

• angeni

Vi har köpt en ny bil igår, 850 sedan som extrabil till sambon.

Nu har vi 4 bilbarnstolar, 2 hi-way och 2 two-way.
    Passade på när de hade babykväll på barnens hus att köpa 2 two-way till rea för att de ska kunna sitta bakåtvänt så länge de kan :)

Nu har vi 2 hi-way bredvid varandra i bilen. en bakom passagerare och den andra i mitten.
    tänkte fråga om det är någon som har så fast, hi.way i mitten och two-way bakom passagerare.
    För vi kan inte ha en fram och bak i nya bilen då den har airbag fram vilket vår v70 inte har :)

Men tänkte om det är någon som har det så så man kan få tips?

• angeni

Nu har vi satt in stolarna i bilen, men jag blev inte klok på monteringen. Men på baksidan av "nackskyddet" så fanns det ju snabb bilder på monteringen.  Det slutade med att vi fick göra den altenativa dragningen i baksätet, alltså vi har dragit bältet underifrån upp och under tyget ohc sedan ut och ner genom det andra hålet igen. Stolen sitter som bärget i bilen. Bältet räckte inte till för oss när vi provade den dragningen det skulle vara enligt bilderna.

Men har insett att vi kommer få problem att få in two-wayen bredvid hi-wayen i v70 då den är bredare på sittytan än hi.way men ska prova iallafall :)

• angeni

Vi har en V70 -06 och idag var jag åkt med tre stolar i. I mitten bak en hi-way och bakom passagerare en Two-way och fram en till hi-way. Bakom förare går det knappt att ha någon för att sambon ska kunna skjuta bak säger tillräckligt. Sambon är 1.76. Men vi hade hi-way bakom förare när det ej behövdes bemålats och utan kil.

• angeni

Vi har problem med vår twoway. När man ska släppa efter och förlänga bältet så går det extremt trögt och de där remmarna som håller fast axelpuffarna är i vägen. Samt när man ska dra åt bältet så går det enormt trögt. Samma sak på båda twoway vi har.
    Har för mig att jag läst att någon har klippt av de extra remmarna, blev det någon skillnad då?

• angeni
    norgesessan skrev 2011-08-04 10:58:40 följande:
    Är bilsäterna såpass mjuka att den klämmer om bandet som går under stolen kanske? Det blev så på vår multitech en gång.
    Kanske kan vara så men de två stolarna sitter i två olika bilar och ändå är det samma problem. Men då¨vet jag att man kan klippa bort de där extraremmarna iaf. Hur långt upp har ni klippt bort dem?
  • angeni

var får man tag på de där bröstbandspännen? Vår dotter på 2 kryper ur vid långresor...... Men kortare sträckor går det bra.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!