BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
äntligen fungerade det :)
äntligen fungerade det :)
Jag måste fråga då jag inte får någon klarhet i detta. I bruksanvisningen till hi-waystolen så är det en glad gubbe vid både höftbälte i mitten samt trepunktsbälte. Men sedan står det att stolen måste användas med trepunktsbälte.
Hej. Vi har ett problem. Bil volvo v70 -06
ingen av oss är superlånga men när hiway står i baksätet så står den supernära sätet. kanske max 7 cm från stolen till sätet. Så just nu sitter vår son i den på 4 månader. Då har vi inte använd kilen för då går det itne alls. Denna stol står bakom föraren då vi måste kunna justera sätet.
Bakom passagerarstolen står en freeway som vår dotter på 1,5 sitter i. Denna måste ju luta mot säte så den måste stå där eller i framsätet. Vi har ingen airbag fram.
Genom denna stolen så har hon ganska mkt benplats ändå. Ingen fara alls.
Men hur gör vi sedan?
När freeway står i framsätet är den ganska nära vindrutan, och hi-way skymmer hela backspegeln.. Hur långt från rutan måste barnets huvud vara? Än så länge går det att ha båda bak men risken sedan är att en måste sitta fram och en bak, tråkigt nog men hellre det än att vända framåt.
Men vi har tänkt byta ut freeway mot en twoway sedan - är den något mindre än freeway?
Ursh vad trött jag blir på folk som inte vet vad de pratar om.
En kompis har en dotter som är 5 månader, hon tycker inte dottern sitter bra i babyskyddet längre så hon fråga på facebook om hon kunde byta till bilbarnstol.
jag rekommenderade då hi-way och sa att man kan få jättebra lutning på den (såklart beroende på skålade säten eller inte ) Och att den är godkänd från 0 kg så hon kan sitta i den nu, väger 7,5 kg.
Då kommenterar hennes släkting att det är farligt för de små att sitta i såna stolar redan nu då de inte är tillräckligt starka..
Så då nu kommer hon vänta och låta dottern sitta dåligt men då detta enligt släktingen är säkrare.
man blir bara knäpp alltså...
Har kommenterat att det absolut inte är farligt för de små att sitta i bilbarnstol redan nu. Men det lyssnades inte på.
Nu ska hon få en stol från grannen och jag vet inte om jag ska kommentera om datumstämpel eller inte.. Risk för att bara låta besserwisser :(
Hi-way var det någon som sa i tråden att det är ingen fara att den lutar mot sätet eller instrumentpanel, men själva tyngden ska vara riktad mot stödbenet så att den tar tygnden vid en krock har jag för mig.
Vi har hi-way lutar mot sätet i vår volvo iallafall, annars skulle det inte gå för maken att köra.
Förresten tror jag de sa på nyhetsmorgon att det är bra om man lutar stolar som har stödben mot sätet eller instrumenpanel då stolen sitter stadigare då vilket innebär att den blir säkrare.
Vi har brio primo och lånade actas av en kompis. Båda våra söner hatade acta gracos logico för de halvlåg så mkt ner i den. Skrek mestadels av bilresan medans den av grabbarna som satt i brion var helt tyst och nöjd.. konstigt det där
Men jag hade valt brio primo igen om jag får ett tredje barn.