• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Ledilnaan skrev 2011-01-08 17:25:28 följande:
    Varför älskar inte folk sina barn tillräckligt för att låta dem åka säkert i bilen? En kompis på facebook la ut bild på dotterns nya framåtvända bilstol, dotter fyller tre år i juni!!
    Åh, blir så irriterad!
    Åsså är dom stolta över det!!!!!
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    ellenwesterlund skrev 2011-01-08 19:49:59 följande:

Har bara lite funderingar ... I min bil sitter killarna (3½ år) i Akta nånting stolar och i sambons bil har vi Briostolar.
    Tycker bältena är lite korta, går med nöd och näppe att stänga, dra åt går inte.
    De har normalt med kläder på sig (overall/jacka/täckbyxa med två tröjor o byxor under). Är 98 cm långa (på ett ungefär) och väger 15 kg. De är alltså inga tjockisar.
    Ena killen säger nästan varje gång "måste fixa stolen mamma!" vet inte vad han menar med det men ska testa att luta den lite mer, brorsans lutar lite mer (lutar knappt men den andra är väldigt rak om det är det som inte känns bra för han?).
    Har ingen lust att vända dom förrän TIDIGAST i sommar då de fyller 4år men hur/vad gör man när bältet i stolen knappt räcker till? :/ Kan ju inte skippa ytterkläderna precis.

Förstår liksom inte när ni som har mkt större barn kan sitta i sina stolar med det bältet och mina som är mindre och bältet knappt räcker till? :/

Man ska varken ha overall eller jacka i stolen.. 

Min dotter har aldrig åkt bil med overall någonsin men jag borde nog testa en dag å se om hennes bälte räcker till.. hon är 97 cm lång å väger nästan 16 kg.. 
  • Finesse
    Joico skrev 2011-01-08 21:41:58 följande:
    Jag mailade honom, var det fler som gjorde det?
    Nej men jättebra att du gjort det
  • Finesse

Låter märkligt att bältet ska vara så litet på henne.. men britax two-way sägs vara den största stolen men dock vet jag inte om den har längre bälte.. jag låter nog nån som har en sån stol eller som har både den å MT:n svara på det..

• Finesse
    mammatill2härligavildar skrev 2011-01-09 23:13:11 följande:

Halloj!

Kikar igenom bildtråden och börjar fundera på en sak. Är d någon som har bild på hur banden ska fästas i stolen/skenorna (el va d nu är) i sätet framför. Alltså om man har tex en high way, hur ska fästrämmarna sitta???? Vore toppen om nån hade bilder så chansa kan man ju alltid=) Vi har en saab 9-5 så om nån har bilder på d vore d super.
    När vi köpte vår high way hjälpte säljaren i den barnbutiken till att fixa sånt o jag litade blint på honom, men skulle gärna dubbelkolla med er expterte=)

Är så glad att jag hittade denna tråd=)

Vi har en 9-5:a från 06 och där står det i instruktionsboken hur man fäster.. jag har själv aldrig gjort det då det är min sambo som har hand om sånt.. men dom fästs i skenorna under.. vi har sport elstolar så det är lite annars då.. kan tyvärr inte ta kort då jag är alldeles för tjock för att böja mig framåt just nu å krypa in under å kolla.. :-S
  • Finesse
    Emsingen76 skrev 2011-01-10 06:36:06 följande:
    Är det någon som vet om man kan hitta instruktionsok till Britax Secura på nätet? Förut hade de dem på sin hemsida men inte längre, vad jag kan se, utan man måste beställa dem.

Jag har nämligen problem med grenbandet (kan det heta så?) där spännet sitter. Jag spänner åt det men bara någon dag senare sitter det uppe vid revbenen på sonen som är 8 1/2 månad. Jag funderar på om det kan vara feldraget på något sätt. Förstår ni hur jag menar?
    Jag vet att dom tidigare hi-ways har samma problem.. det fattas nån liten svart gummigrej på dom.. vi köpte en hi-way 09 å den har den där extra grejen så då sitter grenbandet rätt.. Ring till Britax och fråga.. dom måste ju ha fått den frågan flera ggr..
  • Finesse
    MUM CC skrev 2011-01-10 08:25:32 följande:
    Vi hade det problemet med den första Britax HighWay vi köpte 2007. Vi var i en butik och frågade om det , och då fick vi en ny grenrem helt gratis (och vi hade inte ens köpt stolen där).

En fråga om hur länge barnen kan sitta bakåtvänt i framsätet:
    Vi har 2 Britax Highway, en till dottern som blir 4 i april och en till sonen som blir 2 nu i januari.
    Tänkte att dottern ska få sitta bakåt så länge som möjligt, men undrar över att ha stolen i framsätet. Om huvudet sticker upp lite över stolen så känns det som att huvdet är väldigt nära glasrutan, och vid en ev krock så åker ju bådet barnet och stolen en hel del, dvs huvudet måste ju då åka in i rutan?! Känns inte så bra... Hur har ni andra tänkt om det? Vi använder då och då alla 3 säten i baksätet så därför har vi en stol fram och en bak. Nu sitter oftast lillebror i framsätet och han är ju kortare, men han växer ju också!
    Jag tror att det måste vara 5 cm ifrån rutan.. men hör med NTF i ditt län.

När NTF var på öf här så sa dom att huvudet inte får sticka upp nånting alls över stolsryggen om barnet sitter i framsätet, sitter barnet i baksätet får huvudet sticka upp till öronen.. Har inte läst eller hört det någonannanstanns så jag blev lite förvånad. 
  • Finesse
    MUM CC skrev 2011-01-10 08:38:18 följande:
    OK, ska kolla upp det med NTF! men får gärna kommentarre från er alla också!
    Hoppades att lillebror kunde sitta i framsätet tills storasyster kan åka framåt (och då ha båda i baksätet), och det är väl inga problem om vi vänder henne när hon blir 4 i april, men tänkte ha henne bakåt lite längre om det går för stolen har hon inte växt ut ännu...
    Alla gör som man vill men varför riskera hennes liv för? NTF och VTI går ut med att man ska sitta bakåtvänd så länge det är tekniskt möjligt i den största stolen. Att hon blir 4 år gör inte att hennes nacke magiskt blir stark över en natt.. 

Min dotter kommer att få sitta bakåtvänd tills hon väger 25 kg eller öronen är över kanten på ev. two-way har inte bestämt vilken stol hon ska få ännu... Lillbebisen tar över hi-way eftersom den är mindre än two-way. 
  • Finesse
    MUM CC skrev 2011-01-10 09:28:40 följande:
    JHmmm... Jag frågade ju just för att jag vill ha henne bakåt så länge som möjligt, helst tills hon är 5 år! Så "attackera" inte mig, är du snäll!
    från NTFs www:
    -----------------------------------
    Fråga:
    Bakåtvänt barn fram och avstånd till vindrutan
    Hur nära vindrutan kan barnet sitta med huvudet i en bakåtvänd stol i framsätet? Ofta säger man att det är bättre att placera barnet fram eftersom det finns bättre benutrymme, men då kommer huvudet väldigt nära vindrutan.
    Svar:
    Avståndet till vindrutan måste vara minst 5 cm från barnets huvud. Bilbarnstolen ska monteras fast och hårt ner i sätet. Lutad mot instrumentbrädan ska det därför inte finnas så stor rörelsemarginal för bilbarnstolen. Risken att barnet kommer i kontakt med vindrutan är därför liten. Det är betydligt farligare att färdas framåtvänt.

Om du ändå tycker att det ser läskigt ut kan du prova om det går att få en annan lutning på stolen så att barnets huvud kommer längre från rutan.

-------------------------------------
    Ska kolla lite mer i vår bil eftersom nu är inte stolen i framsätet direkt mot instumentbrädan (får inte till det så nära), och det känns ändå som stolen är nära fönstret...
    Fast det där gäller väl stolar utan stödben.. hi-way ska ju varken röra sätet eller instrumentbrädan..
  • Finesse
    MUM CC skrev 2011-01-10 11:46:34 följande:
    Han som utformat Britax HighWay (på Säkerhetsbutiken,ett så bra ställe!) monterade stolen i vår bil och han satte den mot sätet (och med stödbenet såklart) och sa att det var absolut bäst. Då tar ju sätet emot en del av kraften vid en krock.
    Han sa även att en del i instuktionen var "fel" (dels att stolen inte får vila mot något), och att de i USA hade gått vidare med produktionen av instruktionsmanualen utan att ha rådfrågat honom innan. Det som mer var "fel" i manualen var att den klämma  (närmast bildörren) i barnstolen som ska sitta över bilens säkerhetsbälte inte behöver sittaöver BÅDA delarna av bältet utan endast över det bälte som kommer från golvet och alltså inte över det bälte som gåt över axeln. För när den sitter över båda bilbältena så knäpps den lätt upp av tycket från bilbältet.  Oj, vad svårt att förklara, hoppas att ni förstår!
    Jo jag vet.. det har britax oxå sagt till mig.. det ska vara som MT..
    t0va skrev 2011-01-10 11:28:55 följande:
    Japp, de i säkerhetsbutiken och carseat.se sa till mig att det är ok och rekomenderat att ha hi-way mot instrumentbrädan MEN det står inte i instruktionerna för då är risken stor att folk inte monterar stödbenet. Så bäst är om man har stödbenet monterat OCH den lutar mot instrumentbrädan. Ev. skulle det komma en änding i instruktionerna fast britax var oroliga att folk skiter i stödbenet då så de vill inte skriva ut det. Är samma med sätet framför kan man få stolen fastkilad mot sätet med stödbenet nere så är det bäst. 

Jag frågade eftersom när affären monterade i våran bil så gick det inte utan att stolen rör sätet framför och säljaren var så noga med att det skulle vara avstånd emellan, men jag litar mer på säkerhetsbutiken och carseat.se än babyproffsen. 
    Ja visst stämmer det.. men samtidigt måste stödbenet användas.. stolen är gjord för det.. finns många som struntar i det.

Jag har en kollega som har en duoflex och den MÅSTE ha stödben i baksätet.. men eftersom den inte behöver det i framsätet så går ju stödbenet att plocka bort så när han monterade in den i baksätet tyckte han att det bara var i vägen så han använder det inte.. trots att jag påpekat det oxå. Ibland tror jag det är bättre om manualen är extra tydlig om saker å ting.

Sen att dom ändrar instruktionsböcker i efterhand är jag iaf mkt medveten om.. jag har varit i kontakt med han som godkänner dom ang MT och att det står att VTI och NTF rekommenderar framåtvänd åkande från tidigast 3 år.. Han höll med mig att det absolut inte ska stå så och när han godkände den så stod det inte alls.. så det är nånting britax senare lagt till.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!