• Cecci78
    norgesessan skrev 2011-05-23 22:04:21 följande:

Det kom ut ett nytt bilstolstest i Norge nu, men varken two way eller multitech var med. Kid+ fick bra poeng. Cybex bäst av bältesstolarna.

Tycker det är så tråkigt att alla stolar inte testas bakåtvänt.Går den att vända testas den bara på det sämsta alternativet, framåtvänd....

Sen tar användarvänlighet upp så mycket plats, så framåtvända stolar fr ju högre poeng eftersom dom är lätta att montera.

du länkade till det för ett tag sen väl? du får gärna lägga länken här igen:)
  • Cecci78
    JWM skrev 2011-05-24 07:35:04 följande:
    både acta/graco, britax och denna i länken går att höja ryggen på det är ju liksom poängen att stolen skall växa med barnet...
    går det verkligen, är det inte bara huvudstödet man höjer i aktan? Vår britax adventure kan man bara höja huvudstödet, inte skydden som sitter på sidan, de är alltid i samma läge.
  • Cecci78
    norgesessan skrev 2011-05-24 11:11:26 följande:
    JMW, bältesstolen hon syftade på fungerar så bäde sidoskyddet och nackstödet höjs, inte bara nackstädet. I våran Kid+ är dock sidoskyddet såpass högt att det tar lång tid innan nackstödet når ovanför.
    ja just det, såg inte ditt inlägg...
  • Cecci78
    Heffa skrev 2011-05-24 20:47:20 följande:

Bältesstol är kudde med rygg?

japp
  • Cecci78
    t0va skrev 2011-05-27 00:29:42 följande:
    Vem var det som tipsade om att dra remmarna bakåt när man ska spänna fast stolen fram. Vi testade nu ikväll när vi flyttade fram sonens stol och det gick ju så mycket lättare. Nu var remmarna för korta för att nå bak under stolen men vi förlängde med ett par spännremmar i öglorna och jag tryckte ner stolen och sambon drog. 

Vi la en filt på sätet också och då blev det lite stabilare, vi har så mjuka säten så det har varit problem. Nu sitter den bra mycket stabilare och emot instrumentpanelen också. Visserligen tror jag den står lite mer upprätt än vad som är tanken, i alla fall är den lite mer upprätt än i min morsas bil, men sonen sitter bra.

Nu är enda saken att vi ändå måste ha remmarna korsade under passagerarsätet men det ska vara ok enligt säkerhetsbutiken, men står inte i manualen och maxi-cosi har inte svarat.  
    Har ni förlängt med vanliga spännband? Är det en godkänd montering när man inte använder orginalbältena?
  • Cecci78

aarrrggghhhhh...

idag var det lite aktiviteter på stan o bla polisen var där. Jag pratade med en o frågade lite om de gör mycket kontroller o så, sa att det är lite si sådär med bälten o bilstolar bla på dagis och att de gärna får göra koll där.

Polisen jag pratade med tycker jag begår tjänstefel!! Han tyckte det var ok att barn satt med bara bältet o att de kan använda bara midjedelen o lägga det andra bakom ryggen... Jag sa att det är ju lag på att barn under 135 cm sitter i en godkänd stol, han menade då att lagen sa en sak o verkligenhetern en annan... Om man kör ett "extra" barn tex hem från dagis så får man ju sätta det med bälte som jag beskrev ovan här..... det hade ju inte jag gjort sa jag, nä alla får gära sina val var kommenteran.

Han gav iaf inte böter om de har bälte bara, alltså inte ens om de minsta barnen bara har bälte. Jag menade att så små barn glider ju ur bältet (det är ju därför tex amerikanska stolar har internbälte framåtvänt) men det verkade han inte hålla med om.

Alltså om inte polisen ens ger böter när barnen inte sitter i bilstolar så är det väl klart att folk inte bättrar sig!!!! SÅÅÅÅÅÅÅ ARG är jag just nu....

• Cecci78
    norgesessan skrev 2011-05-28 16:56:47 följande:

Cecci, tar jag fel, eller är det så att du också bor i Malmö? Har fått för mig det.

Jag hade ringt polisen/majlat och sagt som det var och frågat vilka andra lagar man kan ignorera eftersom lag är en sak och verkligheten en annan, eftersom en av deras poliser tänker så.

nej jag bor i Småland. Har dock bott flera år i Lund, Skåne är fint!!!

Det där skulle jag kommit på att säga när jag pratade med dem....
  • Cecci78
    Tibell skrev 2011-05-28 20:29:56 följande:
    Har en liten fråga till er som har sådan superkoll på allt här inne =)
    Vi ska i veckan köpa ny bil. Jag vill ha båda töserna ( 4 och 1.5 år gamla ) bakåtvända så länge som möjligt och våran "gamla" bil är alldeles för liten. Mannen suckar lite men vet hur viktigt det är för mig och tvekade inte.
    Vi ska även byta stol till äldsta, hon ska få en two-way. Så nu kan hon åka bakåt länge =)
    Men jag vill kunna klä bilstäterna och skydda dem så mycket som möjligt.
    Har ni några tips om vart man kan hitta fina skydd ??
    Tack på förhand!
    jag köpte på biltema, som ett "täcke" till baksätet. Man måste dock göra hål för bältena själv, tror det kostar runt 200 kr men det är bättre än jag hade förväntat mig, det sitter uppe på sätet trots att man inte fäster det på något sätt
  • Cecci78
    Sweetness skrev 2011-05-30 10:30:58 följande:
    Vi har en Brio Zento till vår 1 åriga dotter och jag tycker att det är svårt att få henne att sitta bra. När hon somnar tappar hon huvudet framåt så pass mycket att hon knappt kan andas och den som sitter i baksätet med henne får hålla uppe hennes huvud när hon somnar. (hon sitter alltså i baksätet i vår VW passat)

Stolen är så väldigt rak, hur får man den mer bakåtlutad? Hur långt fram på sätet ska stolen sitta monterad egentligen? Hittar inget "märke" eller så på den lilla svarta klacken i bak på stolen som indikerar vart säteskanten ska vara. Tacksam för hjälp.
    Har du benet under stolen infällt eller utfällt? Det finns en liten svar markering på den lilla klacken som ska vara lite utanför sätet, det är som ett lodrätt streck
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!