• Cecci78

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

6 Små Älsklingar skrev 2011-03-19 10:48:48 följande:
    Det börjar bli dags att köpa bilstolar till tjejerna och undrar om det är någon som har koll på vad som kan tänkas passa bra i en mercedes viano?

Till 3½-åringen har vi en besafe izi kid men den är rätt hög så det blir lite småjobbigt att behöva sätta in tre barn i en sådan stol när bilen redan är hög den med.
    Jag hade bytt så att 3½-åringen fick en bakåtvänd Britax Two Way eftersom det är den bakåtvända som du kan använda längst och i vår bil tar den iaf inte så mycket plats+ att den är till 25 kg. Besafen till en av dina små+ en ny stol till den andra lilla.
  • Cecci78
    6 Små Älsklingar skrev 2011-03-19 14:55:45 följande:
    Nej jag skrev att vi inte vill köpa en till sådan. 3½-åringen väger bara 14 kg så det är nog något år kvar till han väger 18. Den är lite för hög men annars har vi gillat den
    Cecci78 skrev 2011-03-19 14:40:48 följande:
    Jag hade bytt så att 3½-åringen fick en bakåtvänd Britax Two Way eftersom det är den bakåtvända som du kan använda längst och i vår bil tar den iaf inte så mycket plats+ att den är till 25 kg. Besafen till en av dina små+ en ny stol till den andra lilla.
    Bra idé
    Vad är det för skillnad på two way och multi-tech?

Vi har inget platsproblem i vår bil, det finns gott om plats för alla sorters stolar
    Multi Tech har ett nackstöd som gör att den inte går att använda lika länge som two way, barnets axlar tar i där till slut. En del säger att multi tech tar mycket plats men jag vet inte, har inte haft den själv, har däremot en two way till min 6-årin på 122 cm.
  • Cecci78
    Åsalind skrev 2011-03-21 09:21:43 följande:
    Izikid x3 är den vi har och som vi nu har lite strul med. Dottern är lite över normallängd, och har "tyvärr" lagt längden på överkroppen, vilket gör att hennes huvud redan nu, vid 3 år, redan börjar nå över ryggstödet. Inte kul. Vi tvingas allvarligt överväga en ny stol. Denna hyr vi från If, som, när jag frågade hur man löser problemet med att hon når över kanten, svarade att då var det dags att vända på henne... Aaaaaarrrggghh! Detta från ett försäkringsbolags avdelning för barn-i-bil-säkerhet...

Och jag blir tokig på det här med viktrekommendationerna för stolar. Dottern väger ungefär 18 kilo men är inte mer än dryga 3 år. Pga hennes vikt "ska" man vända henne, men hennes ålder säger att man INTE ska vända på henne.
    otroligt dumt förslag från If! Jag säger som andra här, köp en britax two way, min pojk är 122 cm o är 6 år o 4 mån o sitter bakåt i den
  • Cecci78
    Åsalind skrev 2011-03-21 09:31:54 följande:
    Ja, jag håller mig helt till åldern, struntar egentligen i hennes vikt. Hennes skelett är ju inte redo att vändas framåt bara för att hon nått en viss vikt. Irritationen är på IF, att de hellre hänger upp sig på vikt, snarare än barnets fysiska utveckling och ålder. Som om 3-åringar inte kan väga mer än typ 15 kg och var 90 cm långa.

Kollade in Two-wayen tidigare, men så råkade jag se Multi-techen och kände att den verkade kunna funka ännu längre? Man kunde höja huvudstöd osv. Svindyr förvisso, men kan man ha den tills hon är 6 och sen låta lillasyster ärva så är den ju superbillig egentligen. Den gick visst att använda som bälteskudde sen också, även om jag läste att nån tyckte att den då var för tung som bälteskudde för att vara säker.
    ja den skulle jag aldrig våga ha framåtvänd, supertyngd att få i ryggen vid en krock! Den går inte att ha längre än two way eftersom axlarna tar i huvudstödet.
  • Cecci78
    LillTussa skrev 2011-03-22 12:06:54 följande:
    Jag fick höra av försäljare att TW helst ska användas när barnen är 18 mån och över. Annars kan de sitta knasigt i stolen. Och enligt min erfarenhet så var den personen ganska rätt ute. Emil t ex som är 8 mån sitter inte bra i TW, men Ellie som är 22 mån sitter som en kung!
    Det håller jag också med om, TW är jättebra till större bakåtvända barn, vi köpte vår när sonen var 4½. Jag skulle inte välja den direkt efter babyskyddet.
  • Cecci78
    PetraMunchen skrev 2011-03-26 21:31:26 följande:
    Nån som har en bra rekommendation på bakåtvänd stol för en 2,5 åring (3 i sommar) som väger 19 kilo och är 104 cm lång? Han skriker som tusan ibland för att benen värker, börjar bli lite jobbigt med vår nuvarande stol för honom då han sitter så hopträngt. Vi har idag en Britax Multitech som man visserligen kan vända åt båda hållen men vill ju gärna ha honom bakåtvänd ett tag till. Vi har rätt skålade  säten (BMW 1 serie) vilket gör att utrymmet nog blir mindre för benen än i en del andra bilar.
    stolar med korta sittytor som tex britax Hi way ger mer benutrymme men jag hade testat den Britax Two Way, det är den största bakåtvända stolen. Multi Tech är inte att rekommendera att använda framåt, jag skulle aldrig våga det, den väger alldeles för mycket för att få i ryggen vid en krock. Two Way är oxå godkänd framåt men riktigt dålig att ha så, men bra bakåtvänd.
  • Cecci78
    madeze skrev 2011-03-26 21:04:15 följande:
    En fråga... Man får ju inte överskrida viktgränsen men får man göra tvärtom? Om ens son växer ur den men väger inte så mycket som nästa stol har som minigräns, är det då OK att byta till nästa stol eller ska man hitta något mellanting?
    men vad är det för bakåtvänd stol som är från 15 kg, kan det verkligen stämma?
  • Cecci78
    madeze skrev 2011-03-26 21:04:15 följande:
    En fråga... Man får ju inte överskrida viktgränsen men får man göra tvärtom? Om ens son växer ur den men väger inte så mycket som nästa stol har som minigräns, är det då OK att byta till nästa stol eller ska man hitta något mellanting?
    För du menar väl inte att du har en bakåtvänd som bara är godkänd till 13 kg o tänker byta till en framåtvänd? I så fall, köp en bakåtvänd som är godkänd till 25 kilo.
  • Cecci78
    stor grön drake skrev 2011-03-30 19:38:20 följande:
    bröstspänne? det är ett 5punktsbälte med ett tillköpt säkerhets"spänne" för att förhindra barnet att lirka ur armar/axlarna ur axelremmarna. Det säljs flera olika modeller av dem här, det hör knappast till stolen som orginal.
    i tex usa är det standard på alla stolar tror jag, som denna
    http://www.britaxusa.com/car-seats/marathon-70
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!