• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

myran82 skrev 2011-02-22 12:52:18 följande:

Jag letar ju stol till sonen som han ska ha i morfars bil & började fundera på two-way nu, va inne på en stol med izo-fix först men de var jättedyra, 4800 kr kostar de i affären här.
    Små barn sitter inte så i den vet jag men sonen är snart 11 månader så det kanske kan gå? Väger nog runt 9 kg nu och 75 cm lång.

Jag hade inte haft en tanke på den stolen men tänkte att den kan han ju sitta i jättelänge och om han växer ur sin britax eclipce eller brio zento så finns den stolen att använda. Samtidigt är den inte så dyr.

Hur är den  att flytta? Är det lätt att montera? Det kommer att vara i baksätet.

Jag tror det funkar bra. Om du inte får till en bra lutning så finns ju den där klossen att köpa, som man lägger under stolen i framkant.

Jag tycker den är lätt att flytta och lätt att montera. Jag fick inte till det nå bra i framsätet på min förra bil, men i baksätet fungerade det utmärkt. Alla stolar passar ju inte i alla bilar, eller på alla platser, så är det ju. Så prova innan bara
  • Joico
    myran82 skrev 2011-02-22 13:06:49 följande:
    Tack =) Då ska vi iväg på titta på den stolen. Det är ett stort plus om den är lätt att montera i bilen för morfar har inte världens bästa tålamod när det kommer till sånt där.

Morfars bil är är en ford focus.

Vet du vad skillnaden är på two way och two way plus?
    Hehe men köp en extra uppsättning underförankringsband och sätt fast i hans bil. Då behöver han bara dra bältet genom stolen, knäppa fast underförankringsbanden och dra åt. Plättlätt

Jag tror att det bara är namnet... olika årsmodeller. Men jag är inte säker.
  • Joico
    Cecci78 skrev 2011-02-22 21:23:08 följande:
    maila tv4 tittarservice!!

www.tv4.se/1.323757/kontakta_tv4_gruppen
    För Familjen Annorlunda menar du?
    Jag tycker inte att TV4 ska ta skiten för att familjerna inte har sina barn på ett bra sätt i bilen. Det är ju varken TV4as ansvar eller "problem". Dom har ju ingen rätt att säga åt dom att byta bilbarnstolar eller typ vägra filma för att barnen sitter så tokigt.
  • Joico
    Cecci78 skrev 2011-02-25 19:43:20 följande:
    jag mailade och skrev att jag naturligtvis förstod att det inte är deras ansvar hur familjerna placerar barnen i bilen men att de kanske kunde se över det hela. Jag föreslog att eftersom Brio sponsrat en massa till det där programmet att de även skulle sponsra med bilstolar (eller något annat märke). Fick ett trevligt och civiliserat svar tillbaka:)
    Det var ju en bra idé förstås
    Vad fick du för svar?
  • Joico
    Finesse skrev 2011-02-26 17:26:03 följande:
    Nu måste vi snart bestämma oss om bilbarnstol till Ebba då hon fick en lillebror igår
    Så den kom ut tillslut vilken tur! Välkommen lillebror! Grattis mamma, pappa och Ebba!
  • Joico
    Made in Taiwan skrev 2011-03-01 14:10:54 följande:
    Vad är en kort resa då? Om jag bor i Malmö och flyger till Umeå måste jag fixa en stol i Umeå om jag åker med min kompis?

Men känn efter själv. Vill du att ditt barn ska åka utan bilbarnstol? Känner du till riskerna om man gör det? Lagen säger att du måste ha bilbarnstol, vad säger förnuftet?
  • Joico
    Made in Taiwan skrev 2011-03-02 10:14:59 följande:
    Ursäkta jag frågar. Men det är väl som vanligt på FL... ;)
    Jag bor utomlands och då kan det vara bra att veta vad som gäller ju, men lite störigt att varje svar ska innehålla "men om du vill leka med ditt barns liv så..." Jaja, men nu ska jag inte fråga mer så... /mvh skitmorsan
    Men grejen är ju den att lagen är solklar. Man ska ha bilbarnstol, så enkelt är det. Och jag tycker inte att det ska vara självklart bara för att lagen säger det, utan för att man vill skydda sitt barn. Det finns ett undantag i lagen vad gäller barn i taxi, men inte ens där tycker jag att man ska åka utan bilbarnstol bara för att det råkar vara lagligt. Det som är lagligt är inte alltid bra.
  • Joico
    Assis skrev 2011-03-02 20:08:36 följande:
    Lägger i favoriter. En fråga: min man och jag är oense. Vår son är 155 cm lång och väger 40 kg. Får han sitta fram?
    Jepp, han får sitta fram. Det finns inga lagar och regler för framåtvänt i framsätet direkt.. man får inte sitta framför en inkopplad krockkudde om man är under 140cm, men det är ju han längre än så det är lugnt.
  • Joico
    ÄrtaMärta skrev 2011-03-03 11:13:38 följande:
    Tack för en bra tråd TS!
    En fråga till er som har fler än ett barn.
    Jag har nämligen en son som är snart två år, han sitter i en britax stol, bakåtvänd men på passagerarsätet (fram i bilen alltså) av den anledningen att jag 99% av gångerna kör själv och hittills har han inte "vågat" sitta där bak själv utan har skrikit hysterisk vilket gör att körningen blir en stressmoment i sig.
    Men nu är det så att jag är gravid med barn nr 2 och vi måste ha en babyskydd.
    Hur har ni placerat stolarna när ni har fler än ett barn?

Om jag väljer att barn nr 2 ska sitta i framsätet i sin babyskydd, hur placerar man då britaxen på baksätet?
     Menar för den har ju inte "pinnen i ryggen" som t.ex. akta gragos stolar har och den går inte att sätta så att den lutar mot stolen framför då avståndet mellan baksätet och sätet fram är för stort.
    Solig Tack, kul att den uppskattas!

Nu har ju jag inga barn alls, men jag kanske kan få svara ändå.
    Placera barnen som du själv vill, säger jag. Placera dom som det känns bäst och så som det fungerar bäst.
    Vad har ni för bil? Vad är det för modell på Britaxen?
    Om den inte har "pinne i ryggen" dvs. stödben så ska den lutas mot ryggstödet på stolen framför. Det måste ju gå att skjuta tillbaka sätet framför (t.ex passagerarsätet) så att bilbarnstolen når att lutas mot ryggstödet.
  • Joico
    ÄrtaMärta skrev 2011-03-03 12:40:31 följande:
    Vi har en britax two way stol och en citroen picasso bil.
    Tanken har slagit mig att placera den stolen bakom passagerasätet men problemet är att avståndet är alldeles för stprt. Man kan inte place britaxen med ryggen mot stolen helt enkelt eftersom den stolen måste vara dragen längst fram då babyskyddet kommer att vara på den och behöver "stå mot" "airbagen som självklart är urkopplad". Och den kan inte stå mot förarsätet då det är samma problem där, avståndet är för stort mellan baksätet och förarsätet när jag kör.
    Så jag vet inte alls hur jag ska göra.
    Vet ngn hur babyskydd med bas fungerar? behöver de oxå stå mot sätet eller sitter de fast i själva basen som i sin tur är fast i bältet?
    Vi hade nämligen inte en sån babyskydd som hade bas när våran son var bebis.
    Ska babyskyddet luta mot instrumentpanelen menar du? Vad är det för  babyskydd ni har?
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!