Det här superbra svaret har jag fått från Robert Bell ang. framåtvända bilbarnstolar med internsele vs. bältesstolar
Vi har den uppfattningen att de renodlade bältesstolar är bättre, inte minst för att de är godkända till 36 kilo. Resonmanget om ”fjäder” (om barnet är fast i bältet, och bältet är fast i bilen, då är det en fjäder (bältet) mellan barnet och bilens kaross. Men om barnstolen är fast i bilens bälte, medan barnet är fast i bälten som i sin tur är fast i barnstolen, då är det tre fjädrar (1. bilens bältet plus 2. plaststommen och sedan 3. internselens bälte) mellan barnet och bilens kaross. Detta innebär normalt att barnet rör sig mera i krocken än i det första fallet. Det som sker när kombistol fästs i bälten och ungen i kombistolen är att hela ungen för sig mera. Det är alltså inte bra, om vi kan slippa) gör att det vi generellt kan säga att bältesstol är överlägset system med internsele. Jämför du Two-Way med t ex Adventure eller Kid Plus kan man lätt konstatera att bältesstolarna har bättre teknik för bältesstyrning, vinkling mm. Sedan sätter standarden gränser för vad som är bra och inte bra, och på ett plan är det så att godkänt är godkänt, men om vi nu får välja vill man i regel hellre sätta barn i bältesstol.
Sedan måste man väga in andra aspekter, ett handikappat barn i fem-sex årsåldern som inte kan hålla sig upprätt i en bältesstol kan få stor glädje av en framåtvänd lösning med internsele. Vid sådana fall, och kanske även barn som bråkar och tar sig ständigt ur bältestolarna är det bra att vi har Two-Way som framåtvänd stol. Men det är inget vi rekommenderar generellt.
Det är lite svårt att gradera produkterna mot varandra. Jag tror att MT och Two-Way är rätt lika i sitt sätt att prestera, men jag konstaterar att Two-Way är godkänt upp till 25 kg som framåtvänt bilbarnstol med internsele, medan MT endast är godkänt på det sättet upp till 18 kg. Det talar för att Two-Way är en bättre lösning, åtminstone i intervallet 18-25 kg, för det barnet som behöver färdas i internsele.
Jag tror att man kan på samma sätt bedöma de andra vändbara stolarna. Jag har inte studerat Aktas stolar nyligen, men jag tror inte att någon av de är godkänd upp tll 25 kg. Jag tror inte att jag skulle vilja rekommendera dem som framåtvända bilbarnstolar, eftersom godkänandet är mycket begränsat. Akta verkar inte heller ta upp det bruket på hemsidan