• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Vi var på Biltema idag och framför oss i kön stod en pappa med en typ 4-5år gammal dotter. Han skulle köpa en bälteskudde men kassörskan märkte att han hade valt en kudde som skulle ha ryggstöd (ni vet den där hårda varianten) så hon bad honom att hämta en "vanlig" kudde som inte hade hål för ryggstöd. Så han gick iväg och kom tillbaka efter en stund - fast med den där nya bältesstol ni vet! Den mjukt stoppade, sköna saken med bra sidoskydd osv. Var nära på att gå fram o säga "bra där!" men de gjorde jag inte

• Joico
    thecarseatlady skrev 2011-02-05 21:34:00 följande:
    Titta på den här filmen;
    " target="_blank">

Hemskt! Usch!

Vill bara tillägga att barnet i videon sitter i en stol med fempunktsbälte OCH bilens bälte över det. I Sverige (och fler delar av världen) är det inte tillåtet att ha det så.
  • Joico
    thecarseatlady skrev 2011-02-05 23:18:56 följande:
    Jo, jag såg det och misstänker att det var någon slags "travel vest", typ den här www.amazon.com/Safe-Traffic-Systems-Travel-La...

Det jag reagerade på var att 1-åringen satt framåtvänd i en vanlig bilstol med 5-punktsbälte och klarade sig utan skador (hur nu det gick till?!), medan 5-åringen som satt i en vanlig bältesstol skadades så svårt.... och varje gång jag har sett 4-7åringar skadas så här svårt skulle de kanske/troligen ha klarat sig bättre om de hade suttit i stolar som haft 5-punktsbälte. Det får en att tvivla lite på vad som är säkrare när den bakåtvända stolen är urvuxen; 3-punktsbälte eller 5-punktsbälte.... Ett 5-punktsbälte hålls ju precis hela tiden exakt på rätt plats och så hårt som man har spänt det, medan ett 3-punktsbälte ger barnet massor av rörelsefrihet och gör det möjligt för barnet att sitta framåtlutat eller lutat åt sidan just när det smäller....(kan ju vara så pojken i filmen gjorde) Vad har ni för tankar om det här?
    Ah det är möjligt. Annars verkar Recaro göra nån form av bältesstol med internsele... Ville bara påpeka att det inte är lagligt och godkänt i Sverige, ifall nån såg det och tyckte det såg bra ut liksom.

Åh det tänkte jag inte på. Jag bara tog för givet att "group 1 baby seat" var bakåtvänd. Så dumt av mig.. Ja det var väldigt konstigt faktiskt!

Jaså, är det så? Att 5-punktsbälte i många fall varit bättre? Men hur blir det då med det faktum att en bilbarnstol fastsatt med bilens bälte ger en längre "krockfjäder" än en bältesstol som sätts fast över barnet och bilstolen? Alltså att krockkraften måste gå genom fler "nivåer"  - bilens bälte, bilstolens kropp och internselen - innan barnet stoppas. Det är ju främst det som är nackdelen med att använda kombistolar framåtvänt med internsele.
  • Joico

Det här superbra svaret har jag fått från Robert Bell ang. framåtvända bilbarnstolar med internsele vs. bältesstolar

Vi har den uppfattningen att de renodlade bältesstolar är bättre, inte minst för att de är godkända till 36 kilo. Resonmanget om ”fjäder” (om barnet är fast i bältet, och bältet är fast i bilen, då är det en fjäder (bältet) mellan barnet och bilens kaross. Men om barnstolen är fast i bilens bälte, medan barnet är fast i bälten som i sin tur är fast i barnstolen, då är det tre fjädrar (1. bilens bältet plus 2. plaststommen och sedan 3. internselens bälte) mellan barnet och bilens kaross. Detta innebär normalt att barnet rör sig mera i krocken än i det första fallet. Det som sker när kombistol fästs i bälten och ungen i kombistolen är att hela ungen för sig mera. Det är alltså inte bra, om vi kan slippa) gör att det vi generellt kan säga att bältesstol är överlägset system med internsele. Jämför du Two-Way med t ex Adventure eller Kid Plus kan man lätt konstatera att bältesstolarna har bättre teknik för bältesstyrning, vinkling mm. Sedan sätter standarden gränser för vad som är bra och inte bra, och på ett plan är det så att godkänt är godkänt, men om vi nu får välja vill man i regel hellre sätta barn i bältesstol.

Sedan måste man väga in andra aspekter, ett handikappat barn i fem-sex årsåldern som inte kan hålla sig upprätt i en bältesstol kan få stor glädje av en framåtvänd lösning med internsele. Vid sådana fall, och kanske även barn som bråkar och tar sig ständigt ur bältestolarna är det bra att vi har Two-Way som framåtvänd stol. Men det är inget vi rekommenderar generellt.

Det är lite svårt att gradera produkterna mot varandra. Jag tror att MT och Two-Way är rätt lika i sitt sätt att prestera, men jag konstaterar att Two-Way är godkänt upp till 25 kg som framåtvänt bilbarnstol med internsele, medan MT endast är godkänt på det sättet upp till 18 kg. Det talar för att Two-Way är en bättre lösning, åtminstone i intervallet 18-25 kg, för det barnet som behöver färdas i internsele.

Jag tror att man kan på samma sätt bedöma de andra vändbara stolarna. Jag har inte studerat Aktas stolar nyligen, men jag tror inte att någon av de är godkänd upp tll 25 kg. Jag tror inte att jag skulle vilja rekommendera dem som framåtvända bilbarnstolar, eftersom godkänandet är mycket begränsat. Akta verkar inte heller ta upp det bruket på hemsidan

• Joico

EnStoltMamma: Ta med bilstolen och sätt antingen framåtvänd med bussens bälte och sätt fast barnet med internselen. Eller, ännu bättre om bussen har, på ett bakåtvänt säte

• Joico
    Heidi1 skrev 2011-02-09 15:00:46 följande:
    suck min dotters fötter har börjat somna nä vi åker bil, hon åker fortfarande bakåt o e 4 år o 4 månader, vill ju inte vända henne riktigt, men det känns inte kul o veta att hennes fötter somnar, man vet ju själv hur det känns när fötterna somnar, hon sitter redan framsättet  o vi har en bilbarnstol bakom framsättet   Hade ni vänt henne framåt nu el väntat ite till. hon väger ca 20 kg o e ca 107 cm
    Jag hade tagit av skorna och väntat lite till. Hon kan ju ha fötterna hursomhelst, hur sitter hon med benen/fötterna nu? På samma sätt hela tiden?
  • Joico
    Jonna79 skrev 2011-02-09 21:08:50 följande:
    Vet att detta varit uppe tidigare men jag minns inte riktigt vad som sas.

Till vårt "kyrkis" kommer många dagmammor. De har stora bilar för att få plats med många barn. Har flera gånger kollat in en av dem som har ett sånt där extra baksäte som man fäller upp i bakluckan, sätena är bakåtvända. Där bak har hon två bältesstolar och barnen som sitter där ser ut att vara sånna som definitivt ska sitta bakåt. Det gör det ju alltså också men frågan är om denna lösning verkligen går att jämföra med att sitta i en bkåtvänd bilstol. Nån som vet?
    Jag tror vi kom fram till att det inte är testat så man vet helt enkelt inte...

Men så finns det här också:
    http://www.ntf.se/konsument/fraga1745.asp?katid=29
  • Joico
    myran82 skrev 2011-02-10 14:31:17 följande:

Jag har några funderingar. 

Sonen har suttit i babyskydd i morfars bil till för ett tag sen (han är 10 månader nu) men nu funderar vi på om vi ska köpa en stol till morfars bil eller om man orkar flytta runt brion vi har i min bil varje gång han ska åka med morfar.

Han åker med honom någon/några gånger i veckan och jag är undrande till om man orkar hålla på att flytta stolen på det viset i flera år. Vad tycker ni?
     Funderar isånnafall på en stol med iso-fix, jag vet att de är godkända till 18 kg men om sonen följer sin kurva väger han inte det vid 5 år. De är väl lättast att montera in? Morfar vill inte ha stolen stående i bilen för jämnan tror jag utan behöver plocka ut den ganska ofta.

Sen undrar jag om någon av er har barn hos dagmamma? Sonen ska förhoppningsvis börja hos dagmamma i höst och en gång i månaden åker de till en stuga ute i skogen. Vet ni hur det funkar med bilstolar & så? Måste vi ta med & monterna in stolen varje gång eller är det något kommunen står för?

Om ni ska flytta er stol så är det ju smidigast om ni skaffar en till uppsättning med underförankringsband. Det är ju dom som är meckigast att flytta runt, tycker jag. Att bara dra bilens bälte genom stolen, klicka fast underförankringsbanden och dra åt är ju superlätt.
    Men visst, att göra det en eller ett par gånger i veckan kan kanske bli lite jobbigt. Kanske kan ni känna er för? Prova att börja flytta runt den, och om det inte funkar så köp en till.

Det finns ju inget jätteutbud av Isofix-stolar, men visst är de enklare att installera såklart.

Där jag bor har kommunen bidragit med bilbarnstolar till dagmammor. Vet inte om de kan vara olika?
  • Joico
    myran82 skrev 2011-02-10 14:46:00 följande:

Jo, de klart. Vi kan testa en tid till. vi har flyttat den till bilen några gånger och satt fast i öglor i golvet och det är smidigt i morfars bil. Tyvärr lite mer bökit att sätta in stolen i min bil igen kan jag känna.

Det är ju tyvärr ganska mycket pengar att köpa stol också, har redan två till sonen. Men iso-fix är det lika säkert som att använda bältet?

Vad är det som är bökigt med att sätta in den i din bil igen då? Underförankringsbanden?

Jo de kostar ju en del. Tror att Isofix-stolar är dyrare också. Japp det är lika säkert!
  • Joico

Viktorsmamma2010: Britax Fixway sitter ju inte fast med en isofixbas. En bas är en lös del som babyskydd klickas fast i (bild på bas och babyskydd http://webimages.lokus.se/HT/big/Big_00001752426381_.jpg). Bas finns med Isofix eller som man sätter fast med bältet. Mening med bas är att själva babyskyddet ska vara lätt att ta ur utan att slippa själva fastsättningen varje gång

Bilbarnstol nr2 finns inte med basar utan Isofixen sitter fast i själva stolen. Utbudet av Isofixstolar är ganska dåligt. Och nackdelen med Isofixstolar är också viktgränsen på endast 18kg.
    Jag hade tittat på en vanlig stol, som sätts fast med bilens bälte. T.ex Britax Hi-way

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!