• cicci85

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Kina79 skrev 2011-06-02 23:05:27 följande:
    Enligt både Akta och två babybutiker jag var i kontakt med för några år sedan så var det ok. Om det gör att man behåller barnet bakåtvänt längre så är det helt klart att föredra.

Men maila Mr Bell, han kan säkert svara på det.

När vi hade Cosmic XTP´n så tog vi bort nackstödet - då funkade stolen mkt mkt bättre.

Jag har fått tvärtom-svar, att det inte är okej enligt senaste godkännandet. Stolen är helt enkelt inte godkänd utan huvudstödet. Cosmicen har väl knappt något sidokydd vid huvudet till större barn om man tar bort huvudstödet? Samma med duoflex, mycket dåliga sidor.

Men de gamla versionerna av stolarna var ju utan extra huvudskydd och stödben, med de klarade väl inte nya godkännandet.

• cicci85
    EnStoltMamma skrev 2011-06-03 09:02:51 följande:
    men vågar man ändå använda en sån "gammal" duoflex? Har en från 2005, så den har ju inte många år kvar.. men jag tycke den är helt okej än så länge.. men det finns inget stödben och inget nackskydd.. Sen står det på sidan att den är godkännd till 25 kg på alla platser.. men stämmer verkligen det? trodde d va till 18 kg bak och 25 kg fram.. nu har vi den bara fram i sonens farmors bil och det dröjer nog innan han väger 18 kg.. men som du säger har den dåligt sidoskydd.. men det är bara korta resor som han åker med sin farmor, ska dom åka längre byter vi till en Hi-way....
    Ja, jag skulle våga använda den ändå. Jag tycker den känns bättre utan stödbenet, litar inte alls på att det inte trycks in i ryggstödet vid en olycka! Den modellen utan stödben var godkänd till 25 kg på alla platser så det stämmer. Hade en sån till sonen när han var liten som vi ärvt men slängde den när den var 8 år gammal.
  • cicci85
    Mela78 skrev 2011-06-05 14:56:42 följande:
    Finns det fler framåtvända bältesstolar med isofix än Britax KidFix måntro?
    cybex solution x-fix tror jag den heter och recaro monza seatfix.
  • cicci85
    Mela78 skrev 2011-06-05 17:06:19 följande:
    Cybexen var riktigt ful men ett mycket förmånligt pris. Recaron är i dyraste laget, är det namnet eller funktionerna som dragit upp priset?

Och finns det några tester på dessa?

Några erfarenheter av KidFixen någon?
    cybexen var bäst i råd&rön senaste test, nån poäng mer än kidfix. Tycker kidfixen verkar bättre än recaron men den har väl inbyggda högtalare i sidorna så det är nog mycket funktionerna och namnet såklart som drar upp priset Har en Britax KidFix och är nöjd med den förutom att den är trång, sonen är väl rätt bred över axlarna...
  • cicci85
    myran82 skrev 2011-06-05 20:44:44 följande:
    Någon som vet om det finns typ bröstspänne till bilstolar? Sonens sele kanar lätt ner från från ena axeln trots att vi drar åt som tusan och jag hoppas det kanske kan fungera . Trivs bra med stolen som är en britax eclipce plus så vill ogärna behöva byta ut den.
    bröstbandshållare heter det, kostar typ 40-50kr
  • cicci85
    Tjollabolla skrev 2011-06-08 11:22:39 följande:
    Är verkligen villrådig på detta med bältesstol... Måste köpa en till sonen snart. I lokala barnaffären, Little Kids Corner, pratar dom endast för Be Safe Izi Kid och säger att den är helt överlägsen. Vad säger ni?

Har en kidPlus men har provat Iziup i affären. Sonen sitter mycket bättre i Izin, sidoskydden är vidare=inte lika trång, den är mycket bekvämare att sitta i och huvudskyddet är ännu bättre. Bälteshållaren vid axeln är stängd så bältet inte åker ur lite då och då som på britaxen. Barnet kan ändra till viloläge när man kör. Nackdelen är väl då att den inte har några horn för bältet ser ut att hamna för högt upp. Fördelen med det är att det inte blir trångt för rumpan när de blir äldre!

Till andra barnet kommer jag välja besafe framför britax. Till äldsta så valde jag kidplus för att den var 600 kr billigare...

• cicci85
    Familjen L skrev 2011-06-08 11:34:09 följande:
    Vi har en Two-Way till dottern. En jätte bra stol, men det jag undrar är om det finns någon form av nackskydd eller något annat som man kan sätta, så att inte huvudet hänger ner när hon somnar, (om hon somnar.) Stolen är verkligen kanon annars, men det är just det här om hon somnar i bilen. Huvudet hänger verkligen ner då.

När hon satt i duoflexen hängde huvudet absolut inte ner som det gör nu, men den stolen ska lillebror få, när han har växt ur sin acta graco med bas.

Vi har oxå huvudstödet från Römer, tycker det funkade väldigt bra för att han inte huvudet skulle falla ner. http://www.sakerhetsbutiken.se/produkt.php?id=187

mina barn satt mycket bättre i Twoway än i duoflexen. Hoppas ni får till det

• cicci85
    mamma 10 skrev 2011-06-09 07:37:38 följande:

Funderar på vilken stol vi ska köpa til vår dotter, hon är 8 månader och verkar bli en lång och smal tjej! Hennes ben sticker ut från babyskyddet en bra bit nu.
    Alltså behöver vi en stol som är "generös" på höjden.
    Har fastnat för Britax Two-way, den verkar vara en stol som räcker rätt länge?

Några tips på vilka stolar som kan passa??

Tänker inte använda samma stol när hon ska vändas framåt, så det kvittar om det är en komistol eller bara bakåtvänd.

Britax twoway är jättebra till äldre abrn men jag skulle inte köpa den till en bebis. Inte så mycket bil som vi åker iaf, åker man sällan eller inte har egen bil skulle jag kunna tänka mig den från början.

Jag skulle köpa den stol som passar bäst just nu och sen köpa en twoway för att förlänga bakåtväntåkandet om den första blir urvyxen tidigt. Jag har en Britax multi-tech som jag är jättenöjd med maxicosi mobi och besafe skulle jag oxå kika på. Prova ordentligt i bilen och välj den som passar bäst.

• cicci85
    Felix060424 skrev 2011-06-09 10:04:13 följande:
    Hej... Har en fråga som kanske nån kan svara på..? Kan barn som sitter på bilkudde,( alltå utan ryggstöd) sitta i mitten bak med bara midjebälte? Eller ska man ha "riktigt" bälte till dom kuddarna? Tacksam för svar...
    Jag skulle aldrig sätta ett barn med bara midjebälte! Självklart ska barn sitta med riktigt 3-punktsbälte!
  • cicci85
    201201232 skrev 2011-06-09 15:25:54 följande:
    Vid vilken ålder brukar man byta babyskyddet? Vi har exakt tre år mellan barnen och det skulle vara skönt om vi inte behövde köpa en till bakåtvänd stol, men det går kanske inte att undvika.

Man brukar byta när bebben kan sitta själv, runt halvåret.Jag har oxå precis 3 år mellan barnen och köpte såklart ny bakåtvänd stol så både kunde sitta säkert Tycker inte det finns någon anledning att byta till framåtvänd innan den bakåtvända är urvuxen. Skulle vilja tipsa om att köpa Britax twoway till 3-åringen, det är det rymligaste bakåtvända stolen som de kan åka längst tid i

Eftersom barn ska åka bakåtvända så länge som möjligt, minst till 5 år så går det inte att undvika att köpa en till bakåtvänd stol, iaf inte om man vill att båda ska åka så säkert det går

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!