BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
Ebba är 3½, 100 cm lång och 16,5 kg, och hon har på hål nummer två..
Nerifrån? Lucas är 98-99 cm och har ju på näst högsta, snart hamnar bältet nedanför axeln. Men du hade ju köpt en TW?
Nerifrån? Lucas är 98-99 cm och har ju på näst högsta, snart hamnar bältet nedanför axeln. Men du hade ju köpt en TW?
Nån som läst bilbarnstolstestet i senaste Råd&Rön? Kollade lite snabbt på det igår men de hade ju bara testat BeSafe Izi kid 3 och AG BeLogic, tre babyskydd som hade fått högre säkerhetspoöng än de fasta bakåtvända... Tråkigt att de inte testade fler stolar tycker jag! Ska kolla lite nogrannare i tidningen i kväll, har den på jobbet.
Min son är lika gammal och lika stor Han sitter i en britax multi-tech nu men när den är urvuxen (inte så långt kvar) kommer han få en Britax twoway. Har provat honom i en Hi-way men han satt jättetrångt, sitter mycket bättre i TW och MT.
Min äldsta son var lika stor och när han fyllde 5 år hade han vuxit ur alla stolar utom TW på längden...
Ja just, så snabbt kollade jag igenom det Nu har jag läst det ordentligt och tycker det är vissa fel i artikeln... På ett ställe står det när huvudet sticker upp över kanten är det dags att byta till framåtvänd, på ett annat ställe står det att det är dags när halva huvudet kommer över kanten. (1/3, öron/ögon-linjen brukar ju annars nämnas.)
Det står att om man använder en bakåtvänd stol i fram måste airbagen kopplar ur, men de nämner inte att den även måste koppas ur för barn under 140 cm.
Om Belogicen så står det att det är den enda stolen på marknaden som är godkänd till 25 kg.
Om IziKiden står det att det är svårt att hitta bakåtvända stolar för större barn och att den är ett av få undantag som funkar till större barn... (vilket den inte gör eftersom den bara är godkänd till 18 kg.)
Någon som vet exakt varför man inte får sitta vid airbag om man är under 140 OCH sitter på kudde? jag och min sambo hade en disk. om de igår och han kunde inte förstå problemet.. dom kommer ju lika högt upp som en vuxen när de sitter på kudde.. suck.. bli så irriterad på att inte folk tar det med bilsäkerthet på allvar.. han håller med om att sonen borde sitta bakåtvänt så länge det går men det är hans syster som har en dotter på 3 år som hon funderar på att sätta i framsätet.. där det finns airbag! Det står t.om. I boken till våran Volvo v70 N att man INTE ska placera en person under 140cm på en plats med airbag.. sen sa även min pojkvänn att han hade svårt att tro att polisen gav böter för bara en "sån sak".! men att man riskerar barnens liv då? det är väl värre än böter.. sen en fråga till, Volvo har ju några nya stolar som man kan köpa hos dom, visst är det Britaxstolar? fast de bara bytt ut loggan till Volvo isf? tänkte på den framåtvända som min kompis har till sin dotter på 3 år.. den är OTROLIGT tung.. :S någon som vet vilken britaxstol de kan vara? ska dom vara så tunga? :S
Är inte helt säker men det är väl för att skelettet inte är färdigutvecklat och skadorna av airbagen blir värre än vad den skyddar. I USA är det åldergräns, minst 13 år. Det tänker jag gå efter, 140 cm och 13 år, men då är ju barnen antagligen bra mycket längre än 140 cm.
Volvos vändbara är multi-tech och KidPlus är deras bältesstol och den är tung, 7 kg har jag för mig.
Men åh, framåtvänd freeway, varför ser man det så ofta? Jobbigt när man inte når fram och föräldrarna inte bryr sig, för det är ju så, de skiter helt enkelt i om ungen åker säkert, de har väl inga planer på att krocka Den kommentaren fick jag tillbaka av en en vän som hade babyskyddet i fram med airbag..
Min lillplutt väger nog 17 kg nu och om jag skulle ha honom framåt skulle han få sitta med bilens bälte i KidPLus, men jag skulle aldrig vända ett så litet barn framåt, inte ens om den var 5 år.