• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Jag har oxå givetvis delat med mig länken på fb..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    Greksmurfen skrev 2010-12-27 21:10:05 följande:
    jo e nog bäst å testa lite stolar......har en ford mondeo så det e ju en rätt rymlig bil. men maken vill gärna ha rymligt vidbenen å vill därför gärna ha babyskydd till dottern så länge som möjligt eftersom den är enklare å förflytta o hon sover samt att vi kan fsta den på vår barnvagn (maxi.cosis) så är nog rätt hundra att det blir ett till babyskydd iaf.

att det ska var så svårt å hitta "rätt"stol, ngn som har brios?!? hur e den ??
    Fast hur ska ni göra sen.. din sambo borde ju tänkt på det där med benutrymmet innan han valde att ha oskyddat sex om man säger så barn SKA och BÖR åka säkert i bilen.. det handlar om att ha babyskyddet i max 2-3 månader till varför inte sitta obekvämt i 2-3 månader längre då om det är dessutom säkrare?
  • Finesse
    SanTan skrev 2010-12-29 08:30:10 följande:
    En liten fråga, vid vilken ålder kan man låta barnen åka på bara bälteskudde istället för stol med hel rygg?

Yngsta dottern fyller fyra i februari och framåt våren/sommaren kommer vi att sätta henne framåtvänd. Då är frågan om hon ska få överta äldsta tjejens bilstol och att den stora tjejen då får sitta på bälteskudde (som vi har hemma) eller om vi ska köpa en riktigt hel stol till lilla tjejen så att dom båda åker i varsin hel stol. (Detta gäller för vår "andra bil" i den stora bilen som vi kör långa sträckor med kommer dom att sitta i hel stol båda två!!)
    Bältestolar ska användas till 10-12 års åldern.. så så länge barnet ryms finns ingen anledning till att byta..

OCH SAMMA SAK är det från bakåtvänd till framåtvänd. Bara för att din dotter fyller fyra år finns ingen anledning till att vända henne.. väger hon 25 kg eller är öronen över kanten på stolen, då vänder man barnet, absolut inte före.. Det är 5 ggr säkrare att sitta bakåtvänd. 
  • Finesse
    Ledilnaan skrev 2010-12-29 22:08:30 följande:
    Jag funderar på att ta bort nackstödet i min stol, för då blir huvudet mer bakåtlutat och min son slipper sitta och sova med hängande huvud.
    har du en belogic?
  • Finesse
    Ledilnaan skrev 2010-12-29 23:06:49 följande:
    Japp, bytte ju alla bilstolar efter jag blivit påkörd.
    Hur verkar den vara?
  • Finesse
    cicci85 skrev 2010-12-30 11:57:27 följande:
    Den har väl ungefär som Secura tror jag...

Nån som vet när Britax nya stolar skulle komma ut i affärerna?
    Belogic finns ju redan... med tanke på att det är så många som har sånna.. vilka fler ska dom släppa?
  • Finesse
    cicci85 skrev 2010-12-30 11:57:27 följande:
    Den har väl ungefär som Secura tror jag...

Nån som vet när Britax nya stolar skulle komma ut i affärerna?
    haha förvirrad :-S

nej jag har ingen aning... om BRITAX 
  • Finesse
    danosani skrev 2010-12-30 15:49:13 följande:
    Vad är det för skillnad mellan Trilogic och Logico S? Tittade på en bekants "logico" men det står trilogic längst ner på den? Hmm
    Har inte fattat det där heller.. det stod trilogic på dotterns logico-s oxå.. 
  • Finesse
    danosani skrev 2010-12-30 16:25:13 följande:
    Verkar som att det kan vara samma? Fast i affären häromdagen har jag för mig att jag såg två Graco babyskydd med olika namn bredvid varandra..

Klädseln är tvättbar eller? Hur är det med sufletten?
    jadu.. jag antar att den kanske går att handtvätta? vi har inte kvar det utan bytte med svägerskan å sen sålde hon det..
  • Finesse
    t0va skrev 2010-12-30 17:25:40 följande:
    Nu har vi kollat lite mer på stol. ang. hiway sa säljaren att det kan vara kort stödben i många bilar, någon som vet om det stämmer? 

Sen hade de en äldre modell såg ut som en hi-way fast med  nackkudde som multi-tech, någon som vet vad den heter och om den är vettig. Lutar mer och mer åt hi-way, men sonen sov nu så vi kunde inte provsitta. Men det funkar väl från 4.5månad som han är, de i affären sa från nyfödd men att man inte ska byta förrens tidigast 6 månader men gärna 9... 
    När bebisen kan sitta på sin egen rumpa BÖR man byta stol eftersom en bakåtvänd bilbarnstol är säkrare än ett babyskydd..

Hi-way har lite kort stödben och passar väldigt bra i vissa bilar, men mindre bra i andra.. Det kommer att komma hi-way 2 nångång (vet inte när) och då ska stödbenet vara ändrat.. 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!