• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Skriver en liten rad så jag får den i favvisar

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    salsajenny skrev 2010-11-04 11:59:19 följande:
    Jag bara måste fråga er här:

Är det NÅGON av er som lycktas få en människa som vänt sitt barn för tidigt, att byta tillbaka stol igen?

NÅGON som fått nån annan att förstå faran?

Hur hanterar ni omgivningen som vägrar lyssna på er?

Jag blir TOKIG på all denna ilska som väller upp inom mig när vänner och bekanta och släktingar vänder sina barn för tidigt, och jag möts ju bara av agg tillbaka när jag välvilligt påpekar fakta eller ifrågasätter deras val!

Hur tusan ska jag bära mig åt för att få folk att fatta?

Eller, om det inte går, hur ska jag hantera ilskan?????
    Nej tyvärr.. jag har försökt men dom lyssnar inte för fem öre..

Jag har tyvärr tagit ut min ilska på många här på fl istället för min sambo vill inte att jag ska skapa nåt jättebråk med hans syskon.. å det förstår jag.. det är deras eget val att dom vänt barnet.. MEN jag är väldigt tydlig med att jag tycker det är fel och VI kör inte deras barn och dom åker inte i vår bil så.. ska dom åka med oss har jag sagt att då ska barnen sitta rätt i bilen..

Dessa barn har alltså suttit framåtvända från ca. 3 års ålder.. vissa före andra efter.. men dom är smååå Ebba är i samma storlek som dom å fyller 3 år i  slutet av december.. jag hade haft mer förståelse om dom var stora å inte rymdes.. att dom inte vill köpa en two-way men dessa barn har inte ens växt ur hi-way.. (självklart tycker jag inte att man vänder barnet bara för att den vuxit ur hi-wayen men du förstår kanske..)

Jag sitter å svär över det för min sambo iaf Vi kommer att köpa en större bilbarnstol när syskonet ska ha hi-wayen..
  • Finesse
    salsajenny skrev 2010-11-04 12:14:50 följande:
    Vad jobbigt!

En av mina bästa vänner passade mina barn ett dygn i somras, och de skulle åka och plocka majs på förmiddagen. Och min dotter fick åka framåtvänt för att de hade inte fler riktiga stolar och de skulle ju inte så långt.....

Men jag blev skitarg!

Om de nu tycker att det är helt okej för en 3½-åring att åka framåtvänt, VARFÖR LÄT DE INTE SIN EGEN DOTTER GÖRA DET DÅ och så kunde min dotter fått leva vidare efter en eventuell krock...???? De visste mycket väl vad jag ansåg om att åka framåtvänt.....

sånt gör mig GALEN!

Likaså min mamma poängterar ofta att det snart är dags att vända dottern, hon säger det t o m till dottern, som såklart tycker det låter häftigt och roligt! Min man har jag försökt bearbeta och jag tror han förstår någorlunda nu,. men han är knappast övertygad om att hon ska åka bakåt i kanske ett helt år till.....

tydligen spelar det ingen roll att han sett filmerna och fått informationen från andra håll än från mig heller....

Han accepterar mitt beslut, men han är inte helt övertygad, så att säga.....

Jag skulle inte lämna min dotter själv med dom.. Min dotter åker inte ens buss.. vi åker bil och hon åker bakåtvänd då.. i bussarna här kan man ha bälte men inte åka bakåtvänd därför åker vi inte buss.. vi åker inte utomlands eftersom då kan jag inte vara säker att hon kan sitta rätt i bilen.. så därför väljer vi att vara hemma i sverige så länge hon är mindre än 5 år..
  • Finesse

hmm konstigt att jag inte får upp det sista inlägget...

• Finesse

hm... kan varken se inlägg 84 eller 85..

• Finesse

det bara kommer upp att tråden är uppdaterat.. men jag kan inte så några inlägg, nån annan som kan?

• Finesse
    molnen skrev 2010-11-07 22:42:31 följande:
    mina inlägg syns inte...
    nu syntes det.. men 84, 85, 87, 88 å 89 är borta..
  • Finesse

Så var NTF på öppna förskolan igår.. å jag kan säga att jag blev inte speciellt imponerad av karln.. Visst han kunde mycket men vissa grejer han sa tycker jag var helt fel..

Han tyckte:

* Att om barnet kräks, vänd det.. trots att barnet kanske bara är 1-2 år gammal så är det bättre att ha det framåtvänd..

* Det gör inget alls om barnet har overall på sig i stolen.. det påverkar inte säkerheten.. han har det själv på sin dotter.

* Det är rekommenderat att sitta bakåtvänd så länge som möjligt.. men man brukar säga att man kan vända vid 4 år.

* En bältestol är bra att ha efter 4 års ålder.. men en vanlig kudde uppfyller samma funktion..

* Ett babyskydd kan man sitta i tills man väger 13 kg.. Men han brukar rekommendera att byta när barnet kan sitta på sin egen rumpa.. men det är ingen större skillnad på babyskydd och bakåtvänd bilbarnstol.

Det var säkert nåt mer oxå.. men nu kommer jag inte på det... jag ifrågasatte vissa grejer men det lät som han tyckte att jag var lite för petnoga med allt.. :-S

• Finesse

Kanske ska tillägga att det är ju inge smart om han sitter å säger sånna saker eftersom han är expert och föräldrarna tror på honom.. jag tycker som sagt att allt var fel å blev bara mer å mer irriterad på honom.

• Finesse
    Miss Lau skrev 2010-11-11 09:11:45 följande:
    Jösses!

Kan ju även berätta att mina stora barn (8 resp. 10 år) numera sitter i sina bältesstolar utan protest. Kanske var det inte så pedagogiskt riktigt men jag visade filmen som visar på skillnaden mellan att sitta på kudde och i en stol, och båda två förstod då varför jag hela tiden tjatar så.
    Ja.. jag tycker det var rätt konstigt.. Alla andra föräldrar tyckte han var såååå duktig.. han jobbar ju försjutton inom det å utbildar väldigt många.. så det är inte så underligt att folk tror att det är lika säkert att åka framåtvänd som bakåtvänd...
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!