• 09Lias

När är man inte ung förälder längre?

Hej hej!
    Liten fråga bara. Var går gränsen för att vara ung förälder?
    Jag är 25, är jag ung gammal?

• Svar på tråden När är man inte ung förälder längre?
  • Nyfiken gul

definitionsfråga givetvis...

Men 25 är inte särskilt ungt tycker jag .

För MIG är ung förälder när man får barn i sena tonåren och däromkring (17-21-22)  nånstans......

Jag fick mitt första barn när jag var 21 och det var ungt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Yrja M

Jag tycker du varken är gammal eller ung förälder, ganska normal ålder att skaffa barn i

• Alcarinque

När man passerat 20 så har man gått från att vara en ung förälder till en gammal och gaggig

Haha. Nejdå. Men jag är inte så mycket för begreppet "ung förälder" har har inget större behov av att kategorisera in föräldrar i sånna fack. Men om jag nu måste säga en ålder skulle jag vilja säga att man är en "ung förälder" om man får barn innan 20. Eller 18 kanske. Hmm? 

♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • Ruggugglan

Det är väl ganska normal ålder Jag var 17år när jag fick barn och det är väl ungt. Men jag brukar inte tänka så mkt på åldern..

• pussgurkan86

jag tycker under 25 är ungt. jag tycker är man under 18 år så är man tonårsförälder, sen efter 18-25 är man ung förälder.

• Louwa

Nja, 25 är nog inte speciellt ungt. Det är väl ganska "normalt". Är man under 22-23 när man får första barnet skulle jag säga att man är ung förälder.

Liam 100212 ♥ Pyret BF 110602 ♥
  • Lowzie

Jag kände mig ung när jag var 19 år och gravid men det handlade mest om bemötandet som jag fick från mvc m.m. För egentligen kände jag aldrig att jag passade in bland andra unga föräldrar eftersom jag (och min sambo) hade andra förutsättningar än många av de andra unga föräldrarna vi träffade på. Med förutsättningar tänker jag på vår förhållande, fast jobb, eget boende, bra ekonomi m.m.

Idag är jag 27 år och stolt 2 barnsmamma :D. Jag är förvisso alltid den som är yngst (till åldern) när det är skolmöten m.m. men själv känner mig som vem som vilken annan mamma som helst.

http://lowzie.wordpress.com/

• Stargirl

Beror på var man bor, där vi bodde i Bromma när vår första föddes var jag 23, yngsta mamman både på BVC, mammagrupppen och öppnis.

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.finest.se/natali ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫b
  • Jacquline

Svår fråga. Jag fick min första när jag var 16 år och då var jag ju ung.
    Nu är jag 23 år och väntar min andra, är jag fortfarande ung??

• fiatin

Så här resonerar föreningen unga föräldrar. Så länge man känner att man är ung så är man en ung förälder.

Jag var 17 när jag blev gravid, hann bli 18 innan hon kom (samma år som jag skulle fylla 19) det räknades som ungt där jag bor och ändå är meddelåldern på förstagångsmammorna där jag bor  var 26år, vilket innebar att när jag fick mitt andra vid 23 så var jag fortfarande ung men kände mig ganska lagom då :)
    Nu när jag väntar 3:e har jag inte riktigt kommit underfund med vad jag är. Tror att medelåldern i sthlm är 33år och ser man till det så är jag ung än ;)
    Fast jag numera är 30år så kommer jag alltid att vara en ung förälder. Min äldsta går numera i 5:an är jag fortfarande näst yngsta föräldern på hela skolan (F-6)

• Adelisas

Svårt att säga.

Jag är 25 år och tvåbarnsmamma.

Blev tvåbarnsmamma när jag var 22 år.  Då var jag ung mamma. Jag känner mig fortfarande som en ung mamma när man ser hur stora mina barn blivit. Men annars är det ju många i min ålder som skaffar sitt första nu och det känns inte så jätteungt..

• Pillemin

Jag känner mig som en helt vanlig förälder, nu när jag fått två barn. Men när jag tänker på att jag är 22 år och redan 2 barns mamma så är jag nog ganska ung. Ung och stolt!

♥Estridh 071021♥ ♥Signe 100922♥
  • Lia85

Bra fråga. Jag är 25 idag och tycker inte jag är så ung, men ung förälder är jag nog alltid eftersom jag var 15 när min son föddes. Skulle jag få barn idag skulle jag definitivt inte klassas som en ung mamma tycker jag.

När man är 15 och får barn så är man riktigt ung, efter studenten så har man helt andra förutsättningar, så någonstans där vid kanske ca 19 tycker inte jag att man är så ung längre.

• emma enhörning

Tycker också det är svårt att sätta en ålder, jag var 22 när jag fick första och kände mig inte som en "ung mamma"...

Vad jag däremot funderar på är hur länge man är ung? Idag är jag 28 år och trebarnsmor, är jag ung mamma då fast jag är lika gammal som en annan 28 årig höggravid kvinna som väntar första barnet... Är ni med på vad jag menar?

• Lia85
    emma enhörning skrev 2010-11-25 00:26:37 följande:
    Tycker också det är svårt att sätta en ålder, jag var 22 när jag fick första och kände mig inte som en "ung mamma"...

Vad jag däremot funderar på är hur länge man är ung? Idag är jag 28 år och trebarnsmor, är jag ung mamma då fast jag är lika gammal som en annan 28 årig höggravid kvinna som väntar första barnet... Är ni med på vad jag menar?
    Helt med. Men jag tycker nog att sammanhanget spelar stor roll. När jag hämtar i skolan är flera av de andra föräldrarna i mina föräldrars åldrar och de har även barn som bara är något år yngre än mig.

En tjej som gick i min parallelklass har till och med syskon i klassen under Gabriel, så när deras pappa hämtar känner jag mig ganska liten.

Så då är det ganska uppenbart att jag är ung. Dessutom märker barnen det. När Gabriel började på skolan var det många ungar som snabbt undrade hur gammal jag var och hur gammal jag var när han föddes.

Sen ä rdet något som man kan skämta om ibland, men det tycker jag är helt ok. Jag var/är ung mamma, men ingen tycker jag är sämre för det och då kan man skämta om åldrar-i båda riktningarna

Hemma känner jag mig knappast som en ung mamma, snarare en vardagssliten tweeniemorsa
  • fiatin
    Lia85 skrev 2010-11-25 00:52:31 följande:
    Helt med. Men jag tycker nog att sammanhanget spelar stor roll. När jag hämtar i skolan är flera av de andra föräldrarna i mina föräldrars åldrar och de har även barn som bara är något år yngre än mig.

En tjej som gick i min parallelklass har till och med syskon i klassen under Gabriel, så när deras pappa hämtar känner jag mig ganska liten.

Så då är det ganska uppenbart att jag är ung. Dessutom märker barnen det. När Gabriel började på skolan var det många ungar som snabbt undrade hur gammal jag var och hur gammal jag var när han föddes.

Sen ä rdet något som man kan skämta om ibland, men det tycker jag är helt ok. Jag var/är ung mamma, men ingen tycker jag är sämre för det och då kan man skämta om åldrar-i båda riktningarna

Hemma känner jag mig knappast som en ung mamma, snarare en vardagssliten tweeniemorsa
    Det där med att känna sig liten känner jag igen, i min dotters klass går även min bästa kompis lillasyster och i klassen under dem så går hans barnbarn. haha så det kan bli!
Svar på tråden När är man inte ung förälder längre?