Inlägg från: Plupp73 |Visa alla inlägg
  • Plupp73

Shetlandsponny...

Hej!
    Jag är en liten vuxen, tillika 3-barnsmamma till 3 döttrar på 9,7 och 3 år. Min mellandotter på 7 är den som är mest intresserad, och vi har en ponny till henne som hon bla rider lektion på, och sköter mycket bra. I övrigt har vi ett ungt russto och en mycket underbar shetlandsponny som är alldeles för pigg för barn, så henne rider och kör jag (väger 42 kg). I princip kan man få hästar gratis är min erfarenhet. Vi har fått både shettisen och russet helt utan att betala någonting, men betalade 3000 kr för vår barnponny, och han är helt fantastisk med barn - samtidigt pigg och glad. Helt olatsfri. Min dotter kan hämta, sköta, rida och lasta honom själv (fast jag är alltid med). Så skall en bra barnponny vara. Han tycker dessutom bättre om när barn pysslar med honom än när vuxna gör det.

Min åsikt är att ett barn inte behöver en egen ponny, faktiskt - oavsett hur intresserat det är - i så ung ålder. Det finns oftast små ponnyer som går och slår dank i vartenda hörn av landsbygden, vilket är beklämmande. Mitt råd är att du åker runt och hör dig för i stallen i närheten. Det kommer säkerligen att finnas en ponny någonstans som blir omhändertagen ca 1-2 dagar i veckan, och är närmast deprimerad över sin ensamhet. 
    I övrigt finns det mycket bra ridlekis där barn får komma och sköta och rida hästarna. Då ser du om intresset ökar/består.

Om du väljer att köpa/hyra ponny till din son; var noga med att få ha den på prov, att du får ett ordentligt kontrakt som är tydligt, och att ponnyn är absolut olatsfri och TYCKER OM barn. När vi sökte barnponny till våra döttrar så ramlade vi över extremt många ponnyer som ägarna aviserade som barnponnyer, men som absolut inte var lämpade som sådana. Det är viktigt att man får se ponnyn tas in från hagen, skötas om i stallet och ridas av BARN. En ponny skall vara väluppfostrad och inte dra iväg om den leds av ett barn, anser jag.
    Vår shetlandsponny är den mest underbara häst jag vet, lättlärd, trevlig och urintelligent - men enbart en vuxenhäst. Hon tycker inte om att hanteras för mycket av barn och är för pigg/het för dem. Däremot är hon gudasnäll mot dem om de borstar henne emellanåt, men klarar inte barn på daglig basis. 

Hoppas att du hittar något som passar er!!!

• Plupp73

Oj, jag missade det helt. Men det lät ju helt perfekt för er!! Grattis!!

Svar på tråden Shetlandsponny...