• tjolaflippen

Shetlandsponny...

Hejsan!
    Jag har ett litet dilemma som jag nu försöker lösa. Min son på 1,5 verkligen älskar att rida och jag har haft häst i princip hela livet. Dock aldrig ägt en egen. Vi har ingen speicell hobby som vi gör eller någon aktivitet, så jag funderar nu på att hyra oss en shetlandsponny!

Det jag efterlyser är andra föräldrar som har häst och mindre barn, hur funkar det för er och hur ser eran vardag ut?  När skaffade ni ponny för barnets skull?
  • Svar på tråden Shetlandsponny...
  • Cia o krabaten

Jag har haft egen häst och när vi skulle ta föl på min märr, syrran och jag, så köpte jag en underbart go shettis till dottern som då var 2år och 8mån ungefär. Fast under namnet sällskapshäst åt stoet och sedan fölet
    Det var jättemysigt och shettisen var det snällaste djur jag kände till, just denna dam Finns ju olika
    Vi hade många mysiga ridturer, men trots att vi bodde 800m bort så blev det inte mer än 1g/v ungefär som vi hade tid och lust att åka dit!
    Jag var ju till min häst, men inte dottern.
    Sedan kom lillebror och vi var där lite på dagtid, men då blev det mest för att mata hästarna, inte mys och ridning. Och lillebror blev snart svår att ha med tyvärr, han var inte typen som bara ville sitta i vagnen.

Nu hade vi tur att min syster skötte om stallet och tog hand om hästen när inte jag var där, hade aldrig funkat annars. Sen när vi avvecklade eget stall så hade vi varken tid eller ville lägga pengar på en stallplats åt en shettis vi inte var till så ofta. Så vi sålde henne så hon fick bli ompysslad och inte bortglömd.

Mitt tips är att hitta en du kan vara medryttare på!
    Kanske en som både kan ridas och köras, kanske 1-2d/v.
    Kostar mindre, är mindre ansvar och blir roligare. Det känns ju som er häst de dagar ni är där!

Min yngsta är nu drygt 2 och älskar hästar (Vi har ju några kvar i familjen) och säger ibland att han vill åka dit, men det räcker att klappa lite och kanske sitta på en stund så är det bra  igen för ganska lång tid.

Lycka till! 

• mortill31980

har en dotter på 5 nu som förra sommaren fick en låneponny, en gammal jättesnäll ponny att lära sig på. vi hade såna planer med att rida, men tiden fanns aldrig,,ibland hade dottern inte lust,utan sa att det tar vi en annan dag mamma.....  så ponnyn gick på bete med våra hästar och reds ca 1-2 gg i veckan...  men detta var en shettis som var van att gå på bete, så det var ju inget som gjorde nåt...  men eftersom dottern inte var så intresserad av ridningen, så lämnade vi tillbaka till hösten, för det var ju onödigt att stå med en ponny att mocka efter under vintern....   men dottern har tjatat hela vintern på en ponny, så jag letar för fullt efter en mindre,och snäll ponny som ska va inkörd, men det finns knappt, el så kostar de 15000kr...  alltid svårt att låna en ponny...man måste ju lämna tillbaka dom  :(

• krillesbrud

Skaffa häst till barnet ! Bra att han har en nyttig hobby ju! :) Enda problemet men shettisar är ju att de kan va lite envisa xD har själv haft en för några år sen =D

• stollebolle

har 4 shettisar här och de är väldigt väluppfostrade så ingen extrem envishet här jämfört med andra hästar...gäller bara att en vuxen fostrar dem o man ej ger barnen det ansvaret helt själv... för det går aldrig vägen

#2 har du ej hittat ponny har jag en inkörd o på börjad inridning till salu www.kasebackensstuteri.se  

• Jätte Öppen
    stollebolle skrev 2011-07-08 19:24:21 följande:
    har 4 shettisar här och de är väldigt väluppfostrade så ingen extrem envishet här jämfört med andra hästar...gäller bara att en vuxen fostrar dem o man ej ger barnen det ansvaret helt själv... för det går aldrig vägen

#2 har du ej hittat ponny har jag en inkörd o på börjad inridning till salu www.kasebackensstuteri.se  
    Vilken fin grabb!
    Önskar min sambo gick med på en Shettis, fast han tycker att vi ska minska hästarna och inte öka *s*
    Fast barnen älskar hästar, men våra fjordingar är ju lite stora för en 2½ åring o en 4 åring.
  • odda

mitt yngsta barn är 2 hon älskar hästar och jag har haft hästar sen jag va 3 tror jag så både henna och line hade hästar från första börgan men se till att det inte är förbusig ponny du hyr

• tjolaflippen

Han och jag har nu tre hästar i samma stall. Han har två systrar varav den ena är ridbar, så ibland rider han. Jag har samma häst jag hade för många år sen, vilket känns härligt. Och vi är ensamma i stallet vilket också känns skönt när man har en liten. Vi hade turen och fick bli skötare på dessa, helt gratis och vi får komma och gå som vi vill då ägaren också har barn och dem ändå alla står.

• tjolaflippen

Måste tillägga att dessa två, den ridbara shettisen och min son är bästa vänner. När han kommer och går i hagen så springer hon fram till honom och nosar på honom.. Sen står hon hos honom tills han tar hästen i grimman o går. När jag kommer... Står hon längst bort och vill inte komma in..

• Plupp73

Hej!
    Jag är en liten vuxen, tillika 3-barnsmamma till 3 döttrar på 9,7 och 3 år. Min mellandotter på 7 är den som är mest intresserad, och vi har en ponny till henne som hon bla rider lektion på, och sköter mycket bra. I övrigt har vi ett ungt russto och en mycket underbar shetlandsponny som är alldeles för pigg för barn, så henne rider och kör jag (väger 42 kg). I princip kan man få hästar gratis är min erfarenhet. Vi har fått både shettisen och russet helt utan att betala någonting, men betalade 3000 kr för vår barnponny, och han är helt fantastisk med barn - samtidigt pigg och glad. Helt olatsfri. Min dotter kan hämta, sköta, rida och lasta honom själv (fast jag är alltid med). Så skall en bra barnponny vara. Han tycker dessutom bättre om när barn pysslar med honom än när vuxna gör det.

Min åsikt är att ett barn inte behöver en egen ponny, faktiskt - oavsett hur intresserat det är - i så ung ålder. Det finns oftast små ponnyer som går och slår dank i vartenda hörn av landsbygden, vilket är beklämmande. Mitt råd är att du åker runt och hör dig för i stallen i närheten. Det kommer säkerligen att finnas en ponny någonstans som blir omhändertagen ca 1-2 dagar i veckan, och är närmast deprimerad över sin ensamhet. 
    I övrigt finns det mycket bra ridlekis där barn får komma och sköta och rida hästarna. Då ser du om intresset ökar/består.

Om du väljer att köpa/hyra ponny till din son; var noga med att få ha den på prov, att du får ett ordentligt kontrakt som är tydligt, och att ponnyn är absolut olatsfri och TYCKER OM barn. När vi sökte barnponny till våra döttrar så ramlade vi över extremt många ponnyer som ägarna aviserade som barnponnyer, men som absolut inte var lämpade som sådana. Det är viktigt att man får se ponnyn tas in från hagen, skötas om i stallet och ridas av BARN. En ponny skall vara väluppfostrad och inte dra iväg om den leds av ett barn, anser jag.
    Vår shetlandsponny är den mest underbara häst jag vet, lättlärd, trevlig och urintelligent - men enbart en vuxenhäst. Hon tycker inte om att hanteras för mycket av barn och är för pigg/het för dem. Däremot är hon gudasnäll mot dem om de borstar henne emellanåt, men klarar inte barn på daglig basis. 

Hoppas att du hittar något som passar er!!!

• tjolaflippen
    Plupp73 skrev 2012-01-05 21:41:55 följande:
    Hej!
    Jag är en liten vuxen, tillika 3-barnsmamma till 3 döttrar på 9,7 och 3 år. Min mellandotter på 7 är den som är mest intresserad, och vi har en ponny till henne som hon bla rider lektion på, och sköter mycket bra. I övrigt har vi ett ungt russto och en mycket underbar shetlandsponny som är alldeles för pigg för barn, så henne rider och kör jag (väger 42 kg). I princip kan man få hästar gratis är min erfarenhet. Vi har fått både shettisen och russet helt utan att betala någonting, men betalade 3000 kr för vår barnponny, och han är helt fantastisk med barn - samtidigt pigg och glad. Helt olatsfri. Min dotter kan hämta, sköta, rida och lasta honom själv (fast jag är alltid med). Så skall en bra barnponny vara. Han tycker dessutom bättre om när barn pysslar med honom än när vuxna gör det.

Min åsikt är att ett barn inte behöver en egen ponny, faktiskt - oavsett hur intresserat det är - i så ung ålder. Det finns oftast små ponnyer som går och slår dank i vartenda hörn av landsbygden, vilket är beklämmande. Mitt råd är att du åker runt och hör dig för i stallen i närheten. Det kommer säkerligen att finnas en ponny någonstans som blir omhändertagen ca 1-2 dagar i veckan, och är närmast deprimerad över sin ensamhet. 
    I övrigt finns det mycket bra ridlekis där barn får komma och sköta och rida hästarna. Då ser du om intresset ökar/består.

Om du väljer att köpa/hyra ponny till din son; var noga med att få ha den på prov, att du får ett ordentligt kontrakt som är tydligt, och att ponnyn är absolut olatsfri och TYCKER OM barn. När vi sökte barnponny till våra döttrar så ramlade vi över extremt många ponnyer som ägarna aviserade som barnponnyer, men som absolut inte var lämpade som sådana. Det är viktigt att man får se ponnyn tas in från hagen, skötas om i stallet och ridas av BARN. En ponny skall vara väluppfostrad och inte dra iväg om den leds av ett barn, anser jag.
    Vår shetlandsponny är den mest underbara häst jag vet, lättlärd, trevlig och urintelligent - men enbart en vuxenhäst. Hon tycker inte om att hanteras för mycket av barn och är för pigg/het för dem. Däremot är hon gudasnäll mot dem om de borstar henne emellanåt, men klarar inte barn på daglig basis. 

Hoppas att du hittar något som passar er!!!

Jag skrev i föregående inlägg att vi nu har tre stycken, som både han och jag rider =) Men tack för tipsen.
  • Plupp73

Oj, jag missade det helt. Men det lät ju helt perfekt för er!! Grattis!!

• tjolaflippen
    Plupp73 skrev 2012-01-06 22:36:28 följande:
    Oj, jag missade det helt. Men det lät ju helt perfekt för er!! Grattis!!

Det gör inget, lätt hänt
Svar på tråden Shetlandsponny...