Shetlandsponny...
Jag har haft egen häst och när vi skulle ta föl på min märr, syrran och jag, så köpte jag en underbart go shettis till dottern som då var 2år och 8mån ungefär. Fast under namnet sällskapshäst åt stoet och sedan fölet
Det var jättemysigt och shettisen var det snällaste djur jag kände till, just denna dam Finns ju olika
Vi hade många mysiga ridturer, men trots att vi bodde 800m bort så blev det inte mer än 1g/v ungefär som vi hade tid och lust att åka dit!
Jag var ju till min häst, men inte dottern.
Sedan kom lillebror och vi var där lite på dagtid, men då blev det mest för att mata hästarna, inte mys och ridning. Och lillebror blev snart svår att ha med tyvärr, han var inte typen som bara ville sitta i vagnen.
Nu hade vi tur att min syster skötte om stallet och tog hand om hästen när inte jag var där, hade aldrig funkat annars. Sen när vi avvecklade eget stall så hade vi varken tid eller ville lägga pengar på en stallplats åt en shettis vi inte var till så ofta. Så vi sålde henne så hon fick bli ompysslad och inte bortglömd.
Mitt tips är att hitta en du kan vara medryttare på!
Kanske en som både kan ridas och köras, kanske 1-2d/v.
Kostar mindre, är mindre ansvar och blir roligare. Det känns ju som er häst de dagar ni är där!
Min yngsta är nu drygt 2 och älskar hästar (Vi har ju några kvar i familjen) och säger ibland att han vill åka dit, men det räcker att klappa lite och kanske sitta på en stund så är det bra igen för ganska lång tid.
Lycka till!