• Happymom

Är det okej att banta och träna medans man ammar?

Jag gick upp hela 34 kg under graviditeten. Har tappat 14 kg, men har mycket kvar än.

Är det okej att hålla igen lite med vad man äter, bara man äter tillräckligt med frukt och grönt, även om man ammar?

Och är det okej att lämna bebisen hemma med sin pappa några kvällar i veckan för att träna på gymet/dylikt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 12:25
    med "banta" menar jag i det här fallet att aktivt gå ned i vikt genom att reglera intaget av kalorier i sin kost.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att banta och träna medans man ammar?
  • Eisa

Jag begriper inte varför man hellre sticker till ett gym än att köpa hem en tränings-DVD. Mycket lämpligare och billigare.

Annars är det väl ok.

• emmizenma

Sålänge man får i sig den energi som man behöver och dricker mycket vatten.
    Viktväktarna tex har ju ett speciellt program för ammande kvinnor, väldigt smidigt!

Klart att man kan lämna bebisen med sin pappa om man vill det.
    Varför skulle man inte?
    I början kan det ju vara lite knepigare längre stunder då man oftast ammar rätt så ofta.

• SailorGirl
    Eisa skrev 2010-10-30 12:19:18 följande:
    Jag begriper inte varför man hellre sticker till ett gym än att köpa hem en tränings-DVD. Mycket lämpligare och billigare.

Annars är det väl ok.
    För på ett gym finns det utbildad personal som kan hjälpa en att träna rätt.
  • karolina106

Avstå från kakor,godis,chips osv det är helt ok.

Begränsa matintaget skulle jag inte göra.

Träna - är bebisen mätt och nöjd med pappa är det helt ok att gå iväg.

• Rhoda Horswunce

Upp till ett kg i veckan är helt ok. Hårdbantning bör man däremot undvika. Angående att lämna barnet med pappan så beror det ju på hur ofta man ammar, om man känner att man vill ge barnet flaska eller inte, och så vidare. Det är ju något ni borde avgöra utifrån hur ni sjävla känner, inget som någon här kan svara på.

• sun69shine

Man bör nog undika att "banta" men tänk på vad du äter och låt bli massa socker och onyttig mat, det tillsammans med träning kommer göra att du rasar i vikt! Tänk på att dricka mkt så du inte förlorar din mjölk! Ja varför ska du inte kunna gymma? Antingen att pappa får ensamtid med ert barn lr så tar du med dig barnet till gymmet dagtid när han/hon sover gott =)

• snillis

Träna går ju fint så länge man inte får ont eller skadar kroppen av att börja träna för tidigt (kroppen måste ju hinna läka) men bantning avråder de ju ifrån. Varför ha så bråttom? Det är ju bara månader det handlar om. Jag tror inte det är bra för någon - vare sig mamma eller barn att s

• snillis

Stressa så in i helvete, skulle jag skriva innan det gick iväg

• vittra

Det är absolut inte ok att banta och det trodde jag alla visste! Träna får man naturligtvis och att äta rätt är aldrig heller fel

• Jiinii

banta e inte alls okej när man ammar det kan vara farligt för barnet det kan frigöras tungmetaller och annat farligt ut i bröstmjölken om man bantar

Svar på tråden Är det okej att banta och träna medans man ammar?