Inlägg från: Punkster |Visa alla inlägg
  • Punkster

regler ang höstlov/mat/inlämnad lapp

Rent krasst så har du rätt att ha dina barn på fritids då du arbetar. Men detta är ju en lite klurig situation, eftersom ni (eller rättare sagt dottern) inte har lämnat schemat, trots påminnelser. Ni har inte kikat i dotterns väska under hela tiden heller? För att vara säkra på att hon lämnat in lappen?

Det ställer ju till en massa krångel för fritidspersonalen, om dom har lagt sitt schema och beställt mat efter ett visst antal barn och det visar sig att det kommer fler. Jag kan inte säga säkert om dom kan neka er att komma, så vitt jag vet så står det inte i några styrdokument hur man ska göra i en sån här situation. Men det kan vara så, att dom utifrån omständigheterna inte har möjlighet att erbjuda er plats den veckan. Enklast är väl att kolla med föreståndaren på fritids eller rektorn för skolan om vad dom har för policy. Hoppas det löser sig!

• Punkster

Där jag jobbar går vi efter principen att anmäler man inte behov av omsorg så har man heller inget behov av omsorg. Alltså, får vi inte in något schema så utgår vi från att barnen är lediga. Det funkar fint, föräldrarna är med på noterna. Visst får man vara flexibel ibland, men det är en bra och smidig grundprincip tycker jag. Föräldrarna slipper krångla med lappar om dom inte vill, och vi slipper ringa runt och tjata.

Men jag tror inte att dom kan neka er att komma, trots att ni har glömt lappen. Jag tänker på föräldrar som springvikar och kan bli inringda på morgonen om någon är sjuk. Blir deras barn också nekade att komma? Det är förstås ett problem om dom har beställt mat och det kommer mer barn. Å andra sidan så är det ju ganska vanligt att det "droppar av" barn på lov och studiedagar (vilket också kan vara ett problem ibland) och då blir det ju mat över. Om ni inte har behov av specialkost såklart, då kan det ju bli en annan femma.

Jag tycker du ska stå på dig, TS! Hoppas det löser sig! Ett litet råd bara, i all vänlighet utan att vara dömmande. Lämna in scheman och sånt personligen, direkt till personalen. Då har du ryggen fri om det skulle bli krångel.

Svar på tråden regler ang höstlov/mat/inlämnad lapp