• käresta

regler ang höstlov/mat/inlämnad lapp

Barnen går i skolan och dottern råkade glömma att lämna
    tidslappen för höstlovet till "fritis" och sedan glömde bort lappen helt.
    Upptäckte detta idag. Nästa vecka är höstlov och jag jobbar hela veckan

Sa till personalen att lappen har hon haft hela tiden i ryggsäcken. Trots att dom frågat alla elever om lappen har hon inte tänkt på att hon hade sin lapp att lämna in.

Nu säger personalen att maten är beställd och att våra barn inte får mat.
    Dessutom vägrade hon ta emot schemalappen. Så nu vet jag inte om hon
    hon även menar/vägrar våra barn plats på fritis under kommande vecka?

Får man göra på detta vis?

• Svar på tråden regler ang höstlov/mat/inlämnad lapp
  • Punkster

Rent krasst så har du rätt att ha dina barn på fritids då du arbetar. Men detta är ju en lite klurig situation, eftersom ni (eller rättare sagt dottern) inte har lämnat schemat, trots påminnelser. Ni har inte kikat i dotterns väska under hela tiden heller? För att vara säkra på att hon lämnat in lappen?

Det ställer ju till en massa krångel för fritidspersonalen, om dom har lagt sitt schema och beställt mat efter ett visst antal barn och det visar sig att det kommer fler. Jag kan inte säga säkert om dom kan neka er att komma, så vitt jag vet så står det inte i några styrdokument hur man ska göra i en sån här situation. Men det kan vara så, att dom utifrån omständigheterna inte har möjlighet att erbjuda er plats den veckan. Enklast är väl att kolla med föreståndaren på fritids eller rektorn för skolan om vad dom har för policy. Hoppas det löser sig!

• Nenne 71

Okej! Det är alltid jobbigt att inte få reda på om barn kommer eller ej. Men så länge det inte handlar om specialkost borde maten räcka även till din dotter då det alltid blir fler som är lediga men dom sagt att dom kommer.
    Har ni hämtat henne på fritis nu i veckan eller går hon alltid hem själv? För i så fall borde personalen ha frågat er efter lappen.

Tror inte hon kan bli nekad fritis eller mat.

• käresta

Vi brukar kolla men dottern brukar vara noggrann med lapparna och lämna dom.
    Dock inte denna gång. Vi hämtar alltid henne från fritis men ingen har frågat oss om lappen.
    Det stod inget sista datum på lappen men fredag morgon sa dom att de inte tar emot lappen
    trots allt.

Vet ej hur jag gör, karln har definitivt inte lust att stanna hemma pga personalens hårklyveri.
    De kunde ha trots allt ringt om maten på fredagen.

Grabben vår i lågstadiet blir också lidande.
    Måste vi ta med egen mat?

• Fimpen72

Men om man inte lämnar in att de ska vara lediga så ska väl personalen anta att de kommer?
    Jag skulle ta det med rektorn.
    De har ju rätt till fritids och de har ju faktiskt också ansvar att bocka av så de får in alla lapparna.

Tycker det är sjukt med detta lapp-lämnande.
    Tar verkligen majoriteten ledigt från sina jobb?

• Elias Emil

Alltså, jag jobbar på fritids och jag hade tagit emot barnen för det brukar alltid bli mindre antal än vad som är anmält. Vi ringer alltid runt till alla föräldrar som inte lämnat in. Ring rektorn.

• vivianne

Men herregud ärligt talat! Er rätt till skolbarnomsorg kan väl inte vara beroende av huruvida ett litet barn (man är väl under 12 om man går på fritids) kommer ihåg att lämna en lapp eller inte. Korkat system och jag instämmer dessutom med ovanstående talare - har ni inte anmält ledighet kan de inte förutsätta att barnet ska vara ledigt.

De får stå risken för sitt eget osäkra anmälningssystem. Ring rektorn om de står på sig.

• käresta

Ja, det blir att ringa rektorn.
    Känns inte kul när personalen är på detta vis.
    Tyvärr har min syster liknande problem med dagis som inte vill ha öppet till 17.30 på fredan
    utan går tidigare.

Jag är oftast inte "ledig" på höstlovet och arbetar oregelbundn tider.
    Nu iallafall ledig  lör, sön på höstlovet 

Tyvärr kommer vi ha samma dilemma varje år på sommaren då fritis stänger 2 veckor och
    erbjuder inga andra alternativ. Trist om man inte för ledig på sommaren samma tid.

• käresta

Tack för alla råd/svar.
    Nu känns det lite bättre.

• Punkster

Där jag jobbar går vi efter principen att anmäler man inte behov av omsorg så har man heller inget behov av omsorg. Alltså, får vi inte in något schema så utgår vi från att barnen är lediga. Det funkar fint, föräldrarna är med på noterna. Visst får man vara flexibel ibland, men det är en bra och smidig grundprincip tycker jag. Föräldrarna slipper krångla med lappar om dom inte vill, och vi slipper ringa runt och tjata.

Men jag tror inte att dom kan neka er att komma, trots att ni har glömt lappen. Jag tänker på föräldrar som springvikar och kan bli inringda på morgonen om någon är sjuk. Blir deras barn också nekade att komma? Det är förstås ett problem om dom har beställt mat och det kommer mer barn. Å andra sidan så är det ju ganska vanligt att det "droppar av" barn på lov och studiedagar (vilket också kan vara ett problem ibland) och då blir det ju mat över. Om ni inte har behov av specialkost såklart, då kan det ju bli en annan femma.

Jag tycker du ska stå på dig, TS! Hoppas det löser sig! Ett litet råd bara, i all vänlighet utan att vara dömmande. Lämna in scheman och sånt personligen, direkt till personalen. Då har du ryggen fri om det skulle bli krångel.

• käresta

Tro mig! Pappersarbete lämnar jag in i framtiden direkt till fröken eller
    fritispersonal.

Svar på tråden regler ang höstlov/mat/inlämnad lapp