Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Minttu skrev 2013-12-07 18:58:35 följande:
    Kul tråd!
    Vi väntar en lillebror till Hilma och Emmi. Namn som jag gillar är Hjalmar, Vidar och Valdemar. Mannen tycker inte om något av dem men har inget eget förslag. Vill gärna ha ett ovanligt fast ändå "vanligt" namn, inget hittepå namn:) bra också om det går att uttala på finska.

Har du spöke något annat namn till oss eller kan du hjälpa till att välja något av de tre nämnda?
    Trevlig helg!
    Typiskt män. Får ofta höra hur pappan säger nej till alla mammans förslag men har inga egna. Hehe!

Tycker om alla dina förslag. Hjalmar och Valdemar har dessutom M i sig - som en röd tråd för alla syskon. Personligen röstar jag på Hjalmar, gillar verkligen det namnet.

Fler namn med M:
    Vilhelm Samuel Herman Malte Melker Manfred Edmund Malkolm Amadeus Amandus Mandus Mandor Elmer
  • spöke
    Willa skrev 2013-12-10 14:11:13 följande:

Namnförslag till Hedwigs lillebror som kommer i januari?

Hedwig & Astor
    Hedwig & Harry
    Hedwig & Joar
    Hedwig & Svante
    Hedwig & Olle
    Hedwig & Axel
    Hedwig & Walter
    Hedwig & Ossian
    Hedwig & Frank
    Hedwig & Hjalmar
  • spöke
    Willa skrev 2013-12-10 14:27:57 följande:
    Tack för jättebra förslag! Vi har hela tiden haft Olle som förslag men börjat vela nu mot slutet, men det här avgjorde saken det blir en liten Olle :)

Olle är en personlig favorit även för Spöke.
  • spöke
    Minttu skrev 2013-12-11 07:38:37 följande:
    Tack för förslag och tips! Har också Hjalmar som favorit så nu blir det mild övertalning här hemma :)
    Lycka till!
  • spöke
    MoGi skrev 2013-12-11 23:08:10 följande:

Done! Nu har vi en satt en deadline! ????
    MoGi skrev 2013-12-11 23:15:15 följande:

???? = en iPhone-smiley :)
    När går tiden ut?

• spöke
    MoGi skrev 2013-12-13 21:02:29 följande:

Nyårsafton :)
    Ser fram emot att höra vad ni har kommit fram till då.
  • spöke
    stenmarck skrev 2013-12-21 18:03:35 följande:
    Hej spökis :) skrev till dig förut ang pojknamn men nu ligger det en tjej i magen! Vi har ett namn som jag hittat tack vare dig när du skrivit till andra... Gammalt ovanligt namn, under 100 personer som heter :) vi kallar henne inte det än utan väntar med det tills hon kommer (det KAN ju kännas helt fel då?).
    Men... Har fastnat för ett annat namn också som jag tror att jag hittat genom dig också.. Eliora. Tycker det är jättevackert men förstår att många nog kommer tycka det är ett konstigt namn. Hur tror du folk skulle reagera på det? Är det rätt i tiden? Är det FÖR ovanligt/konstigt? Tycker du att det finns någon bättre stavning på det?
    Många frågor hihi... Tacksam för svar :) kram
    Eliora är väldigt ovanligt, men eftersom det påminner om Elinora/Eleonora så känns det inte alltför udda. Jag tror att Eliora kommer att förbli ett ovanligt namn - om det inte skulle dyka upp i nån film, tv-serie, bok etc. framöver. Folk kommer nog att missuppfatta namnet ibland, men om man inte stör sig på sånt så tycker jag att det är ett tufft namn. 

Andra liknande namn: Eleora, Elora
  • spöke
    hedviga skrev 2013-12-26 07:46:37 följande:
    Hej Spöke!

Nu kommer snart lillebror (tror vi) och vi har inte kunnat enas om något pojknamn. Vi gillar äldre namn som är lätta att uttala. Jag har t.ex. svårt för namn med L och N i även om de är fina. Gärna tvåstaviga. Storebror heter Harry. Tacksam för tips!! Vad är bra att tänka på för att namnet ska passa med storebrors? :)
    Undvik andra namn som slutar på y. Det låter för Piff- & Puffigt ihop. Och inte för dominant R i namnet, då konkurrerar det med storebrors namn.

Några förslag: 
    Edgar Astor Ivar Otto Rufus Viggo Ebbe Edvard Georg Hektor Hugo
  • spöke
    Ellikapellika skrev 2013-12-27 02:10:53 följande:
    Jag behöver hjälp med att hitta ett passande norsk-klingande pojknamn. Gillar mjuka namn, inte för långa max 5-6 bokstäver. Helst utan åäö.
    Atle Sindre Sondre Svein Truls Espen Eskil Odd Finn Arild Egil Amund Eirik Einar Frode Geir Joar Roar

Solig
  • spöke
    AstaMärta skrev 2014-01-01 03:34:36 följande:
    Nu är det spännande att se hur det gått för MoGi! Är hon fortfarande en Stella eller får hon bli en Julie eller Pennie (även om jag föredrar Penny med y) eller kanske något helt annat namn som seglat upp? Jag gillar alla tre alternativen så det går inte att göra ett dåligt val enligt mig.
    MoGi skrev 2014-01-02 08:59:55 följande:

Vad gulligt att du tänker på mig och tack för fina ord om namnen också :) Vi insåg att det var lite optimistiskt att tro att vi skulle hinna besluta om namn över jul och nyår, med två barn (och allt vad det innebär), vi har varit sjuka och sen allt julstök på det, så vi har gett oss liiiite mer tid. Lovar att meddela er här här så fort vi bestämt oss, vilket blir snart :) Gott Nytt År på er alla!
    Ser med spänning fram emot att få höra vad ni har bestämt er för.

Svar på tråden Spökes namn(t)råd