Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

sofiashem skrev 2013-10-17 22:15:05 följande:
    Hej!

Fick hjälp av dig här under förra året när vi väntade nummer två. Nummer tre finns inte alls, men kan inte låta bli att tänka på namn. Nuvarande heter Hektor & Lykke. Juno är definitivt ett alternativ vid en till tjej. Men pojk då?!  
    Han ska heta Frank!

Juno är fint. Du funderar inte på att fortsätta med K som röd tråd?

(Bonustips: Rakel Tekla Kaia Inka Kleo )

Pojknamn var det alltså... Jag tycker Frank passar finfint till, men här kommer några fler förslag:

Med K: Knut Nikolai Sakarias Malkolm Emrik Kelvin Didrik Oskar
    Utan K: Julius Isar Aron Vincent Assar Bruno Ivan Ossian 

• spöke
    Rainbow Dash skrev 2013-10-20 15:42:11 följande:
    Nu har vi fått en lite Hilda. Tack så mycket för hjälpen! Tyvärr blev det aldrig någon Harry för oss, hoppas någon annan vi känner tar det snart, det är så fint.
    Grattis till lilla Hilda! Jättefint namn.
  • spöke
    emsapemsa skrev 2013-10-21 00:38:03 följande:
    Åh vilken bra tråd! Vi har en pojk som heter Valter (Wilhelm i andra namn) och väntar nu nr 2. Blir det en flicka har vi några förslag: Ruth, Ella, Juno. (Tycker Ella passar bäst med Valter men är rädd att det blir för vanligt och uttjatat? Har själv ett namn som var väldigt vanligt när jag växte upp och kommer ihåg att det var sååå tråkigt att heta likadant som 5 andra i samma årskurs.) Men blir det en pojk står det verkligen still! Har tänkt lite på Love, men en bekants pojk heter det så det känns lite tråkigt. Tacksam för alla förslag! :)
    Jag tycker att såväl Ruth som Ella och Juno passar bra med Valter. Du har rätt i att Ella har varit väldigt poppis de senaste åren, men risken att det kommer att finnas 5 ungar med samma namn i en klass är väldigt liten nu för tiden. Vi använder fler namn nu än i vår generation, så spridningen är större. 

Andra namn som påminner om Ella: Ellen, Ellie, Della, Nella, Bella, Tella 

När det gäller pojknamn så tycker jag att Love är ett bra förslag. Det är alltid svårt att ge några råd om hur man ska göra när man gillar namn som någon annan man känner redan har - där måste man nog gå på magkänslan. Känner du att du kan göra namnet till ert?

Andra förslag: Joel, Bruno, Edvard, Hugo, Georg, Adrian, August, Edvin, Gustav
  • spöke
    I longing for you skrev 2013-10-21 17:33:36 följande:
    Hej Spöke :) Har letat runt lite i tråden, men det är så många sidor att jag inte orkat läsa alla sidor. Men du verkar vara väldigt duktig på detta med namn.

Söker namn som passar ihop med Ellie. 

Jag har alltid älskat namnet Elian men det är väldigt likt så det går kanske bort? Lite andra namn som jag tycker om är 
    Pojke: Joel, Liam, Emanuel och Samuel
    Flcka: Isobel, Elena(även där lite likt) och Ofelia 

Det krångliga är efternamnet, namnen får inte vara för långa , då jag har ett långt efternamn och tjejnamnen ska även ha med namnet "Marianne" då detta är ett släktnamn. Samma krav finns inte på killnamnen, då killarna i vår släkt inte har ett namn som följt med på samma sätt. Men om det fungerar med "Johan" så är det ett plus men inget krav. 

Vill gärna ha fler exempel på namn :) Och vad du tycker om namnen jag listade :) 
    Hej!

Det där med "el" i namn verkar du vara förtjust i. Men eftersom du redan har en Ellie så skulle jag stryka alla namn som börjar på "el" - och helst alla namn som innehåller el. Ellie har så mycket L i sig att det lätt blir lite för mycket med ett L-igt namn till. Namnen konkurrerar ut varandra (istället för att förstärka varandra). 

Alla namnen som du listade är väldigt mjuka. Kan du tänka dig ett lite hårdare namn? Det skapar en snygg kontrast till det mjuka Ellie.

Ellie & Klara/Clara
    Ellie & Laura
    Ellie & Nora
    Ellie & Rut
    Ellie & Thea

Ellie & Edvard
    Ellie & Hugo
    Ellie & Oskar/Oscar
    Ellie & Theo
    Ellie & Viktor/Victor 
  • spöke
    stenmarck skrev 2013-10-25 20:07:53 följande:
    Åh jag vill ha hjälp... Om det blir tjej så är namnet klart. Men pojknamn är svårare..
    Vincent tycker jag och sambo om(efter hans morfar) men det börjar bli så vanligt nu och känns inte hundra. Julian älskar jag men ändå inte hundra.
    Jamie däremot känns 1000% rätt för oss båda men eftersom vi bor i Sverige känns det som många kommer ha åsikter och kanske inte passar riktigt här. Tycker det är jobbigt att jag bryr mig men det gör jag.
    Har du något förslag? Känns som jag gått igenom ALLA möjliga namn :(
    Jag gillar tanken med släktnamn, och Vincent är ett bra namn. Alternativt kan man köra på kortformen Vince, inte lika vanligt.

Jamie kan vara lite svårt i Sverige, ja. Här blir uttalet mer [jejmi] än [djejmi]. Det är även bra att fundera på hur ett namn med så pass stark anglosaxisk stil funkar med efternamnet.

Vad tycker du om Justus? Dante? Florian?
  • spöke
    stenmarck skrev 2013-10-25 22:41:03 följande:
    Faktiskt så tycker både jag och sambo att Jamie med svenskt uttal är fint så det är helt okej, men tänker att folk kommer undra om någon av oss kommer från ett engelsktalande land eller så men det är väl inte hela världen. Funkar nog bättre med sambons efternamn men det blir mitt och det kanske du kan lista ut vad det är :) tycker det funkar helt okej faktiskt.
    Finns ju folk som döper sitt barn till Busan, Metallica och Lego. Får väl inse att SÅ annorlunda är det inte :)
    Jag tror att de flesta i Sverige har hört namnet Jamie förut. Jamie Oliver t.ex.

Vad tycker ni om James? Låter lite mer seriöst och vuxet än kortformen Jamie. 
  • spöke
    I longing for you skrev 2013-10-26 15:52:28 följande:
    Tak, är nog inte jätteförtjust i tjejnamnen. Men Thea är lite i den stil jag kan tänka mig men har en hund som heter Theo så det går bort. Rut är gulligt men inte riktigt "min stil" och Klara hette var och varannan klasskompis likadant med Nora, det var en skitjobbig tjej haha. Laura är fint men jag vet inte riktigt, det är något med det som inte stämmer.

Killnamnen tycker jag desto mer om, Edvard, Hugo och Theo (men samma där min hund heter det). Hugo går tyvärr bort då det finns i min släkt redan. Oskar är också fint men hade en kompis med en jobbig lillebror som hette det. 

Jag vill gärna inte ha namn som var populära under slutet av 80 -  slutet av 90 för det har jag för många gamla klasskompisar som heter :)  Om du orkar fortsätta alltså.
    ---
    Sen undrar jag lite om du har tips på populära namn i från Bulgarien, kanske någon top 10 lista på de populäraste namnen. 
    Hör kommer fler flicknamn som innehåller lite hårdare ljud:
    Theia Vanda Indra Eden Irma Miriam Manda Vega Tilde Tilda
    Ester Miranda Eira Tyra Edit(h) Vera Nike Mira Tuva Zelda

Bulgariska namn (saxat från babynamewizard.com så jag kan inte garantera att den är statistiskt okej)
    These are the most popular girls names in Bulgaria for 2010

• spöke
    emsapemsa skrev 2013-10-28 11:37:56 följande:

Tack spöke! Nu har vi lite att fundera på :) vad tycker du om namnet Ebbot?
    Ebbot (som ju är Tobbe baklänges) är väldigt förknippat med en viss person - men om man känner att den kopplingen är helt okej, så funkar Ebbot bra som namn. Dock finns det väl en liten risk att namnet ökar i popularitet just i år med tanke på Så mycket bättre.

Statistik:
    Det finns 137 män som har förnamnet Ebbot. Av dessa har 86 namnet Ebbot som tilltalsnamn.  
  • spöke
    firefly skrev 2013-10-28 18:42:36 följande:
    Hej Spöke! Så jag har väntat att få rådfråga dig igen när jag fick reda på att jag väntade barn igen och nu vet jag (äntligen) att vi väntar en liten pojke! Namnet vi letar efter får gärna vara lite gammalsvenskt och det måste passa ihop med storasysters namn, Tova. Mitt favoritnamn är nog hittills Vidar och maken har föreslagit Tor. Har du några passande förslag?
    Hej! Kul att en lillebror är på g.

Tycker både Vidar och Tor funkar med Tova, men Vidar passar bäst. Snyggt med v i båda namnen. Tova & Tor kan bli lite väl gulligt ihop - men framför allt låser man in sig i ett fack om man skulle vilja skaffa en trea så småningom (då man måste ta ställning till om man ska fortsätta med To-namn eller ej).

Fler förslag:
    Tova & Alvar
    Tova & Arvid
    Tova & Ivar
    Tova & Svante
    Tova & Gustav
    Tova & Erik
    Tova & Folke
    Tova & Harald 
    Tova & Tage
    Tova & Malte 
  • spöke
    stenmarck skrev 2013-10-29 13:57:31 följande:
    Ja det gör ju det men för det första tycker jag inte om det lika mycket och tycker inte det passar i Sverige på samma sätt, och så har en bekant precis fått en son och döp den till James.

kanske hjälper dig mer om jag skriver alla namn jag tycker speciellt mycket om? 
    Jamie
    Vincent
    Julian
    Valentin
    Lorentz
    Romeo
    Leonel

Väldigt mjuka som du märker, utom Lorentz kanske :)
    Okej, här kommer fler i samma stil:

Amadeus Leopold  Roman Valter Julius Leander Matteo Alexis  
    Ossian Amandus Benjamin Emanuel Edmund Isidor Lionel 
Svar på tråden Spökes namn(t)råd