emsapemsa skrev 2013-10-21 00:38:03 följande:
Åh vilken bra tråd! Vi har en pojk som heter Valter (Wilhelm i andra namn) och väntar nu nr 2. Blir det en flicka har vi några förslag: Ruth, Ella, Juno. (Tycker Ella passar bäst med Valter men är rädd att det blir för vanligt och uttjatat? Har själv ett namn som var väldigt vanligt när jag växte upp och kommer ihåg att det var sååå tråkigt att heta likadant som 5 andra i samma årskurs.) Men blir det en pojk står det verkligen still! Har tänkt lite på Love, men en bekants pojk heter det så det känns lite tråkigt. Tacksam för alla förslag! :)
Jag tycker att såväl Ruth som Ella och Juno passar bra med Valter. Du har rätt i att Ella har varit väldigt poppis de senaste åren, men risken att det kommer att finnas 5 ungar med samma namn i en klass är väldigt liten nu för tiden. Vi använder fler namn nu än i vår generation, så spridningen är större.
Andra namn som påminner om Ella: Ellen, Ellie, Della, Nella, Bella, Tella
När det gäller pojknamn så tycker jag att Love är ett bra förslag. Det är alltid svårt att ge några råd om hur man ska göra när man gillar namn som någon annan man känner redan har - där måste man nog gå på magkänslan. Känner du att du kan göra namnet till ert?
Andra förslag: Joel, Bruno, Edvard, Hugo, Georg, Adrian, August, Edvin, Gustav